تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 22, 2024
16:28 سه شنبه، 1ام آبانماه 1403
کد خبر: 176087

تسهیلات ۹ همتی صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ۶ ماهه ابتدای امسال، ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ضمانت‌نامه در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار داده است. این رقم سال گذشته حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری، سرمایه اولیه این صندوق در طول یک دهه یعنی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲، سه هزار میلیارد تومان باقی مانده بود و در اواخر دولت قبل به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در طول این سال‌ها تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۵۰ شرکت به بیش از ۱۰ هزار شرکت رسیده است. در حوزه تسهیلات نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۳ مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام با همکاری شبکه بانکی کشور به شرکت‌های دانش بنیان ارائه شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۲، رشد را نشان می‌دهد. سال گذشته از ابتدای فروردین تا پایان شهریور ماه مبلغ ۳ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار گرفته بود که این میزان در سال جاری به ۵ همت افزایش یافت که در در ۷۲۵ فقره به این شرکت‌ها اختصاص یافت.

۴ همت ضمانت‌نامه ضمانت‌نامه اعتباری

در حوزه ضمانت‌نامه نیز در ۶ ماهه اول سال جاری مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه پیمان و اعتباری در ۵۰۸ فقره به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد. در سال ۱۴۰۲ این مبلغ ۲ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان بوده است. این ضمانت‌نامه‌ها در دو بخش ضمانت‌نامه پیمان و ضمانت‌نامه اعتباری و در ۶ قالب حسن انجام کار، اعتباری، پیش پرداخت، کسور وجه‌الضمان، گمرکی و شرکت در مناقصه به دانش‌بنیان‌ها اعطا شد.

در میان حدود ۱۰ حوزه فناوری، حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی با هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان، بیشترین تسهیلات را از صندوق نوآوری دریافت کرده است.

حوزه‌های ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته نیز با ۹۱۳ میلیارد تومان، برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم‌های خودکار با ۸۰۰ میلیارد تومان، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزار‌های رایانه‌ای با ۶۰۷ میلیارد تومان، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با ۴۹۰ میلیارد تومان، فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی با ۳۱۸ میلیارد تومان، خدمات تجاری‌سازی با ۲۲۵ میلیارد تومان، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با ۱۵۰ میلیارد تومان و صنایع فرهنگی، صنایع خلاق و علوم انسانی و اجتماعی با ۵.۵ میلیارد تومان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳، تسهیلات رشد تولید به تناسب شعار سال، بیشترین متقاضی را داشت و با توجه به تسهیل‌گری که در این زمینه صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است، به میزان ۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفت.

تسهیلات فعالیت‌های تولید صنعتی و توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب با ۸۰۶ و ۶۹۶ میلیارد تومان در جایگاه دومین و سومین تسهیلات پرتقاضا از سوی صندوق نوآوری قرار گرفت.

همچنین صندوق نوآوری با ارائه تسهیلات لیزینگ (فروش اقساطی) به میزان ۲۰۵ میلیارد تومان، توسعه اشتغال از محل بند ب تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ (فناور) به میزان ۱۸۱ میلیارد تومان و تسهیلات پایه صندوق‌های پژوهش و فناوری به میزان ۱۴۴ میلیارد تومان توانسته است به رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.