هوش مصنوعی

October 27, 2024
16:17 یکشنبه، 6ام آبانماه 1403
کد خبر: 176319

هوش مصنوعی جدید برای پیش‌بینی مرگ بیماران قلبی

منبع: Digiato

محققان ابزار هوش مصنوعی جدیدی توسعه داده‌اند که می‌تواند به پزشکان کمک کند شرایط بیماران قلبی پرخطر را پیش‌بینی کنند؛ این هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی اسکن قلبی بیمار ریسک مرگ او را پیش‌بینی کند.

براساس گزارش یورونیوز، محققان امپریال کالج لندن مدل هوش مصنوعی AIRE را توسعه دادند که با میلیون‌ها نتیجه الکتروکاردیوگرام (ECG) آموزش دیده است. الکتروکاردیوگرام آزمایش پزشکی رایجی است که سیگنال‌های الکتریکی را داخل و بین حفره‌های قلب ثبت می‌کند و معمولاً برای تشخیص حملات قلبی و سایر بی‌نظمی‌های قلب انجام می‌شود.

هدف از توسعه این هوش مصنوعی شناسایی الگوهای ظریف موجود در آزمایش‌های بیمار است که ممکن است به این معنی باشند که فردی در معرض خطر زیاد یا مرگ است. برای آزمایش نیز این مدل توانست مطابق سوابق ECG بیماران، احتمال مرگ آن‌ها را یک دهه زودتر پیش‌بینی کند و در 78 درصد مواقع نیز درست عمل می‌کرد.

البته به گفته محققان پیش‌بینی ریسک مرگ بیمار به کمک هوش مصنوعی شاید غلط از آب دربیاید؛ چون ممکن است بیمار تحت درمان‌های خاصی قرار بگیرد یا به‌طور غیرمنتظره‌ای زودتر از پیش‌بینی‌ها جانش را از دست بدهد این مدل می‌تواند تغییرات ظریف ساختار قلب را شناسایی کند که شاید هشداری برای بیمار باشد اما چه‌بسا این علامت از چشم پزشکان پنهان بماند.

این سیستم جدید همچنین می‌تواند حملات قلبی، نارسایی قلبی و مشکلات ریتمی قلب را پیش‌بینی کند. محققان می‌گویند این سیستم می‌تواند طی 5 سال آینده در سراسر سازمان بهداشت ملی بریتانیا (NHS) به‌ کار گرفته شود. انتظار می‌رود آزمایش‌ها روی بیماران واقعی تا اواسط 2025 آغاز شود.

البته به گفته محققان برای تکمیل این مدل به‌منظور تشخیص و درمان دقیق‌تر به تحقیقات بیشتری نیاز است؛ همچنین بیمارانی که بیماری‌های دیگری دارند، نیز احتمالاً می‌توانند از این مدل بهره ببرند؛ برای مثال دیابت نیز بر قلب تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های پژوهش محققان در Lancet Digital Health منتشر شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.