هوش مصنوعی

October 21, 2024
17:25 دوشنبه، 30ام مهرماه 1403
کد خبر: 175997

قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال: بدون داده زیرساخت هوش مصنوعی نداریم

منبع: Peivast

هوش مصنوعی برای کاربردی شدن نیازمند زیرساخت است. قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال گفت: هوش مصنوعی زمانی شکل کاربردی به خود می‌گیرد که زیرساختش فراهم باشد و یکی از این زیرساخت‌‌ها داده است و ما در حوزه داده ضعیف هستیم.

قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال، محمد امین احمدلو در نشست خبری مسابقات بین‌المللی رایان به پیوست گفت: باید داده‌های مناسبی برای تحلیل هوش مصنوعی فراهم کنیم. باتوجه به اینکه روندهای جهانی متاثر از این موضوع هستند، درحال حاضر شرکت‌ها به سمت فراهم کردن زیرسرساخت‌های اولیه برای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه داده هستند.

احمدلو درباره نیروی انسانی اشاره کرد: حفظ و نگهداری سرمایه انسانی در حوزه فنی و مهندسی یکی از ماموریت‌های معاونت علمی و ستاد اقتصاد دیجیتال است. قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال گفت برگزاری مسابقه در حوزه دانش‌بنیان‌ها و هوش‌مصنوعی به این موضوع کمک می‌کند که نخبگان فعالیت کنند.

قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال درباره مسابقات بین المللی رایان توضیح داد: مسابقه طرح موضوع فناوری‌های نو همچون هوش مصنوعی، از یک سال‌ونیم پیش در معاونت طراحی و شکل گرفته است. این رویداد در دو محور هوش‌ مصنوعی و برنامه‌سازی طراحی شده است. دانشگاه صنعتی شریف بهترین گزینه برای برگزاری این مسابقات بود. اهداف این مسابقه در وهله اول انگیزه در این حوزه‌ها بود و دوم تلاش برای مرجعیت در حوزه هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی و در نهایت ارتباط با سایر دانشگاه‌های برتر جهان بود.

به گفته او، فرایند این مسابقه در سطح ملی ۱۱ مسابقات استانی بود که دو مسابقه در استان‌های همدان و شیراز برگزار شد و ۹ مسابقه دیگر نیز در سایر استان‌ها برگزار می‌شود. او گفت: مسابقات بین‌المللی در سه مرحله مقدماتی و انتخاباتی و حضوری برگزار می‌شود و ما الان در مرحله مقدماتی است و حدود ۴ هزار نفر از سراسر جهان ثبت نام کردند.

در ادامه رویداد رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، حمید ضرابی‌زاده گفت: ایده برگزاری این برنامه و مسابقات پاییز سال گذشته از سوی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری مطرح شد.
این رویداد اهداف متعددی دارد که ترویج و گسترش حوزه‌های هوش مصنوعی و برنامه‌سازی، ایجاد مرجعیت علمی است و در نهایت ارتقای علمی و فناوری و ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه ارتباطات و تعاملات بین‌المللی از جمله اهداف برگزاری این مسابقات است.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف درباره جوایز این مسابقه توضیح داد: نخستین دوره‌ مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی رایان جایزه ۴۰ هزاردلاری است که توسط دانشگاه صنعتی شریف با مشارکت گروه‌هایی از ۵۷ کشور است. افراد چهارم تا ششم مسابقات هوش مصنوعی رایان هر یک ۲ هزار دلار جایزه‌ نقدی و افراد هفتم تا دهم نیز هر یک هزار دلار جایزه‌ نقدی دریافت خواهند کرد.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: دوره مقدماتی مسابقات بین المللی رایان در ۱۲ جلسه از ۲۹ مهرماه تا ۱۵ آبان ماه و دوره پیشرفته نیز در ۱۲ جلسه از ۲۰ آبان تا ۶ آذر در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود. مسابقه ملی نیز در ۳۰ آبان‌ ماه به صورت اینترنتی و مسابقه منطقه‌ای در ۳۰ آذرماه به صورت حضوری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود.

به گفته ضرابی‌زاده، به تیم اول مسابقه دانشگاهی ۱۵ میلیون تومان، تیم دوم مسابقه ۱۰ میلیون تومان، تیم سوم مسابقه ۷ میلیون تومان و تیم های چهارم تا ششم ۴ میلیون تومان و هفتم تا نهم نیز ۲ میلیون تومان جایزه داده می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.