خبر اول

هوش مصنوعی

September 16, 2024
15:08 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173801

هوش مصنوعی گوگل در المپیاد جهانی ریاضی مدال نقره گرفت!

 

سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی مهارت‌های فراوانی را شامل می‌شود، ولی معمولا در حل مسایل پیچیده ریاضی توانایی زیادی ندارند. در این میان گوگل به تازگی موفق شده است با دو سیستم هوش مصنوعی خود مبتنی بر فناوری DeepMind چندین مشکل چالش برانگیز مطرح شده در یک مسابقه ریاضی معتبر را حل کند و رکورد تازه برای هوشمندتر شدن این فناوری را رقم بزند.

گوگل در پست جدیدی که این هفته منتشر کرد از هوشمندی‌های فناوری ویژه خود و دستاوردهای مربوط به مدل‌های هوش مصنوعی DeepMind AlphaProof و AlphaGeometry 2 رونمایی کرد. این دو سیستم با ورد به المپیاد بین المللی ریاضی 2024 (IMO)، چهار مسئله از شش مسئله مطرح شده را به درستی حل کردند. این تلاش برای نخستین بار در ای مسابقه که معمولا برای ریاضی‌دانان جوان طراحی شده است، صورت گرفت تا در نتیجه آن هوش مصنوعی گوگل بتواند مانند دیگر شرکت کنندگان مدال نقره دریافت کند.

المپیاد بین المللی ریاضی هرسال از ریاضی‌دانان نخبه در سراسر جهان دعوت می‌کند تا با شش مسئله بسیار دشوار در حوزه‌های جبر، ترکیبات (شمارش، انتخاب و ترتیب دادن تعداد زیادی از اشیا)، هندسه و نظریه اعداد خود را به چالش بکشند. این رقابت که فراتر از سطح ریاضی عمومی مردم برگزار می‌شود، راهی برای آزمایش و اندازه گیری سیستم‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در استدلال ریاضی پیشرفته هم بوده است.

با ترجمه مسایل مذکور به زبان رسمی قابل درک توسط هوش مصنوعی گوگل، فناوری AlphaProof توانست دو مسئله جبر و یک مسئله در نظریه اعداد را حل کند و در این جریان نه تنها به پاسخ صحیح دست یافت، بلکه ثابت کرد که این صحیح‌ترین پاسخ موجود است. گوگل چالش تئوری اعداد را به عنوان سخت‌ترین چالش در رقابت برگزار شده دانست که تنها توسط پنج نفر از تمامی شرکت کنندگان انسانی حل شد. فناوری AlphaGeometry 2 در مقابل مشکل هندسه را شناسایی کرد. در این میان هیچ یک از دو فناوری گوگل موفق نشدند مسئله مربوط به هندسه را حل کنند.

 

 

منبع: zdnet.com/ترجمه همکاران سیستم

 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.