بازار سرمایه

تحلیل بازار

تلفن همراه

October 12, 2024
16:41 شنبه، 21ام مهرماه 1403
کد خبر: 175455

یک فاجعه تمام عیار در عملکرد مبین وان کیش با افت ۹۰ درصدی فروش

منبع: بورس نیوز

شرکت برای جبران کاهش درآمد‌های خود در سال گذشته شروع به فروش سهام آسیاتک خود کرد و از این طریق توانست سود خود را افزایش دهد، اما فروش سهام تا چه زمانی می‌تواند ادامه دار باشد؟

اوان یا همان مبین وان کیش به نظر دچار مشکلات زیادی شده است و این مشکلات به وضوح در گزارشات ماهانه شرکت مشاهده می‌شود، نقطه آغاز این مشکلات نیز از مهر ۱۴۰۲ بوده که با افت شدید در درآمد ماهانه خود را نشان داده است. اگرچه شرکت در شفاف سازی اعلام کرده است که دلیل افت درآمد‌ها به پایان رسیدن قرارداد بین اوان و تامین کنندگان و خریداران ارائه خدمات شارژ، بسته شارژ و تاپ آپ بوده، ولی سوال اینجاست که یعنی شرکت هیچ جایگزینی برای زمان اتمام قرارداد و عدم تمدید قرارداد نداشته است؟ یعنی صرفا شرکت برای یک منظور فعالیت داشته است و اکنون هیچ گزینه دیگری روی میز خود ندارد؟

با مراجعه به گزارشات ماهانه از سال ۱۴۰۰ تا کنون به جدول و نمودار زیر می‌رسیم:

همان طور که مشاهده می‌کنید از اسفند سال گذشته شاهد یک افت فاحش در درآمد‌های شرکت بودیم که همچنان ادامه دار است. شرکت برای جبران کاهش درآمد‌های خود در سال گذشته شروع به فروش سهام آسیاتک خود کرد و از این طریق توانست سود خود را افزایش دهد، اما فروش سهام تا چه زمانی می‌تواند ادامه دار باشد؟ آیا این فروش سهام صرفا به قصد جلوگیری از زیان دهی و تامین هزینه‌های روزمره شرکت بوده یا اینکه شرکت قصد دارد آن را در زمینه‌های دیگر برای ایجاد راه‌های درآمدی جدید سرمایه گذاری کند؟

اگر جمع فروش ۶ ماهه نخست سال را در ۴ سال اخیر مقایسه کنیم هم به جدول زیر خواهیم رسید:

نکته مهم دیگر در شرکت خروج ۲ سهامدار عمده و ورود سهامدار عمده جدید است، در شهریور ماه ۲ شرکت گسترش الکترونیک تدبیر ایران و شرکت سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس که هر کدام به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد سهام شرکت را دارا بودند، سهام خود را به شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد واگذار کردند و اکنون این شرکت با ۳۰ درصد، بیشترین سهم را در اوان دارد.

باید دید سهامدار جدید که از ۱۸ شهریور به سهم وارد شده است، قصد تغییرات مدیریتی و بهبود عملکرد شرکت را دارد یا این که شرکت با روند فعلی خود ادامه خواهد داد. روندی که به نظر شرکت را در نهایت به سمت زیان‌های سنگین و ورشکستگی خواهد برد. چرا که در گزارش ۳ ماهه فصل بهار شرکت میبینیم که درآمد‌های عملیاتی شرکت ۹۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و افزایش سوداوری شرکت از محل سود غیرعملیاتی بوده که مشخصا تکرار پذیر نیست و چندان قابل اتکا نیست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.