بانکداری و پرداخت الکترونیک

October 5, 2024
23:07 شنبه، 14ام مهرماه 1403
کد خبر: 175029

«سنهاب» شاپرک بیمه مرکزی می‌شود؟

منبع: way2pay

بیمه مرکزی اواسط شهریورماه دسترسی اینشورتک‌ها را به سرویس استعلام بیمه مسدود کرد. شرکت‌های بیمه آنلاین این اقدام را انحصارگرایانه نامیدند، زیرا بیمه مرکزی به‌عنوان رگولاتور این صنعت وظیفه فراهم‌سازی دسترسی شرکت‌های فناور بیمه به سامانه‌های اطلاعاتی مربوطه را به عهده دارد. از سوی دیگر بیمه مرکزی دلیل قطع این سرویس را عدم‌ پذیرش هزینه استعلام از سوی شرکت‌های اینشورتکی بیان کرد.

اینشورتک‌ها به افزایش ناگهانی و چندبرابری تعرفه این سرویس اعتراض کرده بودند و حاضر به پرداخت نرخ جدید نبودند؛ بنابراین دسترسی آنها به استعلام بیمه قطع شد. سرویس استعلام بیمه را سنهاب ارائه می‌کند و بیمه مرکزی آن را رایگان در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای قرار می‌دهد، اما برای ارائه این سرویس به اینشورتک‌ها هزینه‌ای را به ازای هر استعلام از آنها دریافت می‌کند.

چرا بیمه مرکزی از اینشورتک‌ها هزینه استعلام دریافت می‌کند؟
طبق ماده ۱۸ مصوبه شورای عالی بیمه آیین‌نامه تأسیس و فعالیت‌ شرکت‌های فناور بیمه‌ای، بیمه مرکزی موظف است با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و حفظ حریم خصوصی امکان دسترسی شرکت‌های فناور بیمه‌ای را به سامانه‌های اطلاعاتی مرتبط با فعالیت آنها فراهم کند. با این حال بیمه مرکزی از اینشورتک‌ها هزینه استعلام بیمه را دریافت می‌کند. این در حالی است که در این آیین‌نامه هیچ تبعیضی میان شرکت‌های بیمه نوآور یا اینشورتک‌ها و دیگر شرکت‌های بیمه‌ای و کارگزاری آنها در اتصال به سامانه‌های بیمه‌ای مطرح نشده است. اینشورتک‌ها طی سال‌های اخیر فرایند خرید بیمه را برای کاربران تسهیل کرده و فضای رقابتی در اکوسیستم بیمه ایجاد کرده‌اند. اقدامات بیمه مرکزی نه‌تنها در کار اینشورتک‌ها اختلال ایجاد می‌کند، که می‌تواند مانع از رشد و نوآوری در این حوزه شود.

با توجه به نکات گفته‌شده، این سؤالات ایجاد می‌شود که چرا بیمه مرکزی فقط از اینشورتک‌ها هزینه استعلام بیمه دریافت می‌کند. استعلام بیمه به معنای فروش بیمه نیست، پس چرا اینشورتک‌ها باید هزینه‌ای برای آن پرداخت کنند؟ آیا بیمه مرکزی به دنبال این است که سنهاب را تبدیل به نهادی مانند شاپرک کند؟ «راه پرداخت» برای بررسی بیشتر و رسیدن به پاسخی برای این پرسش، سراغ برخی از فعالان اکوسیستم بیمه رفته که شرحی از صحبت‌های آنها را در ادامه می‌خوانید.

اکوسیستم به عدد منصفانه‌ای برای هزینه استعلام بیمه برسد
حمیدرضا پروازی، رئیس کمیته توسعه کسب‌وکار دیجیتال سندیکای بیمه‌گران ایران، بر این باور است که این کار باید از دو بعد کلان و خرد بررسی شود. در بعد کلان نهاد رگولاتور در صنعت بیمه طی سال‌های گذشته به مسئله کسب‌وکاری این حوزه ورود کرده است. این در حالی است که جایگاه نهاد رگولاتور ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری برای توسعه است.

