اپل در جدال هوش مصنوعی بر ارتش توسعهدهندگان تکیه میکند
گزارشی از CNBC میگوید سازنده آیفون برای کسب برتری در جدال هوش مصنوعی بر ارتش ۳۴ میلیون نفری توسعه دهندگان خود تکیه میکند. سیستم هوش مصنوعی این شرکت یا Apple Intelligence قرار است به عنوان مهمترین مزیت فروش آیفون ۱۶ در قیاس با رقبا تبدیل شود و توسعه دهندگان اپلیکیشن iOS نقش مهمی در تحقق این هدف دارند.
آیفونها و دیگر دستگاههای اپل حالا زیرساختی برای انجام فعالیت هوشمند دارند و توسعهدهندگان با استفاده از Apple Intelligence میتوانند امکانات خاصی را در اختیار کاربران خود بگذارند. با این حال رویکرد جدید اپل با معایبی همراه است که شاید مانع از همراهی توسعه دهندگان شود.
از جمله مهترین آنها میتوان به محدودیت اپل Apple Intelligence به مدلهای گرانقیمت سال گذشته و آیفونهای ۲۰۲۴ اشاره کرد که جامعه هدف قابلیتهای هوشمند را به شکل قابل توجهی محدود میکند. علاوه بر این، برنامهنویسان نگران آن هستند که با قرار دادن قابلیتهای هوشمند، زمانی که کاربر در داخل اپلیکیشنهای آنها سپری میکند کاهش یابد و در واقع به سوخت موتور هوش مصنوعی اپل تبدیل شوند.
با این همه بسیاری از توسعه دهندگان شخص ثالث در حال همکاری با کوپرتینوییها هستند تا کاری کنند که در بلند مدت نسخه بروزرسانیشده سیری بتواند بیشتر کارهای کاربر را به صورت خودکار به اجرا بگذارد.
کلسی پترسون، رئیس بخش یادگیری ماشینی اپل، در ویدیو معرفی Apple Intelligence گفت: «سیری این توانایی را خواهد داشت تا صدها اقدام جدید را در اپلیکیشنهای مختلف به اجرا بگذارد.»
امکان تعامل با میلیونهای اپلیکیشن غیربومی
خانواده اپلیکیشنهای بومی iOS را اپل به سادگی با سیستم جدید هوش مصنوعی منطبق میکند اما برای ادغام و همراهی میلیونهای اپلیکیشن ساخته توسعه دهندگان شخص ثالث که بخش مهمی از تجربه دیجیتال کاربران تشکیل میدهند، توسعه دهندگان باید از روشهای جدید برنامهنویسی اپلیکیشن استفاده کنند. این یعنی توسعه دهندگان باید صدها قطعه کد اضافی که Apple Intents نام دارد به برنامههای خود اضافه کنند.
سیستم هوشمند اپل با استفاده از این قطعه کدها میتواند دستورهایی را به صورت هوشمند به اجرا بگذارد.
سازنده آیفون سابقه درخشانی در استفاده از ارتش توسعه دهندگان دارد و این کار را با توجه به روابط توسعه دهندگان، یک اتمسفر جشنمانند در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان و مهمتر از همه، تبلیغات اپ استور انجام میدهد که در نهایت میلیونها دانلود و درآمد بالایی را برای سازندگان اپلیکیشن به ارمغان میآورد.
در صورت همراهی ارتش توسعه دهندگان عملکرد صحیح سیری جدید، اپل در بازار گوشیهای هوشمند دوباره از برتری مهمی برخوردار میشود.
جوردن مورگان، از توسعه دهنگانی که یک راهنما برای App Intents تهیه کرده است، میگوید: «شما باید بتوانید یک رشته چچیزها را در کنار هم قرار دهید تا تقریبا همان آیندهای که ما برای استفاده مکالمهای از سیری تصور میکردیم تا کارهای زیادی را یک باره انجام دهد محقق گردد.»
موفقیت اپل در این مسیر از اهمیت بسیاری برخوردار است و موفقیت آن در عصر هوش مصنوعی به همین جریان گره خورده است.
این شرکت با اعلام اینکه Apple Intelligence تنها محدود به نسخههای پرو سری ۱۵ و آیفونهای ۱۶ است، اگر عملکرد خوبی را برای سیستم هوشمند رقم بزند میتواند بسیاری از کاربران را به تعویض گوشی و خرید دستگاههای جدید مجاب کند. اما اگر عملکرد هوش مصنوعی و سیری جدید ضیعف باشد و یا توسعه دهندگان حمایت لازم را نشان ندهند، فروش آیفون که یکی از مهمترین مجاری درآمدی اپل است، با مشکل مواجه میشود و کاربران ممکن است به استفاده از دیگر دستیارهای صوتی روی آورند.
کدهای جدید اپل یا App Intents چیست؟
این تکه کدها برای مثال در اپلیکیشن موسیقی اپل به کاربر اجازه میدهند تا دستورهای خاصی را به اجرا بگذارد. برنامهنویسان میگویند که برای مثال در اپلیکیشن موسیقی ۱۰ اینتنت وجود دارد و اقداماتی مثل «اضافه کردن به پلیلیست» یا «انتخاب موسیقی» را شامل میشود. هر اینتنت در اپلیکیشن نماینده یک اکشن یا اقدام است.
