سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 7, 2024
18:17 دوشنبه، 16ام مهرماه 1403
کد خبر: 175225

عرضه نسل جدید مدل‌های زبان کوچک مایکروسافت یک گام جلوتر از گوگل

منبع: همکاران سیستم

مایکروسافت مجموعه جدید و به‌روز شده از مدل‌های زبان کوچک Phi را در پلتفرم Hugging Face منتشر کرد و ادعا می‌کند که از مدل‌های رقیب از جمله متا و گوگل عملکرد بهتری دارد.

غول نرم افزاری جهان در به‌روز رسانی پلتفرم Phi 3 که آوریل امسال منتشر شد، از سه مدل Phi 3.5 تحت مجوز باز MIT رونمایی کرد که با نام‌های زیر شناخته می‌شوند: Phi 3.5-MoE، Phi 3.5-mini و Phi 3.5-vision.

به گفته این شرکت، مدل Phi-3.5-MoE در اصل یک مدل سبک است که بر اساس مجموعه اطلاعات مورد استفاده برای داده‌های مصنوعی Phi-3 و فیلتر کردن اسناد در دسترس عموم با تمرکز بر داده‌های بسیار باکیفیت و منطقی ساخته شده است. این مدل قابلیت پشتیبانی چندزبانه را شامل می‌شود و با طول زمینه 128K (به صورت توکن) ارایه می‌شود تا در زمینه‌های تجاری و تحقیقاتی در چندین زبان مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه توضیحات مایکروسافت آمده است: «مدل‌های زبان کوچک برای تسریع تحقیقات در مورد زبان و مدل‌های چندوجهی، و برای استفاده به عنوان بلوک ساختمانی برای ویژگی‌های مولد مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده‌اند».

شرکت مایکروسافت به منظور پشتیبانی از نسل جدید مدل‌های زبان کوچک خود از 512 پردازنده گرافیکی H100-80G انویدیا برای آموزش این مدل‌ها در مدت 23 روز روی 4.9 تریلیون توکن به عنوان داده‌های آموزشی استفاده کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.