لبه تکنولوژی

October 27, 2024
16:45 یکشنبه، 6ام آبانماه 1403
کد خبر: 176345

رقیب نورالینک با تراشه مغزی خود مدعی بازگرداندن بینایی به افراد نابینا شد

منبع: Digiato

شرکتی که بنیان‌گذاران آن اعضای سابق نورالینک، شرکت ایمپلنت مغزی ایلان ماسک، هستند، تراشه مغزی جدیدی معرفی کرده که می‌تواند بینایی افراد نابینا را برگرداند.

طبق گزارش‌های موجود، «مکس هوداک»، رئیس سابق نورالینک و مدیرعامل فعلی شرکت Science Corporation که سازنده رابط مغز و کامپیوتر است، این ایمپلنت خاص را با نام Prima معرفی کرده. ایمپلنت این شرکت شبکیه چشم را تحریک نمی‌کند بلکه آن را دور می‌زند و مستقیم از طریق سیگنال‌های الکتریکی با مغز ارتباط برقرار می‌کند.

نحوه عملکرد تراشه مغزی Prima

Prima با عملی 80 دقیقه‌ای در زیر شبکیه و عقب‌ترین قسمت چشم قرار می‌گیرد. سپس بیمار از عینکی استفاده می‌کند که اطلاعات بصری را دریافت می‌کند و آن‌ها را به الگوهای نور مادون قرمز تبدیل می‌کند. تراشه 2 میلی‌متری کاشته‌شده در مغز بیمار می‌تواند این اطلاعات را پردازش کند.

هنگامی که تراشه مغزی الگوی نور مادون قرمز را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرد، اطلاعات به مغز ارسال می‌شود. پس از تکمیل این فرایند، بیمار می‌تواند به «دید فرمی» برسد؛ به بیان ساده‌تر، اشکال، الگوها و اشیا را درک کند.

البته درحال‌حاضر این تراشه در دیدن رنگ‌ها به بیمار کمک نمی‌کند. در عوض، بیمار تصویری پردازش‌شده با ته‌‎رنگ زرد می‌بیند. محققان این شرکت ادعا می‌کنند برخی شرکت‌کنندگان آزمایش‌های این تراشه مغزی توانسته‌اند نسبت به آزمون‌های قبلی خود، 5 خط بیشتر از یک نمودار را بخوانند.

«سانیر گارگ»، سخنگوی بالینی آکادمی چشم‌پزشکی آمریکا که در این مطالعه حضور نداشته، می‌گوید با فناوری واقعاً امیدوارکننده‌ای روبه‌رو هستیم؛ زیرا پتانسیل زیادی در درمان بیماری تباهی لکه زرد (AMD) دارد که شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.