سقوط سهم گوگل از بازار تبلیغات جستجوی آمریکا پس از یک دهه به زیر ۵۰ درصد
والاستریت ژورنال با اشاره به تحقیقات شرکت eMarketer میگوید، سهم گوگل از بازار تبلیغات جستجو در ایالات متحده در سال آینده (۲۰۲۵) برای اولین بار در بیش از یک دهه به کمتر از ۵۰ درصد سقوط میکند. رقابت شرکتهایی مثل آمازون و تیکتاک و تاثیر هوش مصنوعی مولد بر نحوه جستجوی کاربران، باعث شده تا سلطه این شرکت بر بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری تبلیغات کاهش یابد.
سالیان درازی است که گوگل به عنوان مهمترین فعال تبلیغات جستجو شناخته میشود و جایگاه مسلط آن دور از دسترس دیگر شرکتها است. اما پیشرفت رقبا از یک سو و جدالهای قضایی گوگل از سوی دیگر باعث شده تا سهمخواهی از این شرکت واقعیتر از گذشته به نظر برسد.
تیکتاک، پلتفرم مشهور ویدیوهای کوتاه، به تازگی امکان تبلیغات هدفمند براساس تاریخچه جستجوی کاربران را برای کسبوکارها فراهم کرده است.
شرکت هوش مصنوعی Preplexity با حمایت جف بزوس، بنیانگذار آمازون، نیز قصد دارد بخش تبلیغات را به پاسخهای هوش مصنوعی خود اضافه کند. این شرکت که خود را موتور جستجوی نوین معرفی میکند تا به اینجای کار بیشتر درآمد ۲۰ میلیوندلاری خود را از فروش اشتراک ماهانه تامین کرده است.
آمازون، بزرگترین شرکت تجارت الکترونیک آمریکا، هم بخشی از هزینههای تبلیغات جستجو را به خود اختصاص داده است. در روندهای جدید، مشتریان بیشتری محصولات را مستقیما در پلتفرم آمازون جستجو میکنند.
تحقیقات eMarketer میگوید با توجه به پیشرفت رقبا، سهم گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۲۵ به کمتر از نصف بازار یا ۴۸.۳ درصد کاهش مییابد و آمازون در سال آینده با اکتساب بازار از دست رفته گوگل ۲۴.۲ بازار را از آن خود میکند. آمازون در حال حاضر ۲۲.۳ درصد از بازار آمریکا و گوگل ۵۰.۵ درصد بازار را در اختیار دارد.
برندن آلبرتس، رئیس بخش جستجو و تجارت شرکت خرید تبلیغات Dentsu، با اشاره به تحولات بازار تبلیغات جستجو میگوید: «این بخش مدت زیادی است که آماده یک تحول است.»
گفتنی است که ریزش سهم گوگل باعث از بین رفتن سلطه این شرکت نمیشود و هنوز با چنین لحظهای فاصله طولانی داریم. این شرکت همچنان فاصله بالایی با رقبا دارد و منابع گستردهای برای مقابله خواهد داشت.
اما رقابت در حال افزایش است و نی اهین، یکی از مدیران کهنهکار تبلیغات دیجیتال، میگوید: «برای اولین بار در چیزی حدود ۱۵ سال، ما گزینههای مناسبی به جز گوگل داریم.»
تحولی در جستجو
هوش مصنوعی مولد باعث شده تا محصولات جستجو ساختار تازهای به خود بگیرند. موتورهای جستجو حالا پاسخگوی مستقیم و در برخی از موارد خلاصهکننده نتایج هستند. گوگل هفته گذشته روند تبلیغات در چکیدههای هوش مصنوعی را که به تازگی در بالای نتایج جستجو قرار گرفتهاند آغاز کرد. به گفته گوگل، تبلیغات این بخش در ابتدا تنها برای جستجوهای موبایلی در آمریکا نمایش داده میشوند.
گوگل در مثالی از نحوه نمایش این تبلیغات، در یک چکیده هوش مصنوعی در پاسخ به سوال «چطور لکه چمن را از شلوار جین پاک کنم؟» به لینک خرید Tide pen از وبسایت Alberstons اشاره کرد.
برندون کراهام، نایبرئیس بخش تبلیغات جستجوی گوگل، گفت: «ما در رویکرد خود به درآمدزایی از تجربههای هوش مصنوعی اطمینان داریم. ما پیشتر هم چنین تغییراتی را پشت سر گذاشتهایم.»
شرکت Preplexity نیز برای بازار مشابهی دندان تیز کرده است. دمیتری شولنکو، مدیر ارشد تجاری این شرکت، گفت که چند نام بزرگ فروش محصولات خانوار اولین مشتریان تبلیغاتی این شرکت هستند. این استارتآپ به برندها اجازه میدهد تا اسپانسر سوالات بعدی در مکالمه با کاربر شوند.