او ادامه داد: «یکی از مباحث داغ صنعت بیمه طی دو سال گذشته سوئیچ بیمه مرکزی بوده که تاکنون شکل نگرفته و شکل‌گیری آن به دلیل چالش‌ها و ملاحظات موجود بعید است. این مسئله باعث ایجاد حساسیت در صنعت بیمه شد و این سؤال به وجود آمد که چرا نهاد ناظر برای فروش‌هایی که از طریق API و به‌صورت وب‌سرویس انجام می‌شود، سوئیچ در نظر گرفته و چرا تمام شرکت‌ها باید به این سوئیچ متصل شوند. همچنین چرا کارگزاران آنلاین و فروشندگان بیمه برای فروش باید از API که از سوئیچ گرفته‌شده اقدام کنند؟ این ماجرا باعث حساسیت در صنعت بیمه شد.»

در بیمه مرکزی یک پایگاه اطلاعاتی به نام «سنهاب» شکل گرفت که تمام اطلاعات بیمه‌نامه‌ها در آن جمع‌آوری و کد یکتا صادر می‌شود. سپس «فنحاب» در بیمه مرکزی ایجاد شد که کارکنان بیمه مرکزی سهامدار آن هستند. به گفته پروازی، این کار نشان داد که نهاد ناظر یا رگولاتور در لایه شرکت‌داری وارد صنعت بیمه شده است. حساسیت‌ها در حوزه بیمه شدت گرفت و چالش‌هایی به وجود آمد. بیمه مرکزی مدعی است که با استفاده از اطلاعاتی که در دست دارد، خدمت ویژه‌ای ارائه می‌دهد و باید هزینه آن را دریافت کند. این دیدگاه از یک‌سو درست است زیرا ارائه سرویس بدون هزینه نمی‌شود؛ آن هم سرویسی که دارای ارزش‌افزوده است.

به گفته پروازی، اینشورتک‌ها از نهاد رگولاتور انتظار دارند از هر ابزاری برای توسعه صنعت بیمه و سهولت خرید بیمه‌نامه استفاده کنند. این کار به فرهنگ‌سازی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه نیز کمک می‌کند. رئیس کمیته توسعه کسب‌وکار دیجیتال سندیکای بیمه‌گران ایران با اشاره به بعد خرد این ماجرا بیان کرد: «با این حال ایجاد این سرویس‌ها هزینه‌ای برای رگولاتور دارد؛ بنابراین بیمه مرکزی حق دارد برای ارائه این نوع خدمات هزینه‌ای دریافت کند.»

اینشورتک‌ها معتقدند هزینه این سرویس بسیار زیاد است، اما بیمه مرکزی بر این باور است که این هزینه کم است. به گفته پروازی، بیمه مرکزی با همکاری فعالان این حوزه باید به عدد منصفانه‌ای برسند تا هر دو طرف راضی باشند.

او بر این باور است که نگاه موجود در اکوسیستم بیمه این است که رگولاتور در لایه بنگاه‌داری ورود کرده و این دخالت ادامه‌دار است؛ بنابراین حساسیت‌ها و نگرانی‌ها به‌شدت افزایش یافته است.

هدف سنهاب بهبود دسترسی به اطلاعات بیمه‌ای است
ایمان ارسطو، مدیرعامل «پلنت» با اشاره به تغییر و تحولاتی که در صنعت بیمه و فناوری اطلاعات ایران در حال وقوع است، بیان کرد: «بیمه مرکزی ممکن است در نظر داشته باشد که خدمات سنهاب (سرویس نامنظم اطلاعات بی‌نهایت) را به شکلی مشابه با شاپرک (شبکه پرداخت الکترونیکی) ساماندهی کند.»

شاپرک به‌عنوان یک شبکه پردازش تراکنش‌های مالی در ایران، نقش مهمی در یکپارچه‌سازی و تسهیل پرداخت‌های الکترونیکی دارد. اگر سنهاب نیز به همین شیوه ساماندهی شود، می‌تواند به تسهیل فرایندهای مقایسه و انتخاب بیمه‌نامه‌ها و همچنین بهبود دسترسی به اطلاعات بیمه‌ای کمک کند.

