باندپهن

فناوری اطلاعات

مخابرات فضایی

September 22, 2024
18:23 یکشنبه، 1ام مهرماه 1403
کد خبر: 174249

اقدام جدید چین برای ایجاد اینترنت ماهواره‌ای

منبع: ITmen

چین در ادامه تکمیل طرح اینترنت ماهواره‌ای خود موسوم به طرح «صورت فلکی تیانچی»، چهار ماهواره جدید را از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ به فضا پرتاب کرد.

این چهار ماهواره جدید با نام‌های تیانچی ۲۹ تا تیانچی ۳۲ عصر جمعه به وقت پکن توسط یک موشک ماهواره‌بر KZ-۱ A (Kuaizhou-۱ A) به فضا پرتاب و وارد مدار برنامه‌ریزی شده خود شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری شینهوا، پرتاب موفقیت‌آمیز این چهار ماهواره توسط موشک ماهواره‌بر KZ-۱ A، سی و سومین ماموریت پرتاب ماهواره بود که با استفاده از این نوع موشک ماهواره‌بر انجام شده است.

گفتنی است که رسانه‌های دولتی چین پیش‌تر گزارش دادند که این کشور ۱۸ ماهواره کیانفان را با موفقیت با استفاده از موشک لانگ مارچ ۶ در مدار زمین مستقر کرد تا از آنها برای نسخه اختصاصی اینترنت ماهواره‌ای در استارلینک آمریکا استفاده شود.

طبق گزارش روزنامه گلوبال تایمز، این ماهواره‌ها که اولین گروه از نوع خود هستند، از مرکز پرتاب ماهواره تایوان در استان شانشی در شمال چین به فضا پرتاب شدند و یک نقطه عطف برای چین در صنعت جهانی اینترنت ماهواره‌ای به شمار می‌روند.

پروژه بزرگ صورت فلکی کیانفان یا G ۶۰ در سال ۲۰۲۳ با هدف ارائه خدمات ارتباطی گسترده‌تر و باکیفیت‌تر برای کاربران داخلی چین راه‌اندازی شد.

انتظار می‌رود این پروژه در طولانی مدت شبکه‌ای متشکل از ۱۵ هزار ماهواره چندرسانه‌ای در مدار زمین (LEO) مستقر کند.

بر اساس این گزارش، تا سال ۲۰۲۷، این پروژه قصد دارد جهان را پوشش دهد و در نهایت تا سال ۲۰۳۰، ۱۵ هزار ماهواره خدمات یکپارچه مانند اتصال مستقیم تلفن همراه را به جهان ارائه خواهند داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.