جایگاه نامشخص موبایل در میان اتحادیهها
جایگاه موبایل در بین اتحادیهها روشن نیست. هرکدام از اتحادیهها ادعا دارند که موبایل فرزندخوانده همان اتحادیه است اما مشخص نیست که موضوع و مشکلات واردات و عرضه موبایل باید در کدام اتحادیه بررسی شود. به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تعدد اتحادیهها در حوزه موبایل باعث کلاهبرداریهایی مثل کوروش کمپانی میشود و این تعدد درنهایت به ضرر مصرفکننده است. از طرفی رئیس اتحادیه مخابرات تهران هم معتقد است که با توجه به تجمع امور مربوط به موبایل در اتحادیه مخابرات، این اتحادیه متولی اصلی موبایل است.
بعد از گذشت چندین سال از شکلگیری اتحادیه برای موبایل هنوز مشخص نشده است که گوشی تلفن همراه زیرمجموعه کدام از یک اتحادیه قرار دارد زیرا به نظر میرسد هرکدام از اتحادیههای مرتبط با موبایل ادعای برعهده گرفتن این مسئولیت را دارند.
درحال حاضر عرضهکنندگان موبایل با سه اتحادیه در ارتباط هستند؛ اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری، تلفنهمراه و لوازم جانبی تهران؛ اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران و اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران. رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی معتقد است که موبایل در تمام کشور زیر مجموعه این اتحادیه است اما در تهران تعدد اتحادیه وجود دارد. از طرفی اتحادیه صوت و تصویر بیشترین جواز کسب را برای فروشندگان موبایل صادر کرده است. به همین جهت مشخص نیست که کدام اتحادیه مسئولیت رسیدگی به موضوع موبایل را دارد.
حسین سادات حسینی، رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به جایگاه موبایل در اتحادیه مخابرات گفت: در وهله اول باید به این نکته توجه شود که تلفن همراه، یک دستگاه مخابراتی است و از طرفی در اتحادیه مخابرات به تمام موارد تلفن همراه مثل خدمات و غیره پرداخته شده است. در کل کشور اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و موبایل در قالب یک اتحادیه است. هر اتحادیه باید دقیقا مشخص کند که از نظر تخصصی، مهارتی و تجربی کدام اتحادیه تسلط بیشتری به حوزه خرید و فروش، سیمکارت، خدمات پس از فروش، نظارت بر بازار و غیره دارد.
حسینی تاکید کرد: ما حاضریم درباره این موضوع مناظره کنیم که افراد هیات مدیره کدام اتحادیه نسبت به این دستگاه تسلط و تمرکز بیشتری دارند. از طرفی اگر فعالیتهای اتحادیه مخابرات با سایر اتحادیهها سنجیده شود، موضوع واضحتر میشود که فعالیت کدام اتحادیه در حوزه موبایل بیشتر است.
در همین خصوص بازرس اتحادیه مخابرات با اشاره به حوزههای فعالیت اتحادیهها گفت: درحال حاضر موضوع رجیستر، خدمات همتا، شکایات مردمی، خدمات پس از فروش، شرکتهای واردکننده، فعالیت واحدهای صنفی در اتحادیه مخابرات است و فقط موضوع عمدهفروشی و خردهفروشی در اتحادیه دیگری بررسی میشود که اگر آن هم وارد اتحادیه مخابرات شود، این فعالیتها را تکمیل میکند. او گفت: بالغ بر ۱۰ خدمت برای مردم در حوزه موبایل، در اتحادیه مخابرات وجود دارد؛ درنتیجه موبایل باید با خانه اصلی خودش یعنی اتحادیه مخابرات برگردد و مجوزها هم به سمت همین اتحادیه بیاید تا همه خدمات همگن شود.
تعدد اتحادیهها به ضرر مصرفکنندگان است
رئیس اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران با اشاره به اهمیت بررسی موبایل در یک اتحادیه اضافه کرد: همه حوزههای فروش دستگاههای صوتی و تصویری تلفن همراه و لوازم جانبی، مرتبط با تلفن همراه نیست و فقط فروش موبایل به اتحادیه مربوط است؛ اما همه خدمات شرکتها به دستگاههای ارتباطی مثل دکلهای مخابراتی، در اتحادیه مخابرات است. تمامی مشکلات همتا در اتحادیه مخابرات مطرح میشود و همه مسائل این حوزه از این بخش پیگیری میشود اما بخش فروش تلفن همراه در اتحادیه صوتی و تصویری است و این موضوع آسیبزننده است درنتیجه این موضوع باید به حوزه خودش یعنی اتحادیه دستگاه مخابراتی برگردد.