به گفته توسعه دهندگان، برای مثال میتوان در یک اپلیکیشن ردیابی کافئین، اینتنتی را برای زیر نظر گرفتن نمای کلی مصرف کافئین در روز در نظر گرفت.
پس از اینکه فرایند جایگذاری اپ اینتنت در این اپلیکیشن به پایان برسد، سیستم تجربههای اپل از جمله ویجتها، فعالیتهای زنده، کنترل سنتر و شورتکاتها میتوانند نمای کلی مقدار کافئین را از این اپلیکیشن دریافت کرده و به نمایش بگذارند.
بخش جستجوی سیستمی یا سیستم سرچ نیز اهمیت ویژهای برای برخی از توسعه دهندگان دارد. اپ اینتنتها به اپلیکیشن اجازه میدهد تا دادههای خاصی مثل ایمیل را در بخش Spotlight یا همان سیستم جستجو اپل به نمایش بگذارند.
نوشتن اپ اینتنت به گفته توسعه دهندگان زمان زیادی نمیبرد و تنها چند خط کد کافی است.
اپل در سالها گذشته به توسعه دهندگان پیشنهاد کرد تا برای مهمترین قابلیتهای خود از اپ اینتنت استفاده کنند.
مایکل تیگاس، توسعه دهنده اپلیکیشن خلاقیت Focused Work، میگوید: «در حال حاضر اگر راهی وجود دارد که اپلیکیشن خود را برای انجام یک اقدام کلی تنظیم کنید، شما باید برای این کار یک اپ اینتنت بسازید.»
توسعه دهندگان میگویند که خوشبختانه هنوز زمان کافی برای اضافه کردن کدهای اپ اینتنت وجود دارد. با اینکه عرضه برخی از قابلیتهای Apple Intelligence در ماه آینده آغاز میشوند، اما بروزرسانیهای مهم از جمله سیری جدید را سال آینده تجربه میکنیم.
انگیزهسازی برای توسعه دهندگان آیفون و معایب سیستم هوشمند
سیستم جدید سیری در صورت اشتباه کلامی کاربر هم بهتر صحبتهای او را درک میکند که ماحصل فعالیت اپل در حوزه مدلهای زبانی است. مدلهای زبانی همان سیستمی هستند که عملکرد چتباتهایی مثل ChatGPT را رقم میزنند.
در نتیجه سیری جدید درک بهتری از روشهای جمله بندی کاربر دارد و برای مثال جملهای اینچنین را درک میکند: «روی عکسی که دیروز گرفتم یک فیلتر تصویر بگذار.»
با این حال اپل باید مدل خود را برای درک طیف وسیعی از محتملترین دستورها و سوالات هر دسته اپلیکیشن آموزش دهد.
یکی از معایب این رویکرد این است که سیری جدید در ابتدا تنها از چند دسته اپلیکیشن پشیتبانی میکند و کارش با اپلیکیشنهای تصویر و ایمیل آغاز میشود. در نهایت اما سیری از اپلیکیشنهایی که روی کتاب، ژورنال، وایتبرد، مدیریت فایل، پردازش کلمه، مرورگر، دوربین و تصاویر تمرکز دارند نیز پشتیبانی خواهد کرد.
توسعه دهندگان در حال برنامهریزی هستند تا راهکاری برای تعامل صوتی با اپلیکیشنهای خود فراهم کنند و نحوه تعامل کاربران را پیشبینی کنند.
نمایندهای از اپلیکیشن Superhuman که یک برنامه ایمیل پولی است، میگوید قصد دارد با سیستم هوش مصنوعی اپل، امکان سوال پرسیدن از محتوای ایمیل را فراهم کند. برای مثال «سلام سیری، پرواز من چه موقع از زمین بلند میشود؟» یا «سلام سیری، من چه زمانی باید با جیمز درمورد بررسی پیشنهادش ملاقات کنم؟»
اما برخی از توسعهدهندگان معتقدند که این رویکرد اپل باعث میشود تا کاربران زمان کمتری را در داخل اپلیکیشنهای آنها سپری کنند یا اینکه Apple Intelligence را با قابلیتهایی که توسعه دهندگان میسازند، اشتباه بگیرند.
ایگور ژادانوف، جانشین مدیرعامل Readdle، سازنده اپلیکیشن ایمیل Spark، در ایمیلی گفت: «اگر داستان تنها به اپ اینتنتها خلاصه شود، شاید توسعه دهندگان را نگران کند که نقش اپلیکیشنهای آنها به تامین قدرت سیری تقلیل پیدا میکند و آنها نمیتوانند کسبوکارهای پایداری پیرامون آن بسازند.»
یکی دیگر از معایب قابلیتهای Apple Intelligence این است که تنها در جدیدترین نسخههای آیفون قابل دسترسی است و این دسته کوچکی از کاربران آیفون را تشکیل میدهد. چنین بازار محدودی باعث میشود تا توسعه دهندگان انگیزه لازم برای صرف زمان و هزینه نداشته باشند.
تیگاس میگوید: «اپل این نوع قابلیتهای Apple Intelligence را به آیفونهای جدید ۲۰۲۴ و نسخههای گرانقیمت سال گذشته محدود کرده است، پس به هرحال نمیتوانید چیزی برای عموم بسازید.»