5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

هوش مصنوعی

October 18, 2024
17:01 جمعه، 27ام مهرماه 1403
کد خبر: 175864

/با GITEX2024/ نسل پنجم و AI در کانون توجه جیتکس

ICTna.ir – زمانی که GSMA اعلام کرد با اتصال ۱.۴ میلیارد دستگاه متصل تا سال ۲۰۲۵، سهم بازار ۱.۱ تریلیون دلاری برای اینترنت اشیا در اقتصاد ۳.۹ تریلیون دلاری موبایل پیش‌بینی می‌شود، تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد.

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در همین راستا هم همگرایی نسل پنجم تلفن همراه و هوش مصنوعی از موضوعات کانونی مطرح شده در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۴ بود تا با بهره‌برداری از آن بتوان جهان فردا را به هم متصل و توانمند کرد.

در کنفرانس یک روزه‌ای با موضوع «اتصال هوشمند» هم که در این نمایشگاه برگزار شد، نقطه برجسته کلیدی مورد بحث، در مورد آینده فناوری 5G و وسایل نقلیه خودران بود و مشارکت گسترده بازیگران صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کارزار فناوری را به دنبال داشت.

در همین راستا در رویدادی که در این زمینه در جیتکس ۲۰۲۴ برگزار شد و افرادی همچون خالد مرشد، مدیر ارشد فناوری اطلاعات اتصالات، وانگ هوی، رئیس حوزه ارتباطات داده NCE در هواوی چین و توماس لاماناوسکاس، معاون دبیرکل ITU، روکا لوتزانو، نماینده شبکه نوکیا در خاورمیانه، رئیس و مدیرعامل NTT Research و اس.جی چونگ، مدیر ارشد جهانی هوش مصنوعی در SK Telecom در آن حضور داشتند، در این باره بحث کردند.

در کنار این رویداد، طیف متنوعی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه شامل نوکیا، هواوی، اتصالات، سیسکو، اریکسون، چاینا تلکام و بسیاری دیگر از غول‌های صنعت راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را ارائه کردند و روی مشارکت خود برای برنامه‌های نسل بعدی 5G و کاوش در آینده اتصال و تحول دیجیتال تاکید کردند.

آینده هوش مصنوعی مجهز به 5G

خالد مرشد، مدیر ارشد فناوری و اطلاعات e&، باتوجه به اینکه 5G و هوش مصنوعی در آستانه تغییر پارادایم در چشم‌انداز ارتباطات هستند، تاثیر تحول‌آفرین قابلیت‌های فناوری این شبکه را توضیح داد و گفت: 5G به عنوان یک پلتفرم نوآوری برای همه عمل می‌کند و می‌توانند تقاضا برای شبکه افزایش دهد.

او معتقد است باید ابتدا شبکه‌ای با قابلیت‌های پیشرفته ساخت و سپس در دل برنامه‌های هوش مصنوعی قرار گرفت چون ما فقط به خاطر رهبری فناوری یک شبکه نمی‌سازیم. این یک بازی دوطرفه است و ما درحال ساخت آنها هستیم تا قابلیت‌های جدید را فعال کنیم درحالی که امروز شبکه‌های زنده و 5G خصوصی داریم.

هواوی نیز چندین فناوری کلیدی را به عنوان ستون فقرات راه‌حل‌های خود برای تسهیل آینده هوشمند می‌داند و معتقد است 5G و 5G Advanced برای پشتیبانی از ارتباطات سریع و کم‌تاخیر حیاتی است و برای ساخت برنامه‌های پیشرفته، علاوه بر داده‌های بزرگ و یکپارچه، هوش مصنوعی و رایانش ابری ضروری است.

هوش مصنوعی و 5G به آینده خودروهای خودران دامن می‌زنند

سیوان لیو، رییس استراتژی IoT چاینا یونیکام گلوبال نیز در سخنان خود در این رویداد گفت: این شرکت درحال تسریع تلاش‌های خود در صنعت اتصال هوش مصنوعی و وسایل نقلیه با 5G است که نقش اصلی را ایفا می‌کند.

او تاکید کرد که 5G برای رشد وسایل نقلیه خودران، تغییر شکل جامعه و کمک به تصمیم‌گیری‌های دقیق حیاتی است و همه اینها می‌توانند کارایی حمل‌ونقل و ایمنی را افزایش دهند.

مشارکت &e و وودافون برای اتصال مرسدس بنزهای AG

در این میان &e نیز از همکاری با Vodafone Business IoT برای استفاده از راه‌حل جهانی سیم‌کارت +eSIM این شرکت برای ارائه اتصال داخل خودرو و خدمات دیجیتال پیشرفته برای رانندگان مرسدس بنز AG در امارات خبر داد که در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به صورت تجاری در دسترس خواهد بود.

این شرکت همچنین نیسان Hyper-Force، یک سوپراسپرت تمام الکتریکی با کارایی بالا را به نمایش گذاشت که از طریق سیم‌کارت‌های 5G وصل شده بود تا تجربه متفاوتی از رانندگی را ارایه دهند و با نمایش دستیاران دیجیتالی خود، ترکیبی از فناوری هولوگرام و هوش مصنوعی را در اختیار مشتریان متنوع مخابراتی در امارات قرار دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.