هوش مصنوعی

September 21, 2024
17:18 شنبه، 31ام شهریورماه 1403
کد خبر: 174138

هوش مصنوعی openAI در فریب دادن کاربر مهارت بالایی دارد

شرکت Apollo متوجه شده است که مدل جدید OpenAI-o1 مخاطب را فریب می‌دهد که گاهی اوقات نیز این فریب‌ها بی‌ضرر هستند.

به گزارش ایسنا، در یکی از نمونه‌ها، محققان OpenAI از o1-preview خواستند تا دستور پخت قهوه‌ای را با مراجع آنلاین ارائه کند. زنجیره فکری این مدل (ویژگی‌ای که قرار است شبیه‌سازی تجزیه و تحلیل انسانی را انجام دهد) به طور داخلی اذعان کرد که نمی‌تواند به URL‌ها دسترسی داشته باشد و این درخواست را غیرممکن می‌کند.

بااین‌حال به جای اطلاع دادن این ضعف به کاربر، پیوندها و توضیحات قابل قبول، اما جعلی از آن‌ها ایجاد کرد. به نظر می‌رسد که این مدل توانایی نادیده گرفتن قوانین و دستورات را دارد و شاید یکی از دلایل سرعت بالای آن در پاسخگویی، می‌تواند همین فریب در پاسخگویی باشد که پاسخ‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر ارسال کند.

به نقل از دیجیاتو، «ماریوس هابهان»، مدیر عامل آپولو، می گوید این اولین بار است که با چنین رفتاری در یک مدل OpenAI مواجه می‌شود.

هابهان می‌گوید که این موضوع به دلیل توانایی این مدل برای «استدلال» از طریق زنجیره‌ای از فرآیند فکر و نحوه جفت شدن آن با یادگیری تقویتی است که بوسیله سیستم پاداش و مجازات این مدل را آموزش می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.