چرا مدلهای زبان بزرگ هوش مصنوعی غربزده هستند؟
راهکارهای هوش مصنوعی و روباتهای چت مبتنی بر این فناوری با وجود پیشرفتهای فراوان فاقد تنوع کافی در گستره جهانی هستند تا بتوانند نیازهای کاربران برحسب استقرار در موقعیتهای جغرافیایی مختلف را پاسخ گویند. مطالعه اخیر محققان دانشگاه استنفورد نشان میدهد که بسیاری از مدلهای زبان بزرگ (LLM) امروزی تمایل زیادی به «سلیقهها و ارزشهای غرب-محور» دارند. محققان در بررسی مذکور به این نتیجه رسیدهاند که تلاشها برای دستیابی به آنچه که «همسویی با کاربران در سیستمهای هوش مصنوعی یا چت باتها» نامیده می شود، در بیشتر موارد مورد کوتاهی قرار گرفته است.
این گروه تحقیقاتی به رهبری «دیی یانگ» استاد دانشگاه استنفورد و مدیر بخش هوش مصنوعی انسان محور (HAI) در این دانشگاه توضیح داد که اتفاق مذکور به دلیل عدم تلاش شرکتهای توسعه دهنده فناوری هوش مصنوعی نیست. بلکه پیش از آنکه سازندگان این روباتهای چت مبتنی بر این فناوری بتوانند آخرین دستیاوردهای خود برای عموم کاربران جهانی منتشر کنند، در بیشتر موارد مدلهای خود را با اهداف مختلف و ارزشهای شخصی کاربران هماهنگ میسازند. با این حال تلاشها برای دستیابی به این همترازی نتوانسته است جلوی سوگیریهای موجود در فناوری هوش مصنوعی را بگیرد و در نتیجه کیفیت پاسخهای ارایه شده توسط روباتهای هوش مصنوعی در گفتوگو با کاربران به زبانهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.
محققان اظهار داشتند که از نظر تئوری «ترازبندی در عرصه هوش مصنوعی میبایست بین المللی باشد و مدلهای زبان بزرگ را برای کاربران مختلف در سراسر دنیا و در حالت ایدهآل، در سازگارترین و مفیدترین حالت ممکن ارایه دهد». با این حال متخصصانی که در نقاط مختلف جهان به دنبال تطبیق مجموعه دادهها با مدلهای زبان بزرگ هستند، ممکن است ابزارهای مذکور را اشتباه تفسیر کنند.
روباتهای چت مبتنی بر هوش مصنوعی برای اهداف مختلف ساخته میشوند و از تعامل با مشتری گرفته تا به عنوان دستیار در محل کار مورد استفاده قرار میگیرند. براساس گمانه زنیهای مرکز MarketsUS، انتظار میرود ارزش بازار جهانی این روباتهای هوش مصنوعی که از آنها به عنوان «چت بات» هم یاد میشود در پایان سال 2033 میلادی با میانگین رشد سالانه 26 درصدی به 67 میلیارد دلار برسد که این رقم هم اکنون 6 میلیارد دلار برآورد میشود.
منبع: zdnet.com