هوش مصنوعی

October 25, 2024
14:16 جمعه، 4ام آبانماه 1403
کد خبر: 176186

هوش مصنوعی عامل خودکشی یک نوجوان شد

منبع: مهر

یک زن اهل فلوریدا از یک استارت‌اپ سازنده چت بات هوش مصنوعی شکایت و آن را متهم کرده دلیل خودکشی پسر ۱۴ ساله اش در ماه فوریه بوده است.

به گزارش رویترز، او مدعی شده فرزندش به سرویس شرکت «کاراکتر ای آی» معتاد و به شدت به چت بات ابداعی آن وابسته شده بود.

«مگان گارسیا» در شکایتی که در ایالت فلوریدا ثبت کرده، مدعی شده شرکت «کاراکتر ای آی» با ارائه تجربیات به شدت واقع گرایانه و شبیه انسان پسرش «سول ستزر» را هدف گرفته است.

او اعلام کرد این شرکت چت باتش را طوری برنامه ریزی کرده تا خود را به اشتباه شبیه یک فرد واقعی، یک روانشناس دارای مجوز، و یک دوست بزرگسال معرفی کند که همین موارد سبب شد «سول» دیگر تمایلی برای زندگی در خارج از جهانی که با این سرویس خلق شده بود، نداشته باشد.

همچنین در شکایت ذکر شده این پسر ۱۴ ساله افکارش درباره خودکشی را به چت بات اظهار کرده بود و ابزار هوش مصنوعی به طور مرتب به این موضوع اشاره می‌کرد.

«کاراکتر ای آی» در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از خبر از دست دادن ناراحت کننده یکی از کاربرانمان دل شکسته ایم و به خانواده او عمیقاً تسلیت می‌گوییم.

همچنین شرکت اظهار داشت ویژگی‌های امنیت جدیدی ارائه کرده از جمله آنکه اگر کاربری افکاری درباره آزار رساندن به خود را بیان کند، پیام «پاپ آپی» او را به خطوط تلفنی پیشگیری از خودکشی راهنمایی می‌کند. علاوه بر آن شرکت مذکور تغییراتی انجام داده تا احتمال برخورد کاربران زیر ۱۸ سال با محتوای حساس یا ترغیب کننده را کاهش دهد.

علاوه بر آنچه گفته شد شکایت مذکور گوگل را نیز هدف گرفته زیرا بنیانگذار «کاراکتر ای آی» قبل از ارائه محصولش در این شرکت کار می کرده است. گوگل در آگوست سال جاری میلادی وی را دوباره استخدام کرد که این اقدام بخشی از معامله‌ای برای دریافت مجوز فناوری کاراکتر ای آی بود.

گارسیا مدعی شده کمک گوگل به توسعه فناوری این شرکت چنان وسیع است که می‌توان آن را یکی از خالقان هوش مصنوعی مذکوردانست.

از سوی دیگر سخنگوی گوگل مدعی شده این شرکت در توسعه محصول کاراکتر ای آی نقشی نداشته است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.