این شرکت در ارائهای به خریداران تبلیغات گفت که پاسخ به سوالات اسپانسردار «پیش از ارائه تایید میشود و میتوان آنها را قفل کرد تا درمورد نحوه ارائه برندتان در یک پاسخ اطمینان خاطر داشته باشید.»
شولنکو گفت: «آنچه ما در اختیار یک برند میگذاریم، توانایی آنها در ترغیب فرد به سوال پرسیدن درمورد برند است.»
حدود ۴۶ درصد از پرسشهای Preplexity در آمریکا به سوالات تکمیلی منتهی میشوند. شرکت میگوید ۳۴۰ میلیون پرسش را در ماه سپتامبر پردازش کرده است. با این حال برای مقایسه حجم بازار باید گفت که گوگل میگوید حدود دو هزار میلیارد جستجو را در سال اداره میکند. شولنکو میگوید Preplexity هیچکار پاسخهای بدون اسپانسر موتور جستجو را براساس طبق درخواست مشتریان تبلیغات تغییر نخواهد داد.
دیگر موتورهای جستجو نیز به پاسخهای هوش مصنوعی و تبلیغات در آن توجه دارند. مایکروسافت به تازگی از لینکهای اسپانسری و مقایسه تبلیغات خرید در چتبات موتور جستجوی بینگ رونمایی کرده است.
طبق نظرسنجی شرکت تحقیقاتی New Street Research، حدود ۶۰ درصد از مصرفکنندگان آمریکا در ۳۰ روز گذاشته برای تحقیقات یا تصمیمگیری درمورد یک خرید از چتبات استفاده کردهاند. با این حال برخی از تحلیلگران درمورد ارزش تبلیغات داخل چتبات در قیاس با موتورهای جستجوی سنتی ابهام دارند، زیرا احتمال کلیک روی آنها شاید کمتر باشد.
کلمات کلیدی تیکتاک
تیکتاک نیز در یک اقدام منطقی به سراغ تبلیغات جستجو رفته است. این شرکت تا به اینجای کار نمایش تبلیغ در نتایج جستجو را برای برندها امکانپذیر ساخته بود اما خریداران تبلیغات نمیتوانستند براساس کلمات کلیدی مشتریان را هدف بگیرند.
با توجه به سلطه تیکتاک بر کاربران جوان، تیکتاک پلتفرم مهمی برای مشتریان تبلیغات است و حتی جدال قضایی و احتمال ممنوعیت نیز تاثیری بر این موضوع ندارد. اما با وجود پیش بینی یک رشد ۳۸.۱ درصد برای سهم تیکتاک از بازار تبلیغات آمریکا، eMarketer میگوید این شرکت تنها ۳.۴ درصد از بازار تبلیغات دیجیتال آمریکا را در اختیار دارد.
تیکتاک در ارائهای برای خریداران تبلیغات میگوید «رفتارهای جستجو دچار دگردیسی شده» و حجم جستجوهای این پلتفرم در سراسر جهان به سه میلیارد مورد رسیده است و ۲۳ درصد از کاربران ۳۰ ثانیه پس از باز کردن اپلیکیشن به جستجو برای چیزی مشغول میشوند.
بسیاری از خریداران تبلیغات در ابتدای سال جاری محصول جدید تیکتاک را آزمایش کردند. برخی از برنداه باید برای حضور در این طرح حداقل ۱۰ هزار دلار در ماه را برای حداقل ۲ ماه مشارکت در اختیار تیکتاک قرار میدادند.
شرکت تبلیغات دیجیتال Tinuiti میگوید دهها مشتری در حوزههایی مثل لوازم مصرفی الکترونیک، پوشاک و زیبایی در حال حاضر به خرید تبلیغات تیکتاک روی آورندهاند و بیشتر آنها نتایج مثبتی را گزارش کردهاند.
جرمی کورنفلد، رئیس Tinuiti، میگوید: «ما شاهد عملکرد مثبتی برای هزینهکرد تبلیغات هستیم که گاه حتی با آنچه در گوگل مشاهده میکنیم قابل مقایسه است.» اما به گفته او آزمون واقعی زمانی است که خریداران مجبور به رقابت روی کلمات کلیدی شوند و قیمتها افزایش یابد.
با این حال به گفته برخی از فعالان، خریداران تبلیغات درمورد جهش از گوگل به تیکتاک تردید دارند زیرا حجم جستجوی تیکتاک همچنان پایین است.
با این حال افزایش رقابت و تشدید فشارهای قانونی گوگل دوران سختی را برای آلفابت، شرکت مادر گوگل، رقم زده است. در تابستانی که گذشت، گوگل یک پرونده ضد انحصار پیرامون بازارگاه موتور جستجو در ایالات متحده را با شکست به پایان رساند و از قاضی پرونده عنوان انحصارگر را گرفت. با اینکه گوگل به دنبال تجدید نظرخواهی است اما اهمیت این رای برای شرکت قابل انکار نیست.