هوش مصنوعی

October 13, 2024
12:50 یکشنبه، 22ام مهرماه 1403
کد خبر: 175498

مسموم‌سازی داده‌ها امنیت هوش مصنوعی را به خطر انداخته است

منبع: Peivast

حملات مسموم سازی داده، به عنوان یکی از تهدیدات بزرگ امنیتی، امنیت سیستم‌های هوش مصنوعی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. داده‌های مسموم‌شده شامل اطلاعاتی هستند که به‌طور عمدی دستکاری یا تخریب شده‌اند تا مدل‌های هوش مصنوعی را به سمت تولید نتایج نادرست و خطرناک هدایت کنند.

به گزارش نیسوس، حملات تخریب داده به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین تهدیدات امنیتی برای سیستم‌های هوش مصنوعی شناخته شده است. این حملات به مهاجمان اجازه می‌دهد تا داده‌های مخرب یا گمراه‌کننده را وارد مجموعه‌ داده‌های آموزشی کنند، که منجر به تولید نتایج اشتباه و آسیب‌پذیری در تصمیم‌گیری‌های کلیدی می‌شود.

طبق گزارش جدید شرکت نیسوس، حتی درصد کمی از داده‌های آلوده (مانند ۰.۰۰۱ درصد از داده‌های آموزشی) می‌تواند عملکرد هوش مصنوعی را مختل کند. این حملات می‌توانند تصمیم‌گیری‌های کلیدی را در بخش‌هایی مانند سلامت و امنیت ملی تحت تاثیر قرار دهند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۶، فیلتر هرزنامه جی‌میل گوگل مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان توانستند ایمیل‌های مخرب را با دور زدن فیلتر ارسال کنند. همچنین، چت‌بات Microsoft Tay پس از آلوده شدن با داده‌های مخرب، پاسخ‌های نامناسب و اشتباهی تولید کرد.

برای مقابله با این تهدیدات، نیسوس پیشنهاد می‌کند از تکنیک‌های پیشرفته‌تری مانند آموزش با نمونه‌های متخاصم، اعتبارسنجی داده‌ها و سیستم‌های شناسایی تهدید مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شود. همچنین، چارچوب‌های مقرراتی برای افزایش امنیت هوش مصنوعی ضروری است.

استراتژی‌های کاهش حملات مسموم‌سازی داده‌ها
گزارش Nisos چندین استراتژی برای کاهش حملات مسموم‌سازی داده‌ها یا تخریب داده پیشنهاد می‌کند. یکی از مهم‌ترین راهکارها، پیاده‌سازی تکنیک‌های اعتبارسنجی و پاکسازی قوی داده است. راهکار دیگر، استفاده از نظارت مداوم و حسابرسی سیستم‌های هوش مصنوعی است.

این گزارش همچنین پیشنهاد می‌کند از آموزش نمونه‌های خصمانه برای بهبود تاب‌آوری مدل‌ها استفاده شود، منابع داده را متنوع کرد، شیوه‌های ایمن برای مدیریت داده‌ها به کار گرفت، و در برنامه‌های آگاهی‌بخشی و آموزشی کاربران سرمایه‌گذاری کرد.

توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی باید منابع مجموعه داده‌ها را کنترل و تفکیک کرده و در دفاع‌های برنامه‌محور و سیستم‌های تشخیص تهدید مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.