رسانه‌های اجتماعی

October 5, 2024
22:32 شنبه، 14ام مهرماه 1403
کد خبر: 175008

دیوان دادگستری اروپا: متا نمی‌تواند تا ابد از داده‌های کاربران برای تبلیغات هدفمند استفاده کند

منبع: Digiato

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکمی اعلام کرد باید برای مدتی که متا و سایر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از داده‌های کاربران در استراتژی‌های تبلیغاتی خود استفاده کنند، محدودیت‌هایی تعریف شود.

براساس گزارش تک‌کرانچ، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (ECJ) جمعه اعلام کرد شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک نمی‌توانند به‌طور نامحدود از اطلاعات افراد برای ارائه تبلیغات هدفمند استفاده کنند. چنین تصمیمی می‌تواند روی نحوه عملکرد متا و دیگر شبکه‌های اجتماعی که بر تبلیغات تمرکز دارند، در این منطقه تأثیر بزرگی داشته باشد.

حکم دادگاه به برخی دستورالعمل‌های مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (GDPR) که اتحادیه اروپا سال 2018 وضع کرد نیز اشاره دارد؛ برای مثال بند 65 از GDPR به «حق فراموشی» و حق تصمیم و حذف داده‌های شخصی اشاره دارد که رعایت‌نکردن آن ممکن است به جریمه‌ای به‌ اندازه 4 درصد گردش مالی سالانه شرکت منجر شود.

سال گذشته، متا به‌خاطر واداشتن غیرقانونی کاربران شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و وات‌ساپ به پذیرش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده، مجبور به پرداخت جریمه 414 میلیون دلاری شد.

پاسخ متا به حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا

«مت پولارد»، سخنگوی متا، در پاسخ به این حکم گفت منتظر تصمیم نهایی دادگاه هستند: «منتظر رأی دادگاه هستیم و در زمان باقی‌مانده چیزهای بیشتری برای به‌اشتراک‌گذاشتن خواهیم داشت. متا حریم خصوصی را بسیار جدی می‌گیرد و بیش از 5 میلیارد یورو برای اجرای سیاست‌های مربوطه در تمام محصولات خود سرمایه‌گذاری کرده است. همه کاربران فیسبوک، به تنظیمات و ابزارهای زیادی دسترسی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد استفاده از اطلاعات خود را مدیریت کنند.»

چالش جدید متا و شبکه‌های اجتماعی مربوط به شکایت فعال حوزه حریم خصوصی به نام «ماکس شرمس» از غول فناوری است. پس از این شکایت، دادگاه عالی اتریش از دیوان دادگستری اروپا درخواست راهنمایی کرده بود.

شرمس در شکایت خود به پردازش «غیرقانونی» داده‌های شخصی توسط متا اعتراض کرده و گفت واردکردن داده‌های شخصی در این پلتفرم‌ها به‌ معنای «رضایت» استفاده از آن‌ها برای ارائه تبلیغات شخصی‌سازی‌شده نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.