هوش مصنوعی

October 26, 2024
15:50 شنبه، 5ام آبانماه 1403
کد خبر: 176271

رئیس مرکز توسعه هوش مصنوعی: ایرادات سند ملی هوش مصنوعی جزئی است

محمد هادی بکایی رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر این باور است که با وجود مشکلات سند ملی هوش مصنوعی فقط ۲۰ درصد از آن دارای ایرادات جزئی است از همین رو این سند باید وارد فاز اجرایی شود تا بتوان ایرادات را همگام با اجرایی شدن آن برطرف کرد.

طبق گفته رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی سند ارائه شده یک برنامه تحت اقدام نیست بلکه برنامه‌ای شامل اهداف و سیاست‌های کلان است. او همچنین اشاره کرد این سند علاوه بر ایرادات وارده شامل حسن‌هایی از جمله هدف‌گذاری‌های درست است.
او در این رابطه توضیح داد: می‌توان ادعا کرد بالای ۸۰ درصد این سند درست بوده است و اشتباهات جزئی در آن وجود دارد. البته یک ایراد مهم در این سند در بخش شاخص‌ها و اولویت‌ها است که نیاز به بازنگری جدی دارد. در هر صورت اینکه چطور باید به اهداف کلان موجود در این سند برسیم مهم است و باید در یک برنامه اقدام بیان شود.

او برنامه اقدام را که در حال تدوین است بسیار مهم خواند و به این نکته اشاره داشت که این برنامه باید بسیار دقیق نوشته شود تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

از نظر بکایی پافشاری روی ایرادات سند ملی هوش مصنوعی نتایج مطلوبی ندارد. زیرا فناوری روز به روز به جلو حرکت می‌کند و تمرکز روی این مسائل موجب اتلاف وقت می‌شود.

او در ادامه افزود: به نظر من مشکلات سند را نباید خیلی بزرگ کرد، بلکه باید کمک کنیم سند برنامه اقدام درست تدوین شود. چون فناوری هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال تغییر می‌باشد و قطعاً ۶ ماه دیگر در نقطه‌ای دیگر خواهیم بود که شاید با شرایط امروز بسیار متفاوت باشد. از آنجا که برنامه اقدام هوش مصنوعی را وزارت ارتباطات تدوین می‌کند، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازوی تحقوق و توسعه وزارت در حال کار جدی روی این سند است.

بکایی در ادامه افزود: پژوهشگاه ارتباطات سال ۱۴۰۰ برنامه اقدام توسعه هوش مصنوعی را به همراه نگاشت نهادی تدوین و سال ۱۴۰۲ آن به روز‌رسانی کرد، الان هم در حال بروز‌رسانی مجدد این سند هستیم که نسخه نهایی آن در چند وقت آینده ارائه خواهد شد. در ادامه باید کمک دهیم این برنامه اقدام هر چه سریع‌تر به تصویب رسیده و اجرایی شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.