رسانه‌های اجتماعی

October 13, 2024
13:17 یکشنبه، 22ام مهرماه 1403
کد خبر: 175514

ارتباط مستقیم اضطراب و افسردگی با استفاده از شبکه اجتماعی

منبع: Peivast

براساس یک تحقیقات جدید توسط پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی رابطه قدرتمندی با افزایش اضطراب و افسردگی دارد و داده‌های سرویس سلامت ملی انگلستان (NHS) نشان می‌دهد تعداد کودکانی که در حوزه سلامت ذهن تحت درمان قرار دارند در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

به گزارش فایننشال تایمز، پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در حال انجام بزرگترین پژوهش مربوط به سلامت ذهن نوجوانان هستند در تحقیقات اولیه دریافتند که حدود ۶۰ درصد از ۱۶ تا ۱۸ ساله‌ها بین ۲ تا ۴ ساعت از روز خود را در سایت‌های شبکه‌ اجتماعی سپری می‌کنند.

جان گالاکر، استاد سلامت ذهن و رهبر این مطالعه، می‌گوید: «ما یک رابطه مستقیم بین افزایش نرخ اضطراب و افسردگی و زمان سپری شده در سایت‌های شبکه اجتماعی پیدا کردیم.»

«در بدترین موارد، ما افراد جوانی را مشاهده کردیم که می‌گویند تا ۸ ساعت در روز را به استفاده از این سایت‌ها مشغول هستند.»

این مطالعه نشان داد که دخترها بیشتر از پسر‌ها مشکلات سلامت ذهن را گزارش می‌کنند و پرکاربرد‌ترین پلتفرم‌های آنها نیز اینستاگرام، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، واتساپ و یوتیوب است.

این مطالعه همچنین نتیجه می‌گیرد که تنها با افزایش خواب و ورزش می‌توان به شکل قابل توجهی سلامت ذهنی این گروه سنی را تقویت کرد.

بیش از ۷ هزار نوجوان در تحقیقات اولیه پژوهشگران حضور داشتند و در مطالعه کامل آکسفورد که قرار است در یک دوره ۱۰ ساله انجام گیرد ۵۰ هزار جوان ۱۱ تا ۱۸ ساله از انگلستان حضور پیدا کنند.

پژوهشگران می‌گویند که این داده‌ها یک «نقشه منحصر‌به‌فرد از سلامت ذهن» جمعیت جوان انگلستان فراهم می‌کند.

براساس آماری که مقامات روز شنبه منتشر کرده‌اند، در سال منتهی به ماه مارس، ۱.۱ میلیون کودک در انگلستان طی تماس با خدمات تحت پوشش NHS از مشکلات سلامت ذهن، دشواری در یادگیری و اوتیسم گلایه کرده‌اند. این ارقام دو برابر دوره مشابه در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ است که برای اولین بار چنین آماری از سوی مقامات منتشر شد.

احتمال تحت درمان قرار گرفتن برای دختران نوجوان از دیگر گروه‌ها بیشتر است و حدود یک پنجم از دخترهای ۱۶ تا ۱۷ ساله در سال منتهی به مارس با خدمات NHS تماس داشتند. همچنین نرخ تماس با خدمات درمان برای کودکان دوره ابتدایی نیز در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

حدود ۷ درصد از دخترها و ۱۱ درصد از پسرهای شش تا ۱۰ ساله در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با خدمات تحت حمایت NHS در ارتباط بودند. در دوره مشابه پنج سال پیش این نرخ تنها ۳ و ۶ درصد بود.

گالاکر، می‌گوید: «بیماری ذهنی مهمترین چالش سلامت عمومی در جهان است. از آنجایی که این مساله بسیاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد در سن پایین آغاز شده و در طول عمر تکرار می‌شود، تاثیر مخربی بر اقتصاد‌ها دارد.»

او افزود:‌ «در اینجا شاهد کمبود پژوهش هستیم. شکاف بزرگی بین شواهد و سیاست جوانان به چشم می‌خورد. اگر خواستار تغییر هستیم، به مطالعات گسترده‌ای با تمرکز بر جوانان نیاز داریم.»

گالاکر می‌گوید تیم او برای از بین بردن این شکاف مطالعه BrainWaves را آغاز کرده است که تحت رهبری آکسفورد و با مشارکت دانشگاه سوانزی و خدمت اخبار روزانه The Day که در حوزه جوانان فعالیت دارد، انجام می‌گیرد.

داده‌های این مطالعه در اختیار پژوهشگران تمام جهان قرار می‌گیرد و برنامه‌های درسی خاصی را در حوزه تغییر، خواب، تفکر منتقدانه و استرس طراحی خواهد کرد.

مطالعه اولیه نشان داد که «عاملیت» (که به عنوان حس کنترل روی اقدامات و پیامد‌ها تعریف می‌شود)، ارتباط قدرتمندی با سلامت ذهن دارد. این مطالعه جمع‌بندی می‌کند که «اضطراب و افسردگی هردو در صورت عاملیت پایین در سطح بالایی قرار می‌گیرند و با افزایش عاملیت کاهش می‌یابند. سلامت و ترقی رابطه قدرتمندی با عاملیت بالا دارند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.