اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

October 21, 2024
14:13 دوشنبه، 30ام مهرماه 1403
کد خبر: 175953

دولت لایحه بازپس‌گیری زیرساخت شبکه مخابرات را به مجلس بازگرداند

منبع: Peivast

دولت مجددا خواستار بررسی لایحه «زیرساخت شبکه مادر مخابراتی» شد. این لایحه در زمان دولت روحانی و در اوج اختلاف‌ها میان وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران به مجلس ارسال شده بود.

براساس ماده ۱۳۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، در ابتدای هر دوره قانونگذاری، طرح‌ها و لوایحی که از دوره گذشته باقی مانده است، باید تعیین تکلیف شود. بر همین اساس، ۱۲۰ لایحه که در دوره پیشین مجلس بررسی نشده بودند، با درخواست دولت مجددا به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده شدند که یکی از آنها لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی است.

این لایحه در آخرین روزهای دولت دوم حسن روحانی (دولت دوزادهم) به مجلس ارسال شد. در آن زمان اختلاف میان شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از دوره‌های اوج‌گیری خود بود و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت معتقد بود انحصارطلبی شرکت مخابرات، مانع توسعه شبکه ثابت است.

۲۳ خرداد ۱۴۰۰ آذری جهرمی در توییتر خود اعلام کرد: «پس از سه سال پیگیری دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها، حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را تصویب کرد. با این کار مانع بزرگ توسعه اینترنت خانگی رفع می‌شود.»

در این لایحه آمده است: «زیرساخت شبکه مادر مخابراتی از جمله کلیه لوله‌ها و کانال‌های مخابراتی (حوضچه‌ها، داکت‌ها و ساب‌داکت‌ها و متعلقات مربوط) از تاریخ ابلاغ این قانون تحت تصرف و اداره شرکت ارتباطات زیرساخت درآمده و شرکت مخابرات موظف است نسبت به تحویل و تحول آنها به شرکت مزبور اقدام نماید.»

نمایندگان دوره یازدهم مجلس با این لایحه چندان موافق نبودند و حتی از لزوم اصلاح آن سخن گفتند؛ اما در نهایت سرانجام آن نامشخص ماند.

براساس ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس، در ابتدای هر دوره قانون‌گذاری، هیات رئیسه صورتی از طرح‌ها و لوایحی را که معوق مانده به وسیله معاونت قوانین تهیه می‌کند و در اختیار نمایندگان می‌گذارد و صورتی نیز برای دولت ارسال می‌شود.

هریک از طرح‌ها و لوایح معوقه که لزوم رسیدگی به آن به وسیله بیست و پنج نفر از نمایندگان یا از طرف دولت تقاضا شود، طبق آیین‌نامه به کمیسیون‏‌های مربوطه ارجاع می‌‏شود و کمیسیون‏‌ها رسیدگی را به‌ ترتیب مندرج در این آیین‌نامه انجام می‌‏دهند. هرگاه شور اول آن طرح‌ها یا لوایح قبلاً خاتمه یافته باشد رسیدگی به طرح یا لایحه با پیشنهاد کمیسیون و تصویب مجلس یک شوری انجام خواهد شد. درصورت تغییر دولت، چنانچه دولت جدید رسماً استرداد لوایحی را اعلام کرده باشد، آن لوایح از جریان خارج خواهد شد.

روز گذشته (۲۹ مهر) محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری گفت: «تعداد ۱۲۰ فقره لایحه طبق ماده ۱۳۷ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع می‌شود.»

باید دید واکنش شرکت مخابرات ایران به ارسال مجدد این لایحه چیست و در همین حال نمایندگان دوره دوازدهم مجلس با آن چه رفتاری خواهند کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.