سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 15, 2024
15:58 سه شنبه، 24ام مهرماه 1403
کد خبر: 175725

ایلان ماسک ۱۰۰ هزار گرافیک H200 را در ۱۹ روز راه‌اندازی کرد

منبع: Zoomit

ایلان ماسک در اقدامی شگفت‌انگیز، ۱۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H200 انویدیا را در ۱۹ روز راه‌اندازی کرد.

ایلان ماسک و تیم xAI با دستیابی به شاهکاری مهندسی، موفق شدند در مدت‌زمان ۱۹ روز، یک ابرخوشه‌ی متشکل از ۱۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی H200 Blackwell را راه‌اندازی کنند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در ایکس، داستان دستاورد مهندسی شگفت‌انگیز ماسک را روایت کرد.

هوانگ، ماجراجویی ۱۹ روزه‌ی ماسک را با تحسین و احترام توصیف می‌کند و این تلاش را «فراانسانی» می‌نامد. تیم xAI ظاهراً در کمتر از سه هفته از مرحله‌ی «مفهومی» به سازگاری کامل با «تجهیزات» انویدیا رسیده‌اند. این امر شامل اجرای نخستین دور آموزش هوش مصنوعی xAI روی ابرخوشه‌ی تازه راه‌اندازی‌شده نیز می‌شود.

تلاش‌های اخیر ماسک شامل ساخت کارخانه‌ی عظیم ایکس، محل استقرار پردازنده‌های گرافیکی و تجهیز کامل آن به سیستم خنک‌کننده‌ی مایع و تأسیسات برق برای فعال‌سازی ۲۰۰ هزار پردازنده‌ی گرافیکی بود. همچنین، هماهنگی گسترده‌ای میان تیم‌های مهندسی انویدیا و ایلان ماسک برای حمل و نصب دقیق و یکپارچه‌ی تمامی سخت‌افزارها و زیرساخت‌ها صورت گرفت.

مدیرعامل انویدیا می‌گوید یک دیتاسنتر معمولی چهار سال زمان نیاز دارد تا کاری را انجام دهد که ایلان ماسک و تیمش در ۱۹ روز به انجام رساندند. سه سال از این مدت صرفاً به برنامه‌ریزی و سال چهارم به حمل‌و‌نقل تجهیزات، نصب آن‌ها و راه‌اندازی کل سیستم اختصاص می‌یافت.

هوانگ به‌طور مفصل، پیچیدگی شبکه‌سازی در سخت‌افزار انویدیا را شرح می‌دهد. او توضیح می‌دهد که شبکه‌سازی تجهیزات انویدیا مانند شبکه‌سازی سرورهای سنتی دیتاسنترها نیست. هر گره در این سیستم، به تعداد بسیار زیادی سیم متصل است و پشت هر کامپیوتر، انبوهی از سیم‌ها مشاهده می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.