امنیت

فناوری اطلاعات

September 17, 2024
12:11 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173875

6 باج افزار مسئول نیمی از تمام حملات سایبری جهان

منبع: همکاران سیستم

به گفته «واحد 42» شبکه پائولوآلتو، اگرچه پلیس آمریکا حدود شش ماه قبل باند تبهکاری سایبری LockBit 3.0 را منهدم کرد، ولی کارشناسان از توسعه دهندگان این باج افزار همچنان به عنوان فعال‌ترین باند رمزگذاری و اخاذی در اینترنت یاد می‌کنند.

از بین 53 گروه باج افزاری که وبسایت‌های آنها به صورت زیرزمینی مدیریت می‌شوند و داده‌های سرقت شده در آنها به فروش می‌رسند، بررسی‌ها نشان داد تنها شش گروه باج افزاری بیش از نیمی از تمام حوادث سایبری رخ داده شده در سال جاری را باعث شده‌اند.

«واحد 42» برای رسیدن به این نتایج اعلان‌های ارسال شده در سایت‌های اختصاصی نشت داده‌ها مربوط به باج افزارها را در شش ماه نخست سال 2024 میلادی مورد تحلیل قرار داد و با بررسی دقیق 1762 پست منتشر شده در آنها دریافت که میزان حملات توسط این باج افزارها نسبت به سال قبل رشد 4.3 درصدی را تجربه کرده است.

به گفته کارشناسان، در نیمه نخست امسال باج افزار LockBit 3.0 که با نام Flighty Scorpius هم شناخته می‌شود داده‌های محرمانه مربوط به 325 سازمان که آنها را سرقت کرده بود، روی سایت اینترنتی خود به اشتراک گذاشت و در مقابل، در تمام سال 2023 میلادی موفق به شکار 928 قربانی شده بود.

در رتبه دوم این لیست باج افزار Play با نام مستعار Fiddling Scorpius قرار داشت که در نیمه نخست سال جاری 155 قربانی را به خود اختصاص داد و درتمام سال گذشته موفق به سرقت اطلاعات 267 سازمان شده بود. این باج افزار سال گذشته در رتبه چهارم فهرست پرکاربردترین‌ها قرار گرفته بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.