او افزود: «البته به‌طور کلی رویکرد تمرکزگرا که دولت دنبال می‌کند، مشکلات خاص خود را هم ایجاد می‌کند. این تغییرات نیازمند بررسی‌های دقیق و برنامه‌ریزی و نظرخواهی از ذی‌نفعان مختلف در صنعت بیمه است. اطلاعات دقیقی در این‌باره منتشر نشده، اما می‌توان انتظار داشت که با توجه به روندهای جهانی و پیشرفت‌های فناوری در این حوزه، تغییراتی در آینده نزدیک در سنهاب اعمال شود.»

مدیرعامل پلنت با اشاره به این نکته که سنهاب و شاپرک هر دو به نوعی به تسهیل فرایندهای مالی و اطلاعاتی کمک می‌کنند، اما ماهیت و هدف آنها متفاوت است، بیان کرد: «هدف شاپرک تسهیل پردازش پرداخت‌های الکترونیکی میان بانک‌ها، فروشگاه‌ها و نقاط فروش است و به‌عنوان یک زیرساخت همکاری مالی، نقش کلیدی در ایجاد شبکه‌ای امن و سریع برای تبادل اطلاعات و تراکنش‌ها دارد.»

سنهاب به‌عنوان یک سامانه اطلاعاتی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌تواند به مقایسه و انتخاب بیمه‌نامه‌ها کمک کند. هدف این سامانه بهبود دسترسی به اطلاعات بیمه‌ای و تسهیل فرایندهای بیمه است.

به گفته ارسطو، اگر سنهاب بتواند زیرساخت‌های لازم را برای استانداردسازی، امنیت و یکپارچگی داده‌ها ایجاد کند، ممکن است به سویی حرکت کند که مشابه شاپرک عمل کند، اما این مستلزم صرف زمان، برنامه‌ریزی دقیق و همکاری ذی‌نفعان مختلف است.

میثم عسگری، مدیرعامل سابق شرکت سامانه‌نگار حامی بیمه (سنحاب)، درباره شباهت‌های سنحاب در فضای بیمه با شاپرک گفت: «سنحاب اصلاً نمی‌تواند شاپرک حوزه بیمه باشد، زیرا جنس فعالیت‌های سنحاب بسیار متفاوت است و پیچیدگی‌های حوزه بیمه بیشتر است. بیمه مرکزی انعطاف بیشتری نسبت به بانک مرکزی دارد و مسیر را برای ورود کسب‌وکارهای آنلاین باز گذاشته است.»

سنهاب سرویسی برای عامه مردم نیست
علی‌اکبر گلشنی، مدیر تحول دیجیتال بیمه‌ دی، در خصوص روزهای ابتدایی راه‌اندازی سنهاب گفت: «در ابتدای شکل‌گیری سنهاب برداشت بسیاری این بود که بیمه مرکزی به دنبال ایجاد نهادی متمرکز مانند شاپرک است که ذی‌نفعان مختلف اکوسیستم مانند شرکت‌های بیمه‌گر، کارگزاران آنلاین و غیره را با یک سوئیچ یا هاب به هم متصل کند. این روند با تغییراتی همراه بود؛ سنحابی که بیمه مرکزی در ابتدا ایجاد کرد تغییر نام داده و اکنون با نام فنحاب شناخته می‌شود. فعالان اکوسیستم از ایجاد پایگاه داده‌ای که تمام اطلاعات در آن ثبت می‌شود، امکان استعلام بیمه دارد، کد یکتا صادر می‌کند و غیره خوشحال بودند.»

