رسانه‌های اجتماعی

October 6, 2024
0:04 یکشنبه، 15ام مهرماه 1403
کد خبر: 175095

دادگاه عالی اتحادیه اروپا: شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند تا ابد از اطلاعات شخصی کاربر استفاده کنند

منبع: Zoomit

اتحادیه‌ی اروپا با صدور حکمی جدید، مدت‌زمان استفاده‌ی پلتفرم‌ها از داده‌های شخصی کاربران را محدود می‌کند.

اتحادیه‌ی اروپا بار دیگر با صدور حکمی، محدودیت‌های جدیدی برای استفاده‌ی متا و سایر پلتفرم‌ها از اطلاعات شخصی کاربران به منظور هدف‌گیری تبلیغاتی اعمال کرد. دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا در این حکم تأکید کرده است که مدت‌زمان استفاده از داده‌های شخصی کاربران برای تبلیغات باید محدود شود.

به‌گزارش تک‌کرانچ، دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا، مطابق با نظر مشورتی پیشین مشاور قضایی، رأی به محدودیت مدت نگهداری داده‌های شخصی کاربران توسط شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی داد.

احکام جدید اتحادیه‌ی اروپا، مدت‌زمان نگهداری داده‌ها را به مقررات عمومی حفاظت از داده‌های شخصی (GDPR) اتحادیه‌ی اروپا ارجاع می‌دهد. براساس بند ۶۵ این مقررات، هر فرد حق دارد داده‌های شخصی‌اش را که در اختیار شرکت‌ها قرار دارد، حذف یا اصلاح کند.

عدم‌ تطبیق با GDPR می‌تواند به جریمه‌ای معادل چهار درصد از گردش مالی سالانه‌ی جهانی شرکت متخلف منجر شود که برای غول‌های شبکه‌های اجتماعی مانند متا، مبلغ بسیار هنگفتی خواهد بود. سال گذشته، متا به دلیل الزام کاربران به پذیرش تبلیغات شخصی در پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ، جریمه‌ای بالغ بر ۴۱۴ میلیون دلار پرداخت کرد.

اتحادیه‌ی اروپا و متا، به همراه شرکت‌‌های دیگری مانند اپل و گوگل، بر سر نحوه‌ی استفاده از داده‌های شخصی کاربران در چارچوب قانون بازارهای دیجیتال اختلاف دارند. متا در حال حاضر منتظر صدور حکم جریمه به دلیل نقض این قانون است.

متا با الزام کاربران به پرداخت هزینه برای جلوگیری از جمع‌آوری و به‌اشتراک‌گذاری داده‌های شخصی‌شان، مقررات اتحادیه‌ی اروپا را زیر پا گذاشت. سال گذشته، دادگاه عالی اتحادیه‌ی اروپا حکم داد که متا برای نمایش تبلیغات هدفمند به کاربران، ملزم به اخذ رضایت صریح آن‌ها است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.