هوش مصنوعی

October 13, 2024
14:20 یکشنبه، 22ام مهرماه 1403
کد خبر: 175525

دانشمند ارشد متا: نگرانی‌ها درباره تهدید وجودی هوش مصنوعی مزخرف محض است

منبع: Zoomit

اگرچه بسیاری از افراد سرشناس حوزه‌ی فناوری هشدارهایی درمورد خطر هوش مصنوعی خودآگاه داده‌اند، دانشمند ارشد متا نظری کاملاً مخالف آن‌ها دارد.

از نظر یان لِکون، یکی از پیشگامان هوش مصنوعی، این فناوری در آستانه‌ی تبدیل‌شدن به موجود هوشمند و خودآگاه قرار ندارد.

لکون به‌عنوان استاد دانشگاه نیویورک، پژوهشگر ارشد متا و برنده‌ی جایزه‌ی معتبر تورینگ، قبلاً نیز تردیدهایش را درمورد هوش مصنوعی با صراحت اعلام کرده است. برای مثال، او با انتشار پستی در ایکس بیان کرد که قبل از نگرانی درباره‌ی کنترل هوش مصنوعی فوق‌هوشمند، باید نشانه‌ای اولیه‌ از طراحی سیستمی داشته باشیم که از گربه‌ی خانگی باهوش‌تر باشد.

در مصاحبه‌ی لکون با وال‌استریت ژورنال، او نظراتش درمورد هوش مصنوعی خودآگاه را با جزئیات بیشتری مطرح کرد. دانشمند ارشد متا در پاسخ به سؤالی درباره‌ی تهدید وجودی هوش مصنوعی به اندازه‌ای که بتواند برای بشریت خطرناک باشد، توضیح داد: «باید من را ببخشید، اما این حرف‌ها مزخرف محض است.»

به عقیده‌ی لکون، مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) امروزی فاقد برخی قابلیت‌های کلیدی در سطح هوش گربه‌های خانگی هستند که ازجمله می‌توان به حافظه‌ی پایدار، استدلال، برنامه‌ریزی و درک دنیای فیزیکی اشاره کرد. از نظر او، مدل‌های هوش مصنوعی صرفاً نشان می‌دهند که می‌توان زبان را دستکاری کرد بدون اینکه هوشمند بود و این فناوری هرگز به هوش مصنوعی خودآگاه (AGI) منجر نخواهند شد.

جدا از نظرات لکون درمورد هوش مصنوعی خودآگاه، او باور دارد که برای مواجهه با هوش مصنوعی به رویکردهای جدیدی نیاز داریم. این دانشمند برای مثال به کار تیم تحقیقات هوش مصنوعی خود در متا اشاره دارد که در زمینه‌ی پردازش ویدیوهای دنیای واقعی فعالیت دارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.