ستار هاشمی: هوش مصنوعی در مدارس باید مدنظر قرار گیرد
وزیر ارتباطات گفت: استفاده از هوش مصنوعی یکی از مهمترین دروسی است که باید امروز مدنظر قرار گرفته شود و پیوند ناگسستنی با ریاضیات و آمار دارد؛ بنابراین فارغ از اینکه دانش آموزان چه رشته ای را برای آینده شغلی خود انتخاب و دنبال می کنند بدانند که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد.
به گزارش ایسنا، سیدستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در آیین آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: بسیار خوشحالم که امروز بعد از مدت ها توفیق پیدا کردم در این مدرسه خدمت شما عزیزان باشم و امیدوارم حضور شما عزیزان در سال جدید باعث خیر و برکت در مرحله اول برای خانواده ها و سپس برای جامعه و کشور باشد.
وی افزود: مسئولیتهایی که دانشآموزان فرزانه در کشور دارند، نباید صرفا نگاه یک بعدی و پرداختن به بحث آموزش و تحصیل باشد، زیرا این روش راه به جایی نخواهد برد. ما باید ابعاد مختلفی را در کنار یکدیگر دنبال کنیم و مهم آن است که در کنار تحصیل به مبانی اعتقادی توجه ویژه داشته باشیم. همچنین در زمینه مهارت های زندگی عنایت خاص داشته باشیم.
وزیر ارتباطات گفت: نکته که امروز در جامعه مشاهده می شود این است که ما کمتر به کارهای تیمی توجه میکنیم. رقابتهای درسی نباید مانع از هم افزایی و در کنار هم بودن شود. ما شنیدهایم که میگویند آشپز اگر ۲ تا شود، آش یا شور است یا بی نمک. مبادا این تعبیری که مدام میشنویم ما را به سمتی ببرد که کار تیمی را فراموش کنیم.
هاشمی در ادامه صحبت هایش تأکید کرد: نکتهای که رئیس جمهور محترم هم در مناظرات انتخاباتی و پس از آن در استفده از ظرفیت های کشور مدنظر قرار دادند، بحث وفاق است. اگرچه وفاق در کلام ساده است اما در عمل پیچیدگی های خاصی زیادی داشته و نیاز به نگاه هم افزایی دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشریح کرد: یکی از شرکتهای استارتاپی بزرگ چین علی بابا است. از بنیانگذار این شرکت تعبیری وجود دارد با این عنوان که “من خودم را نه در حوزه فنی خیلی ویژه میدانم و نه مدیریتی و حتی فکر نمیکنم ویژگی برجسته و خاصی دارم. بلکه فقط یک توانمندی دارم که این است که بتوانم افراد باهوش با در کنار یکدیگر جمع کرده و مدیریت کنم”. این موضوع بیانگر این است زمانی که افراد خلاق کنار یکدیگر قرار بگیرند میتوانند موفق شوند.
وی همچنین گفت: مساله بعدی ابزار کمک آموزشی است که در دوران پاندومی کرونا به شدت فراگیر شد. متأسفانه حدود دو سال با چنین پدیده ای مواجه شدیم و امکان حضور در مدارس و مراکز آموزشی برای ما میسر نشد. این مسئله کمک کرد حوزه هایی را در بحث آموزش های غیر حضور داشته باشیم اما نکته مهم آن است این ابزار رفته رفته تکامل پیدا میکند و از ظرفیت های نوین و جدید برای تعمیق بخشیدن به بحث آموزش استفاده کنیم. همانگونه که می دانید امروز یکی از موضوعات مهمی که در آموزش به آن توجه می شود بحث شخصی سازی شدن آموزش است.
هاشمی با بیان اینکه استفاده از هوش مصنوعی یکی از مهمترین دروسی است که باید امروز مدنظر قرار گرفته شود، تصریح کرد: هوش مصنوعی پیوند ناگسستنی با ریاضیات و آمار دارد. فارغ از اینکه شما عزیزان چه رشته ای را برای آینده شغلی خود انتخاب و دنبال می کنید بدانید که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد بنابراین خواهشم این است که از همین ابتدا توجه ویژه ای به ریاضی و آمار داشته باشید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: همانگونه که می دانید هوش مصنوعی بسیاری از شغلها را با خطر انقراض مواجه کرده است و بعضی از مشاغلی که الان وجود دارد ممکن است در سال های پیش رو وجود خارجی نداشته باشد. به طور مثال ما در بحث هوش مصنوعی ظرفت ها و مدل هایی به نام مدل های خلاق داریم. این مدل ها مدل هایی را خلق می کنند که تا به امروز وجود نداشتند. اگر امروز در هر حوزهای سوالی وجود داشته باشد، صرفا میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد. این فناوری بسیاری پیچیده و در واقع آینده بر این مبنا خواهد بود.
هاشمی خاطرنشان کرد: برای حضور در فضای مجازی استفاده از ظرفیتهای این فضا برنامهریزی مشخص داشته باشید. گاهی اوقات فرزندان ما از این فضا بدون هدف و با زمان زیاد استفاده میکنند که این باعث میشود در پایان یک روز احساس خوبی نداشته باشند. برخی اوقات والدین از روی نگرانی ممکن است ما را نقد کنند، اما این را بدانید که والدین دلسوزترین افراد هستند.
وزیر ارتباطات در آیین جشن آغاز سال تحصیلی، دو پرسش را از جایگاه این وزارتخانه مطرح کرد تا به بهترین پاسخ های دانش آموزان جوایزی اهداء کند.
در نخستین پرسش، هاشمی که از سرآمدان و متخصصان حوزه هوش مصنوعی در دانشگاه های ایران و جهان است، پرسید که چطور میتوانیم از ظرفیت هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کنیم و ایده دانش آموزان در این رابطه چیست؟
وزیر ارتباطات همچنین در پرسش دوم مطرح کرد که تعریف دانش آموزان از اینترنت امن چیست؟ و آنها چه پیشنهادی در این رابطه دارند؟