هوش مصنوعی

September 17, 2024
17:58 سه شنبه، 27ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173915

مایکروسافت به کمک هوش مصنوعی و ربات‌ها، هارددیسک‌های معیوب را با نرخ ۹۰ درصد بازیابی می‌کند

منبع: Zoomit

مایکروسافت با کمک ربات‌ها و هوش مصنوعی، هارددیسک‌های معیوب را برای دستیابی به اهداف زیست‌محیطی خود، بازیابی می‌کند.

مایکروسافت برای جداسازی و بازیافت قطعات با ارزش هارددیسک‌های معیوب، از ربات‌های Dobot Robotics استفاده می‌کند. طبق گزارش Blocks & Files، این قطعات شامل صفحه‌های آلومینیومی، آهنرباهای نئودیمیم و بدنه‌‌ی استیل ضدزنگ می‌شوند. اقدام مذکور بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر مایکروسافت برای دستیابی به اهداف پایداری و زیست‌محیطی است.

تاکنون روال معمول برای هارددیسک‌های معیوب، خردکردن آن‌ها بود. این فرایند به انبوهی از زباله‌های مضر برای محیط زیست منجر می‌شود و دستیابی به اهداف پایداری را با مشکل مواجه می‌کرد؛ اما حالا تیمی به رهبری رانگاناتان سری‌کانت، روش رباتیکی برای جداسازی قطعات مهم هارددیسک‌ها و بازیافت آن‌ها به‌نمایش گذاشته‌ است. رویکرد مذکور با یک تیر، دو نشان می‌زند: ارتقای پایداری و حفظ محیط زیست.

ربات‌های مورد استفاده در فرایند جدید بازیابی هارددیسک، از فناوری دید رایانه‌ای (Computer Vision) برای تشخیص هارددیسک‌ها و شناسایی محل پیچ‌ها برای جداسازی قطعات بهره می‌برند. بسیاری از اجزای هارددیسک ازجمله آهنرباها و بُردهای الکترونیکی، قابلیت بازیافت دارند و تنها قطعه‌ای که بازیافت نمی‌شود، صفحه‌های نگه‌دارنده‌ی داده است.

مایکروسافت در مراکز داده‌ی خود از انواع مختلف هارددیسک استفاده می‌کند. باتوجه‌به این موضوع، شناسایی محل پیچ‌ها با ربات‌ها برای مدل‌های مختلف هارددیسک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به همین دلیل، مایکروسافت از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای کمک به ربات‌ها در شناسایی محل پیچ‌ها استفاده می‌کند.

سالانه بین ۲۰ تا ۷۰ میلیون هارددیسک به پایان عمر مفید خود می‌رسند. در سال ۲۰۲۲، مایکروسافت دو میلیون هارددیسک را خرد کرد.

رانگاناتان سری‌کانت می‌گوید: «اگر فقط با نوع هارددیسک سر و کار داشتیم، این موضوع فرصتی به حساب نمی‌آمد. اما فقط در سال ۲۰۲۲، دو میلیون هارددیسک خرد شدند که می‌توانستند فضای بار حدود ۹ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ را پر کنند.»

هدف مایکروسافت این است با استفاده از رویکرد جدید NoShred تا سال ۲۰۲۵ به نرخ چشمگیر ۹۰ درصدی بازیافت هارددیسک‌ها دست یابد. شرکت یادشده در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود را برای مقابله با تأثیر بر تغییرات آب‌وهوایی اعلام کرد. غول فناوری اهل ردموند تلاش می‌کند ردپای کربنی خود را تا سال ۲۰۵۰ به‌طور کامل از جو زمین پاک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.