او با تاکید براینکه وجود چند اتحادیه، به حوزه موبایل و حتی مصرفکنندگان آسیب میرساند توضیح داد: مهر سال گذشته این موضوع بررسی و روند تغییر آن طی شد و به تاییدیه اتاق اصناف تهران و صمت رسید اما بنا به دلایل نامعلوم این موضوع مسکوت ماند. سادات حسینی توضیح بیشتری در مورد تغییرات مورد تایید اتاق اصناف و صمت در مورد اتحادیه موبایل نداد.
طبق گفته او: در شرایط فعلی تنها افرادی که از این موضوع آسیب میبینند، اعضای صنف و مردم هستند زیرا در موضوع مالیات و شکایات دچار چالش میشوند. همچنین مردم هم سردرگم هستند که برای دریافت خدمات یا شکایات به سمت کدام اتحادیه بروند.
در همین خصوص، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، محمدرضا فرجی تهرانی تولید، تعمیر و فروش هیچ کالایی نباید به چند اتحادیه متفاوت واگذار شود و باید همه اتفاقات مربوط به موبایل در یک اتحادیه باشد. تا زمانی که اتحادیهها به تفاهم نرسند که موضوع موبایل در یک اتحادیه بررسی شود، ایجاد هماهنگی کار بسیار سختی میشود؛ زیرا همسو نبودن دو اتحادیه و نداشتن داده و اطلاعات از بازارهای یکدیگر میتواند آسیبهای جبرانناپدیری مثل کلاهبرداری شرکت کوروش بزند. اگر موضوع موبایل در یک اتحادیه بررسی میشد یا حداقل دادههای موبایل به یکدیگر مرتبط بود، چنین اتفاقی نمیافتاد.
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران اشاره کرد: برای اینکه موبایل در یک اتحادیه باشد باید حدقل ۲ متخصص و کارشناس این حوزه در آن اتحادیه باشند، زیرا ادبیات حوزه موبایل با همه اصناف متفاوت است.
در ادامه بازرس هیات مدیره اتحادیه مخابرات، علیرضا صمیمی گفت: اتحادیه دستگاه مخابراتی متولی رستههای مربوط به سیستمهای مخابراتی و تلفن است. ارتباطات بر پایه شبکه مخابراتی انجام میشود، اگر سیمکارت که جزئی از اتحادیه مخابرات را حذف کنیم، گوشی موبایل به دستگاهی برای سرگرمی تبدیل میشود. شبکه مخابراتی اصلیترین رکن تلفن همراه است.
او ادامه داد: نمیشود یک مغازه فروش گوشی داشته باشد اما لوازم جانبی نفروشد، اگر فروشگاهی گوشی بفروشد اما خدمات ندهد، مشتری نمیتواند از گوشی استفاده کند، پس همه اینها باید در یک جا اتفاق بیفتد، همه اصناف این ارتباط را دارند. جدایی رستهها برای همه سردرگمی ایجاد کرده است، درحالی که بررسی همه مشکلات در یک اتحادیه میتواند بخش زیادی از چالشها را برطرف کند.
صمیمی با تاکید بر این نکته که موبایل باید در اتحادیهای بررسی شود که افراد آن از نظر فنی و علمی مسلط باشند، گفت: رسته مربوط به تعمیر و خدمات پس از فروش تلفن همراه و تبلت، خدمات جنبی و فروش سیمکارت در اتحادیه مخابراتی وجود دارد، اما بخش فروش تلفن همراه در اتحادیه صوت و تصویر قرار دارد. موضوع این است که یک فروشنده نمیتواند تعمیرکار شود اما یک تعمیرکار میتواند فروشنده باشد؛ بر همین اساس، وقتی فردی موبایلش ایراد پیدا سراغ تعمیرکار موبایل میرود نه فروشنده موبایل. اتحادیهای که افراد آن از نظر علمی، فنی و تجربی به موضوع مسلط باشند، در رستههای خدمات پس از فروش در اتحادیه مخابراتی است. همین موضوع باعث شده در کمیسیون شکایات بتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم.
در همین مورد یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اتحادیه مخابرات تهران، احسان شریفی اضافه کرد: کسی میتواند مدعی صنفی باشد که خدماتدهنده خوبی باشد و اشراف به حوزه خدمات داشته باشد. وقتی ما خدمات میدهیم به معنی این است که به تمام جزئیات مربوط به گوشی اشراف داریم، درنتیجه میتواند فروشنده خوبی هم باشد. از طرفی کسی میتواند متولی منصبی باشد که نسبت به تمامی آن منصب آگاهی داشته باشد و در این حوزه آگاهی کامل از جایی میآید که صاحب منصب خدماتدهنده باشد.
اتحادیه فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران یکی دیگر از اتحادیههایی است که داعیهدار عرضه و فروش موبایل و تنظیمگری این بازار است اما متاسفانه رئیس اتحادیه محمدرضا رمضان با وجود پیگیری طولانی مدت پاسخی به این سوال ما که چرا در تهران سه اتحادیه داعیهدار عرضه موبایل هستند پاسخ نداد.