تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 1, 2024
18:09 سه شنبه، 10ام مهرماه 1403
کد خبر: 174821

نام رمز اندروید 16 باقلوا است

منبع: Digiato

گوگل مدت‌هاست که از یک روش نام‌گذاری خاص برای سیستم‌عامل‌های خود پیروی می‌کند. این غول فناوری با عرضه اندروید 1.5 در سال 2009، نام رمز همه نسخه‌های اندروید را به‌ترتیب الفبا از روی دسرها انتخاب کرده است. بااین‌حال ظاهراً قرار است در اندروید 16، اسم رمز تغییر رویه دهد و دیگر مطابق ترتیب الفبا نباشد.

به گزارش اندروید پلیس و به نقل از توسعه‌دهنده‌ای با نام teamb58، تاکنون نام رمز هر نسخه اندروید از ترتیب الفبای انگلیسی پیروی می‌کرد: برای مثال اندروید 1.5 کیک، 1.6 دونات، 2.0 نان خامه‌ای (Eclair)، 2.2 ماست یخ‌زده (Froyo) و اندروید 15 بستنی وانیلی (Vanilla Icecream) بود. با توجه به این الگوی نام‌گذاری، انتظار داشتیم که نام رمز اندروید 16 با حرف W شروع شود، اما به‌نظر نمی‌رسد که اینطور باشد.

اگرچه اندروید 16 همچنان نام یک دسر را خواهد داشت، اما کدهای موجود در پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) به جای دسری که با حرف W شروع می‌شود (مثلاً: ویفر یا وافل) به نام باقلوا (Baklava) اشاره دارد.

براساس این گزارش، در کدی که قبلاً برای نام اندروید 15 به «VanillaIceCream» اشاره کرده بود، حالا ارجاع‌هایی به «باقلوا» مشاهده شده است.

شایان ذکر است که در مرحله توسعه یک سیستم‌عامل جدید، گوگل تا زمان نهایی‌شدن SDK نسخه‌های اندروید، از نام‌های رمز استفاده می‌کند. ازاین‌رو، در اندروید 15 بتا 3، که سیستم‌عامل را به پایداری پلتفرمی رساند، نام نسخه از Android VanillaIceCream به اندروید 15 تغییر یافت. به‌همین ترتیب، نسخه‌های اولیه کد اندروید 16، اسم Baklava را به جای پلتفرم SDK نسخه 36 نمایش می‌دهند.

اگر گوگل قصد داشت الگوی نام‌گذاری را مجدداً از اول آغاز کند، منطقی بود که از نامی با حرف A استفاده کند یا به افتخار Android 1.5 Cupcake، از حرف C استفاده کند. اما حالا تصمیم برای استفاده از نامی با حرف B به تغییر در روند توسعه اندروید گوگل نسبت داده شده است.

به گفته یکی از کارشناسان این حوزه، با معرفی پروژه Trunk Stable گوگل، این غول فناوری نحوه نام‌گذاری بیلدهای انتشار را تغییر داد. اندروید 14 با اسم رمز Upside Down Cake توسعه یافت، اما بیلدهای QPR2 آن با پیشوند «A» به جای «U» شروع شد. در ادامه، شناسه بیلدهای اندروید 16 با حرف «B» شروع می‌شوند، و به‌نظر می‌رسد که گوگل سنت نام‌گذاری یک‌و‌نیم دهه‌ای خود را کنار گذاشته است تا شناسه بیلدهای بعدی یکسان شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.