رسانه‌های اجتماعی

September 19, 2024
13:16 پنجشنبه، 29ام شهریورماه 1403
کد خبر: 173995

افزایش فشار متا و یوتیوب بر فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه

منبع: Peivast

شبکه‌های اجتماعی فشار روی رسانه‌های دولتی روسیه از جمله راشاتودی را افزایش داده‌اند و می‌گویند این منابع خبری قصد دارند با کارزارهای خود، اذهان عمومی و گفتمان آنلاین را تحت تاثیر قرار دهند. متا فعالیت‌ رسانه‌های مرتبط با دولت روسیه را ممنوع کرده است و یوتیوب نیز به تازگی بیش از ۲۳۰ کانال مرتبط را از پلتفرم خود حذف کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، شرکت مادر فیسبوک، اینستارگام و واتساپ روز دوشنبه اعلام کرد که طی چند روز آینده فعالیت راشاتودی را در پلتفرم‌های خود ممنوع می‌کند. این اقدام تنش با رسانه‌های دولتی روسیه را که مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند عملیات‌های شایعه‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، افزایش می‌دهد.

متا در بیانیه خود گفت: «پس از بررسی دقیق، ما اقدامات خود علیه رسانه‌های دولتی روسیه را توسعه دادیم: روسیا سگودنیا، راشاتودی و دیگر نهاد‌های وابسته به دلیل فعالیت مداخله‌گرانه خارجی اجازه فعالیت در اپلیکیشن‌های ما را در سراسر جهان نخواهند داشت.»

مقامات آمریکایی به تازگی علیه راشاتودی و تلاش آن برای نفوذ به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدام کرده‌آند. روز جمعه ایالات متحده به همراه کانادا و بریتانیا، راشاتودی را متهم کرد که به عنوان بازویی از آژانس‌های اطلاعاتی روسیه عمل می‌کند و تحریم هایی علیه این رسانه، دسترسی آن به سیستم مالی بین‌المللی را برای عملیات‌های شایعه‌پراکنی قطع می‌کند.

پس از این اقدام، دولت فدرال آمریکا علیه دو کارمند راشاتودی به دلیل پولشویی حداقل ۹.۷ میلیون دلار به پادکستر‌های آمریکایی در Tenet Media اعلام جرم کرد. هدف از پرداخت این پول ترویج پروپاگاندای کرملین و ضربه فرایند دموکراتیک در آمریکا عنوان شده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت: «ما در حال فاش کردن تاکتیک‌های مشابه روسیه در سراسر جهان هستیم. روسیه از اطلاعات وارونه برای خرابکاری و قطبی کردن جوامع آزاد و باز در سراسر جهان استفاده می‌کند.»

روز ه شنبه نیز سخنگوی یوتیوب گفت، این شرکت از تحریم‌های ایالات متحده پیروی می‌کند و از این رو بیش از «۲۳۰ کانال» مرتبط با AVO TV Novosti، مالک راشاتودی، و روسیا سگودنیا، مالک Sputnik، را مسدود کرده است. یوتیوب افزود که در ماه مارس ۲۰۲۲ نیز کانال‌های خبری تحت حمایت دولت روسیه را مسدود کرده بود.

دولت بایدن در ماه‌های منتهی به انتخابات آمریکا بیش از پیش به مبارزه با عملیات‌های نفوذ روسیه روی آورده است. مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که کرملین به دنبال حمایت از کارزار انتخابات دونالد ترامپ است و از حمایت دولت بایدن از اوکراین خشمگین است.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا نیز روز چهارشنبه قرار است جلسه‌ای درمورد تهدید‌های خارجی علیه انتخابات این کشور برگذار کند. قانون‌گذاران در این جلسه از نیک کلگ، نماینده امور بین‌الملل متا، درمورد نفوذ خارجی در پلتفرم‌های این شرکت سوال می‌کنند و مدیران ارشد گوگل و مایکروسافت نیز در این جلسه حضور دارند.

متا پس از انتخابات سال ۲۰۱۶، نظارت بر فعالیت‌های دولت‌های خارجی برای سو استفاده از اپلیکیشن‌ها و ترویج پروپاگاندا را افزایش داده است. این شرکت در آن سال متهم شد که امکان کارزار تفرقه‌آمیز را برای دولت روسیه در فیسبوک و اینستاگرام فراهم کرده است.

متا در سال ۲۰۲۰ به طور ویژه از روسیه به دلیل فعالیت‌هایش انتقاد کرد و در سال ۲۰۲۲ به محدود کردن برخی از رسانه‌های دولتی این کشور روی آورد. از جمله این اقدامات می‌توان به محدودیت تبلیغ بین‌المللی و جلوگیری از انتقال گسترده پست‌ها اشاره کرد. متا در حال حاضر گزارش‌های مرتبی درمورد کارزارهای شایعه‌پراکنی خارجی منتشر می‌کند و در صورت پیدا کردن چنین محتوایی، آنها را از پلتفرم‌های خود حذف خواهد کرد.

متا اولین شرکتی نیست که فعالیت رسانه‌های دولتی روسیه را ممنوع کرده است. با وجود تاثیر به‌سزای این ممنوعیت‌ها، رسانه‌های روسی اما راهکارهای مختلفی برای دور زدن محدودیت‌های پیدا کرده‌اند.

متا در ۱۸ ماه گذشته تلاش کرده تا پلتفرم‌های خود را به دستور مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت، از موضوعات سیاسی و خبری دور کند. در نتیجه پست‌های سیاسی و اجتماعی کمتر در این پلتفرم‌ها دیده می‌شوند. مدیران متا می‌گویند کاربران هم مایل به مشاهده پست‌های سیاسی زیادی در این پلتفرم‌ها نیستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.