رمز ارز

October 6, 2024
0:05 یکشنبه، 15ام مهرماه 1403
کد خبر: 175096

گزارش وزارت امنیت آمریکا از مبارزه با باج‌افزاری و ضبط دارایی‌های رمزارزی

منبع: Peivast

بخشی از وزارت امنیت آمریکا که از سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را با تمرکز روی جرایم سایبری و اخاذی‌های رمزارزی آغاز کرده است می‌گوید از سال ۲۰۲۱ جلوی بیش از ۵۰۰ هک باج‌افزاری را گرفته است. طی این اقدامات پیش‌گیرانه میلیارد‌ها دلار دارایی رمزارزی ضبط شده‌اند و طبق اعلام این واحد، بزرگترین هدف هک‌های ناموفق، آژانس‌های دولتی آمریکا و پس از آن صنعت درمان بودند.

به گزارش بلومبرگ، با وجود تاثیر به‌سزای اقدامات پیشگرانه این واحد، یکی از بزرگترین‌ چالش‌ها پرونده‌سازی و محکومیت هکرهایی است که پیش از ارتکاب جرم جلوی‌شان گرفته شده است.

مایک پرادو،‌ معاون رئیس مرکز جرایم سایبری واحد تفحص‌های وزارت امنیت ایالات متحده (HSI) می‌گوید این بخش روی تراکنش‌های تبهکارانه و جرایم سایبری تمرکز دارد و به آژانس‌های دولتی، شرکت‌ها و دیگر قربانیان احتمالی درمورد تلاش‌های تبهکارانه هشدار می‌دهد.

بازران با تجزیه تحلیل ترافیک اینترنت به دنبال نشانه‌هایی از فعالیت تبهکارانه هستند و نقطه‌ضعف‌های نرم‌افزاری را زیر نظر دارند و همچنین نحوه سو استفاده گروهک‌‌های سایبری از ضعف‌های امنیت را بررسی می‌کنند.پرادو می‌گوید ماموران با استفاده از این دانش زمان وقوع حملات را حتی پیش از رخنه مشخص می‌کنند.

به گفته پرادو، HIS از اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر امسال با بیش از ۱۵۰ طرح باج‌افزاری مبارزه کرده و به طور کلی از زمان شکل‌گیری این واحد در سال ۲۰۲۱، جلوی ۵۳۷ عملیات مشابه گرفته شده است.

چنین رویکردی پیش از این در واحد‌های امنیتی انگلستان و کانادا و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت آمریکا (CISA) نیز به کار گرفته شده است. CISA می‌گوید سال گذشته ۱۷۵۴ هشدار درمورد نقطه ضعف دستگاه‌های متصل به اینترنت ارسال کرده است.

واحد تفحص‌های وزارت امنیت میهن نیز در تلاش‌های جداگانه خود از سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۳ میلیارد دلار دارایی رمزارزی را ضبط کرده است که ۱۸۰ میلیون دلار آن مربوط به سال گذشته است.

ضبط دارایی رمزارزی زمانی انجام می‌گیرد که ماموران این واحد با ردیابی رمزارزهای اخاذی شده، پول را از صرافی‌های دریافت می‌کنند و یا پس از دستگیری هکر‌ها، رمزارز به سرقت رفته را از دستگاه متهمان استخراج می‌کنند.

در حالی شاهد چنین تلاش‌هایی هستیم که اخاذی دیجیتال طیف وسیعی از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک سراسر جهان و حتی سازمان‌های دولتی و خیریه را هدف می‌گیرد. شرکت تحقیقات Chainalysis با زیر نظر گرفتن پرداخت‌ها پیش‌بینی کرده است که هزینه باج‌های پرداخت شده در سال جاری از یک میلیارد دلار سال گذشته فراتر می‌رود.

واحد تفحص‌های مشخص نکرده است که چطور طرح هکر‌ها را شناسایی می‌‌کند اما پرادو در پاسخ به اینکه آیا نفوذی‌هایی به شما در این باره اطلاعات می‌دهند گفت نیروهای امنیتی «بسیار پیشگیرانه» عمل می‌کنند و نبض جرایم سایبری را در دست خود دارند.

این واحد همچنین با اشاره به ادامه روند قضایی، مشخص نکرده است که کدام سازمان‌ها در چنین تلاشی محافظت شده‌اند. یکی از چالش‌های مهمی مبارزه با جریام سایبری، پرونده‌سازی علیه هکرهایی است که پیش از ارتکاب جرم جلویشان گرفته می شود.

پرادو گفت: «بدون شک گروه‌هایی هستند که زیر ذره‌بین ما قرار دارند. کروهک‌هایی خارج از آمریکا وجود دارند که برای اخاذی رمزارز تلاش می‌کنند.»

ماموران این واحد پس از اطلاع از یک حمله احتمالی با بیش از ۲۳۵ نیروی به یاری سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌روند. اداره‌های پلیس محلی و دیگر واحد‌های فدرال آمریکا نیز از این فرایند مطلع می‌شوند.

براساس اطلاعات ارائه شده، آژانس‌های آمریکایی بزرگترین هدف هکر‌ها هستند و بیش از ۲۱ درصد از هک‌های جلوگیری شده را به خود اختصاص می‌دهند و در جایگاه بعدی نیز صنعت درمان قرار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.