هوش مصنوعی

September 22, 2024
16:23 یکشنبه، 1ام مهرماه 1403
کد خبر: 174221

هوش مصنوعی کالری مصرفی هر آنچه می‌خورید را ردیابی می‌کند

منبع: Peivast

در دنیای پرسرعت امروز، حفظ یک رژیم غذایی سالم سخت‌تر از همیشه شده است. اما با پیشرفت‌های فناوری، به‌ویژه در هوش مصنوعی (AI)، پیگیری هر جنبه‌ای از رژیم غذایی شما ساده‌تر می‌شود. هوش مصنوعی ناظر رژیم غذایی، ابزاری نوین است که هر لقمه شما را ردیابی می‌کند. این ابزار هوشمند به بررسی عمیق‌تری نیاز دارد تا به نحوه عملکرد آن، مزایای و آینده احتمالی آن در کمک به افراد برای حفظ سبک زندگی سالم‌تر پرداخته شود.

فناوری جدیدی در حال توسعه است که فیلم‌های ویدئویی از غذا خوردن شما را تجزیه و تحلیل می‌کند تا ارزش غذایی رژیم غذایی شما را تعیین کند. این فناوری با عنوان هوش مصنوعی نظارت بر رژیم، تک‌تک قاشق‌های شما را ردیابی می‌کند. هوش مصنوعی که هنگام غذا خوردن شما را تماشا می‌کند، می‌تواند میزان مصرف کالری شما را تخمین بزند و به افراد کمک کند مقدار دریافتی آن را پیگیری کنند. هوش مصنوعی (AI) برای تماشای هر قاشقی که می خورید و محاسبه میزان کالری مصرفی شما ساخته شده است.

هوش مصنوعی فیلم غذا خوردن شما را تحلیل می‌کند
توانایی کلیدی هوش مصنوعی نظارت بر رژیم غذایی، در تشخیص اقلام غذایی قرار دارد. با گرفتن عکس یا اسکن غذای خود، سیستم هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص دهد که در حال خوردن چه چیزی هستید. این سیستم‌ها دارای پایگاه داده‌های وسیعی هستند که هزاران نوع غذا را از غذاهای خانگی گرفته تا تنقلات فرآوری شده، شناسایی می‌کنند.

این تحقیقات توسط دانشمندان کانادایی که در حال کار بر روی فناوری جدیدی هستند‌، در حال انجام است. در این آزمایشات هوش مصنوعی تصاویر ویدئویی از غذا خوردن افراد را تجزیه و تحلیل می کند تا ارزش غذایی رژیم غذایی آنها را تعیین کند. محققان دانشگاه واترلو در کانادا می‌گویند: «الگوریتم‌های فعلی تخمین سهم غذا این موضوع را فرض می‌کنند که کاربران یک یا دو بار از وعده‌های غذایی خود عکس می‌گیرند و با او به اشتراک می‌گذارند». البته این موضوع می‌تواند مناسب و خیلی دقیق نباشد و نتواند مواد غذایی را که از بالا به پایین قابل مشاهده نیست، مانند مواد غوطه‌ور در خورش، ضبط کند.”

به گفته محققان، رویکرد دیگری که هوش مصنوعی می‌تواند بررسی کند، ردیابی هر قاشقی است که شما می‌خورید. احتمالا این روش از تصویربرداری بشقاب شما روند نظارت بر رژیم غذایی شما را دقیق‌تر پیش ببرد. این رویکرد می‌تواند حجم غذایی که می‌خورید را تنها با ۴.۴ درصد حاشیه خطا محاسبه کند.

پس از اینکه هوش مصنوعی غذا را شناسایی کند و اندازه وعده را تخمین بزند، تحلیل تغذیه‌ای هر شخص را در لحظه می‌تواند ارائه دهد. یک تحلیل جامع از آنچه مصرف می‌کنید؛ از کالری گرفته تا ماکرونوترینت‌هایی مانند پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، و حتی میکرونوترینت‌ها مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی در اختیار شما قرار می‌دهد.

مدل‌های زبانی نوع غذا را نیز تشخیص می‌دهند
اگرچه در برخی موارد سیستم در حال حاضر غذای روی قاشق شما را شناسایی نمی‌کند، توسعه‌دهندگان آن به این ابزار آموزش می‌دهند که چگونه آنچه را که می‌خورید، تشخیص دهد. در نهایت، باید بتواند طیف وسیعی از غذاها را تشخیص دهد، حتی آنهایی که قبلاً ندیده است. یوهائو چن از دانشگاه واترلو گفت: ما در حال تغییر به سمت استفاده از مدل‌های زبان بزرگ مانند ChatGPT هستیم تا بفهمیم در غذا چیست یا شاید شناسایی هر ماده غذایی به یک سوال اساسی [مثل؛ این مرغ است؟] نیاز داشته باشد که پرسیده شود.

خیلی از وقت‌ها، مخصوصاً برای افرادی که در خانه غذا می‌خورند، این رویکرد ممکن است خیلی کارآمد و قابل شناسایی نباشد. ممکن است فقط هر چیزی که در یخچال موجود است باشد که آنها را با هم مخلوط کرده‌اند و نامگذاری برای آن‌ها دشوار باشد.

مشخص کردن ارزش غذایی هر وعده‌ای که می‌خورید
این فناوری با چنگال و قاشق و همچنین چابستیک کار خواهد کرد یعنی نیاز است که شما با وسیله‌ای تعداد دفعات خوردن خود را در ابزار AI ثبت کنید. روش‌های جدید رژیم غذایی، با هدف بهبود سلامت جمعیت‌های مبتلا به چاقی و مشکلات تغذیه وارد بازار شده‌اند.

هوش مصنوعی نظارت بر رژیم غذایی، علاوه بر شناسایی نوع غذا، می‌تواند اندازه وعده‌ها را نیز تخمین بزند. با تحلیل ابعاد و زمینه غذای موجود در عکس، هوش مصنوعی مقدار دقیقی از آنچه مصرف می‌کنید، ارائه می‌دهد. اخیرا سازمان جهانی بهداشت مروج سلامت هوش مصنوعی خود را به نام SARAH (دستیار منابع هوش مصنوعی برای سلامتی) منتشر کرد تا به سوالات کاربران در مورد رژیم غذایی و سلامتی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز پاسخ دهد. افزایش کالری یا هر تغییری در رژیم غذایی شما باعث می‌شود با تغییر چهره این بات مواجه شوید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.