هوش مصنوعی

September 27, 2024
13:38 جمعه، 6ام مهرماه 1403
کد خبر: 174532

اپل و متا از پذیرش پیمان هوش مصنوعی اتحادیه اروپا خودداری کردند

منبع: Digiato

پیمان هوش مصنوعی (AI Pact) اتحادیه اروپا، یک توافق داوطلبانه با هدف راهنمایی شرکت‌ها در زمینه پیروی از قوانین آینده مربوط به هوش مصنوعی است، اما تاکنون برخی از غول‌های فناوری از حضور در آن استقبال نکرده‌اند. اپل و متا از جمله شرکت‌هایی هستند که از امضاکردن این پیمان خودداری کرده‌اند و برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی سرویس‌های خود را برای کاربران اتحادیه اروپا محدود کرده‌اند.

اوایل سال جاری، اتحادیه اروپا AI Pact را با هدف سرعت‌بخشیدن به انطباق شرکت‌های فناوری با قانون هوش مصنوعی آن در سال‌های آینده معرفی کرد. شرکت‌هایی امضاکننده این توافق داوطلبانه، اصول مربوط به موضوعاتی از جمله حاکمیت داده، پاسخگویی و آموزش نیروی کار و مزیت نظارتی را دریافت می‌کنند.

براساس گزارش نشریه Politico، تاکنون بیش از 100 شرکت از جمله OpenAI، آمازون، گوگل، مایکروسافت و سامسونگ در آن ثبت‌نام کرده‌اند. اما نام دو شرکت بزرگ، یعنی اپل و متا در این فهرست دیده نمی‌شود.

اپل در این رابطه اعلام‌کرده که به‌طور مستقیم با مقامات اتحادیه اروپا در تماس است، اما این توافقنامه داوطلبانه را امضا نکرده است.

«آنا کوپریان»، سخنگوی متا نیز در بیانیه‌ای به Politico می‌گوید: «ما از قوانین هماهنگ اتحادیه اروپا استقبال می‌کنیم و درحال‌حاضر با توجه به AI Act روی هوش مصنوعی تمرکز می‌کنیم، اما پیوستن خود به پیمان هوش مصنوعی در مراحل بعدی را رد نمی‌کنیم.»

این گزارش در حالی منتشرشده است که رگولاتوری‌های سراسر جهان درحال‌حاضر شرکت‌های بزرگ فناوری را در خصوص حریم‌خصوصی داده‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به الگوریتم‌ها زیر ذره‌بین قرار داده‌اند. همین امر می‌تواند در عدم‌پذیرش پیمان اتحادیه اروپا توسط شرکت‌های مختلف نقش داشته باشد.

البته اپل و متا بدون حضور در این برنامه به‌اصطلاح داوطلبانه، مجبور هستند تا محصولات و سرویس‌های هوش مصنوعی جدید خود را کمی دیرتر یا با نظارت شدید در اروپا عرضه کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.