او با طرح این پرسش که آیا سنهاب می‌تواند مثل شاپرک شود، اظهار کرد: «از نظر من این کار شدنی نیست. زمانی که شاپرک شکل گرفت، میزان تراکنش‌های روزانه بسیار بالا بود و وظیفه این شبکه ساماندهی این تراکنش‌ها بود. در ابتدای شکل‌گیری شاپرک که کارمزدهایی مصوب شد، مردم واکنش‌های منفی به این موضوع داشتند. با این حال سنهاب سرویسی نیست که عامه مردم با آن سروکار داشته باشند و فقط به شرکت‌های بیمه‌گر، اینشورتک‌ها و کارگزاری‌های آنلاین سرویس می‌دهد؛ پس نمی‌‎تواند به اندازه شاپرک بزرگ شود.»

مدیر تحول دیجیتال بیمه‌ دی در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه مرکزی به دنبال ایجاد بازار انحصاری است، اظهار کرد: «باید شواهد را در نظر گرفت. وقتی رگولاتور شرکتی ایجاد کرده، سرویس‌ها را داخل آن قرار می‌دهد و برای استفاده از هریک از سرویس‌ها نرخی را معین کرده است. برداشت اکثر افراد این است که رگولاتور به دنبال ایجاد بازار انحصاری برای خود است.»

هر شرکتی که تأسیس می‌شود، هزینه‌های خاصی دارد. سوئیچی که در این شرکت ایجاد شده، سرویس‌هایی ارائه می‌دهد که بسیاری از افراد جامعه به آن نیاز دارند اما دریافت هزینه گزاف برای استفاده از این سرویس‌ها اوضاع را دشوار می‌کند.

به گفته گلشنی، دو سال قبل یکی از دغدغه‌های کارگزاران آنلاین بیمه این بود که بیمه مرکزی اعلام کرد شرکت‌های بیمه‌گر و کارگزاران آنلاین فقط در بستر سوئیچ بیمه می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. در این حالت شرکت‌های بیمه‌گر برای استفاده از وب‌سرویس‌های صدور آنلاین این سوئیچ یک قرارداد و هزینه جدا پرداخت می‌کردند، از سوی دیگر کارگزاران آنلاین نیز برای استفاده از سرویس شرکت‌های بیمه‌گر باید هزینه‌ای به سوئیچ بیمه پرداخت می‌کردند. پس از اعتراضات، رئیس بیمه مرکزی دستور داد که از شرکت‌های بیمه‌گر هزینه‌ای در این‌باره اخذ نشود.

او با اشاره به این‌ موضوع که اکنون اتفاق مشابهی در حال وقوع است، بیان کرد: «تعرفه وب‌سرویس‌های سوئیچ بیمه به‌شدت افزایش یافته و این به نفع شرکت‌های بیمه‌گر نخواهد بود. بیمه مرکزی باید تصمیم بگیرد که قصد ورود به فروش سرویس‌ها و محصولات را دارد یا بستری را برای اکوسیستم ایجاد کند تا صنعت رونق یابد. پیشنهاد من این است که رئیس جدید بیمه مرکزی تمرکز بیشتری در این‌باره داشته باشد و شفاف‌سازی کند. می‌توان با استفاده از ایده‌های بهتر مسیر کسب درآمد از سوئیچ بیمه مرکزی را بهبود داد.»

سنهاب شاپرک بیمه مرکزی می‌شود؟
راه‌اندازی شرکت‌‌، افزایش تعرفه‌ خدمات و ایجاد انحصار نمونه‌هایی از اقدامات بیمه مرکزی است؛ اقداماتی که به روشنی نشان می‌دهد این رگولاتور به دنبال کسب درآمد و ایجاد بازار برای شرکت‌های زیرمجموعه خود است. بارها گفته شده که ایجاد انحصار در هر صنعت و کسب‌وکاری مانع از رشد و پیشرفت می‌شود؛ بنابراین سؤال اینجاست که چرا بیمه مرکزی با علم به این موضوع باز هم به دنبال ایجاد انحصار است؛ انحصاری که می‌تواند بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین اینشورتک را از بین ببرد. شاید رئیس‌کل جدید بیمه مرکزی که به‌تازگی منصوب شده، بتواند تغییرات ساختاری در این نهاد تنظیم‌گر ایجاد کند. در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی برای صنعت بیمه و رگولاتوری آن خواهد افتاد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.