رسانه‌های اجتماعی

September 29, 2024
0:36 یکشنبه، 8ام مهرماه 1403
کد خبر: 174636

نتایج یک پژوهش: استفاده مشکل‌ساز نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی افزایش شدیدی یافته است

پژوهش گسترده جهانی نشان‌دهنده افزایش شدید و ناگهانی استفاده «مشکل‌ساز» نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی از دوران همه‌گیری شده است.

پژوهشگران پس از بررسی ۲۸۰ هزار کودک در سن ۱۱ تا ۱۳ و ۱۵ سال در ۴۴ کشور جهان به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

پژوهش رفتار‌درمانی کودکان در سنین مدرسه نشان داده که «مشکل‌ساز» بودن شبکه‌های اجتماعی به طور متوسط در میان پاسخ‌دهندگان از ۷٪ در سال ۲۰۱۸ به ۱۱٪ در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

در انگلستان، اسکاتلند و ولز آمار بیش از حد متوسط بوده است.

پژوهشگران می‌گویند یافته‌های پژوهش «باعث نگرانی فزاینده و فوری نسبت به تأثیر فناوری دیجیتال بر بهداشت روانی و سلامت جوانان شده است».

آنها می‌گویند برای بهبود رفتار‌های سالم در شبکه‌های اجتماعی نیاز به اقدامات بیشتری وجود دارد.

دکتر جو اینچلی، از دانشگاه گلاسکو و هماهنگ‌کننده جهانی پژوهش می‌گوید:«کاربرد مشکل‌ساز بیشتر در میان نوجوانان ۱۳ ساله مشاهده می‌شود سنی که شروع دوران بلوغ است و گزارش مشکلات در شبکه‌های اجتماعی در میان دختران بیش از پسران در این سن است».

او می‌گوید این پژوهش همچنین نشان داده است که جوانان چه مدت زمانی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

«با توجه به نتایج کلی پژوهش دریافتیم بیش از یک سوم نوجوانان به طور آنلاین ارتباط مداومی با دوستان و دیگران دارند».

«در نتیجه آنها تقریباً تمام روز به طور آنلاین با دوستان و افراد دیگر در ارتباط هستند».

البته این پژوهش نتیجه نمی‌گیرد که تمام زمان صرف‌شده آنلاین زیان‌آور است.

در‌عوض نوجوانانی که از شبکه‌های اجتماعی فراوان و بدون مشکل استفاده می‌کنند از حمایت‌های دوستانه و ارتباطات اجتماعی نیرومند‌تری برخوردارند.

اما پژوهش نشان داده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای اقلیت «مشکل‌دار» با نشانه‌های اعتیاد و وابستگی همراه است از جمله:

  • بی‌اعتنایی به فعالیت‌های دیگر برای وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی
  • بحث و مناقشه پی‌در‌پی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • دروغ‌گویی درباره زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی
  • ناتوانی در کنترل کاربرد شبکه‌های اجتماعی و تجربه روگردانی و فاصله گرفتن

این پژوهش همچنین به نگرانی در مورد گروهی از نوجوانان که در خطر «بازی‌های رایانه‌ای مشکل‌ساز» هستند اشاره می‌کند، مسئله‌ای که در مورد پسران بیش از دختران مصداق دارد.

در انگلستان حدود ۱۵٪ از نوجوانان درگیر این مشکل هستند که دومین کشور در میان بالاترین میزان در جهان است.

متوسط میزان روزانه بازی‌های رایانه‌ای که پسران انجام می‌دهند ۴۶٪ است اما این رقم در انگلستان ۵۲٪ و در اسکاتلند ۵۷٪ است.

در انگلستان پسران در سن ۱۳ سالگی بالاترین مدت زمان اشتغال به بازی‌های رایانه‌ای را دارند. پژوهش نشان می‌دهد ۴۵٪ از پسران در این سن روزانه حداقل چهار ساعت بازی می‌کنند.

نتایج مثبت و منفی
نتیجه پژوهش را شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت منتشر کرده است.

دکتر هانس هنری کلوگ، سرپرست منطقه اروپا سازمان بهداشت جهانی می‌گوید یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر نوجوانان اثرات مثبت و منفی داشته باشد.

او می‌گوید ما نیاز به «سواد رسانه‌ای و دیجیتال» بیشتری برای کمک به چگونگی استفاده سالم جوانان از شبکه‌های اجتماعی داریم. دولت‌ها، مسئولان بهداشتی، معلمان و والدین همه باید به وظایف خود در این عرصه عمل کنند.

در ادامه می‌گوید:«روشن است نیاز به اقدام فوری و مداوم برای کمک به نوجوانان در موج فزاینده تأثیر ویرانگر احتمالی استفاده از شبکه‌های اجتماعی داریم که منجر به افسردگی، زورگویی و قلدری، اضطراب و نگرانی و ضعف و ناکارآمدی تحصیلی می‌شود».

بن کارتر، استاد آمار پزشکی در مؤسسه روانکاوی، روانشناسی و عصب‌شناسی این پژوهش را «نمودار مفیدی از شواهد موجود» توصیف می‌کند.

اما او اشاره می‌کند که توافق بر سر تعریف «رسانه‌های اجتماعی مشکل‌ساز» دشوار است و گرد‌آوری آمار و اطلاعات در این زمینه دشوار و مناقشه‌برانگیز است.

با وجود این او این پژوهش را «تلاشی بر پایه شواهد معتبر» به شمار می‌آورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.