سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 24, 2024
17:58 سه شنبه، 3ام مهرماه 1403
کد خبر: 174379

حذف خودروهای چینی از جاده‌های آمریکا استارت خورد

منبع: ایسنا

وزارت بازرگانی آمریکا با استناد به نگرانی‌های امنیتی، ممنوعیت سخت افزار و نرم افزار چینی خودروهای متصل را در جاده‌های آمریکا پیشنهاد کرد.

مقررات پیشنهادی، عملا خودروها و کامیون‌های چینی را در بازار آمریکا حذف خواهد کرد و خودروسازان آمریکایی و سایر خودروسازان بزرگ را وادار می‌کند نرم افزار و سخت افزار چینی را از خودروهای خود در آمریکا حذف کنند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نگرانی‌هایی را درباره جمع آوری داده کاربران آمریکایی در خودروهای متصل و احتمال دستکاری خودروهای متصل به اینترنت و سیستم‌های ناوبری توسط عوامل خارجی، مطرح کرده است.

ممنوعیت پیشنهادی مانع از تست خودروهای خودران خودروسازان چینی در جاده‌های آمریکا خواهد شد و این ممنوعیت شامل سخت افزار و نرم افزار ساخت روسیه هم می‌شود و ممکن است به سایر کشورهای متخاصم گسترش پیدا کند.

بر اساس این پیشنهاد، ممنوعیت نرم افزاری در سال ۲۰۲۷ اجرایی می‌شود و ممنوعیت سخت افزاری در سال ۲۰۳۰ یا ژانویه ۲۰۲۹ به اجرا گذاشته می‌شود.

وزارت بازرگانی یک مهلت ۳۰ روزه برای دریافت بازخورد درباره این پیشنهاد داده و امیدوار است آن را تا ۲۰ ژانویه نهایی کند. این مقررات همه خودروهای جاده‌ای را پوشش می‌دهد اما شامل خودروهای کشاورزی یا معدنی که در جاده‌های عمومی استفاده نمی‌شوند و همچنین پهپادها و قطارها نمی‌شود.

این اقدام تشدید قابل توجهی در محدودیت‌های آمریکا بر خودروها، نرم افزارها و قطعات چینی است. دولت بایدن در ماه جاری، افزایش شدید تعرفه‌ها بر واردات چینی، از جمله تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی و افزایش تعرفه واردات برای باتری‌های برقی و مواد معدنی کلیدی را اعمال کرد.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا گفت: زمانی که دشمنان خارجی نرم‌افزاری برای ساخت وسیله نقلیه می‌سازند، به معنای آن است که می‌توان از آن برای نظارت استفاده کرد، می‌توان از راه دور آن را کنترل کرد که حریم خصوصی و ایمنی آمریکایی‌ها را در جاده‌ها تهدید می‌کند. در یک موقعیت حساس، یک دشمن خارجی می‌تواند تمام وسایل نقلیه خود را که در آمریکا کار می‌کنند، خاموش یا کنترل کند و همزمان، باعث تصادف و مسدود کردن جاده‌ها شود.

ریموندو گفت: خودروهای ساخت چین یا کامیون‌های سبک وارداتی نسبتا کمی در آمریکا وجود دارد. وزارت بازرگانی قبل از اینکه تامین کنندگان، خودروسازان و قطعات خودروی مرتبط با چین و روسیه متداول و فراگیر شوند، عمل می‌کند. ما دست روی دست نمی‌گذاریم تا جاده‌های ما پر از این خودروها شوند و این ریسک، بی‌نهایت جدی است.

تقریبا تمام خودروها و کامیون‌های جدید که دارای سخت‌ افزار شبکه داخلی برای دسترسی به اینترنت هستند و امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو فراهم می‌کند، «متصل» در نظر گرفته می‌شوند.

وزارت بازرگانی اعلام کرد این قانون به معنای ممنوعیت تمام خودروهای تولید شده در چین است، اما به خودروسازان چینی اجازه می‌دهد تا دنبال دریافت مجوزهای خاص برای معافیت باشند.

لیز کانن، رئیس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگانی آمریکا، گفت: در این مرحله، پیش‌بینی می‌کنیم هر خودرویی که در چین تولید می‌شود و در آمریکا فروخته می‌شود، مشمول این ممنوعیت‌ها می‌شود. وی افزود: این مقررات، جنرال موتور و فورد موتور را وادار خواهد کرد فروش خودروهای وارداتی از چین را در آمریکا متوقف کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در نشست خبری اظهار کرد: شواهد زیادی از قرار دادن بدافزار توسط چین در زیرساخت‌های حیاتی آمریکا دارد. با وجود میلیون‌ها وسیله نقلیه در جاده‌ها که هرکدام از آنها ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند، خطر اختلال و خرابکاری به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از واشنگتن می‌خواهد به اصول بازار احترام بگذارد و محیط تجاری باز، منصفانه، شفاف و بدون تبعیض را برای شرکت‌های چینی فراهم کند. چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود محافظت خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه اتحاد برای نوآوری خودرو که شامل خودروسازان بزرگی نظیر جنرال موتور، تویوتا، فولکس واگن و هیونداری است، اعلام کرد برخی از خودروسازان به زمان بیشتری برای عمل به این مقررات نیاز دارند. سخت افزار یا نرم افزار خودروی متصل که از چین به آمریکا وارد شود، اندک است اما این مقررات، در بعضی از موارد، تولیدکنندگان خودرو را ملزم می‌کند که تامین کنندگان دیگری بیابند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.