تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 28, 2024
13:02 دوشنبه، 7ام آبانماه 1403
کد خبر: 176380

توقف پلتفرم‌های معامله آنلاین خودرو در ابتدای راه

منبع: پیوست

تجربه دو ماه گذشته دو پلتفرم «خودرو برگ» و «پیمون» که به صورت تخصصی روی ثبت معاملات آنلاین خودرو فعالیت می‌کنند، نشان می‌دهد هنوز هیچ ثبت معامله‌‌ای به شکل واقعی روی این پلتفرم‌ها صورت نگرفته است. نبود اطلاع‌رسانی کافی و متصل نبودن این پلتفرم‌ها به نیروی انتظامی زیر سایه توجیه نبودن ذینفعان برای استفاده یا حتی ترس‌های مالیاتی، بخشی از دلایل توقف این پروژه در ابتدای راه است.

شهریور ماه امسال امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر از مجوز فعالیت دو پلتفرم در حوزه معامله آنلاین خودرو داد. کلاهدوزان این پلتفرم‌ها را متعلق به بخش خصوصی و آنها را آماده بهره‌داری عنوان کرده و گفته بود این مجوزها که برای معامله آنلاین خودرو صادر شده است، تنها یک گزینه جدید برای مردم است و هر کس می‌تواند از پلتفرم‌های مختلف خودروی خود را پیدا کند و آن را کارشناسی کند. اما از زمان انجام قرارداد و رد و بدل شدن پول حتما از طریق پلتفرم‌هایی باشد که مجوز از وزارت صمت مجوز داشته باشند.

تا زمانی که الزام نباشد خبری از توسعه نیست

حالا و پس از گذشت دو ماه از این خبر مسعود محمدی مدیرعامل پلتفرم «خودروبرگ» یکی از پلتفرم‌هایی که از وزارت صمت مجوز فعالیت گرفته است در این باره به پیوست می‌گوید: هنوز رغبتی به استفاده از این پلتفرم‌ها وجود ندارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که الزام و اطلاع‌رسانی درستی صورت نگیرد این تمایل در بین ذینفعان این بازار شکل نمی‌گیرد.

او در این باره توضیح می‌دهد: ممکن است بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به ترس‌های مالیاتی بنگاه‌های خرید و فروش خودرو باشد اما فعلا مشکل از جایی ناشی می‌شود که مزیت‌های استفاده از پلتفرم به کاربران اطلاع‌رسانی نشده است. استفاده از خودروبرگ حتی برای دلال‌های خودرو هم مشکلی ایجاد نمی‌کند چون ثبت معامله در خودروبرگ تنها مربوط به ثبت معامله است و ارتباطی به سهم کارمزد واسطه‌های خرید و فروش خودرو ندارد. با این حال که پلتفرم کامل و کاربرپسندی هستیم اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی و الزام استفاده‌ای از خودروبرگ نشده معامله‌ای هم در آن ثبت نشده است.

همکاری پلیس امکان توسعه را فراهم می‌کند
منصور دادرس، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفرم «پیمون» که به‌تازگی موفق به دریافت مجوز معاملات آنلاین خودرو شده است، هم در این باره می‌گوید: تا زمانی که نیروی انتظامی همکاری لازم را در این زمینه انجام ندهد، روند معاملات آنلاین خودرو به شکلی مؤثر و دقیق به سرانجام نخواهد رسید و همکاری نیروی انتظامی برای ساماندهی بازار نقل و انتقال خودرو ضروری است.

دادرس در این‌باره توضیح می‌دهد: در حال حاضر، مرکز شماره‌گذاری پلیس به اطلاعات مبایعه‌نامه‌ها توجه کافی نمی‌کند و بدون بررسی هویت و اطلاعات مبایعه‌نامه افراد، روند شماره‌گذاری خودروها انجام می‌شود. این ناهماهنگی منجر به مشکلات متعددی در فرآیند معاملات می‌شود و تغییر در رویه نقل و انتقالات ضروری است.

دادرس ادامه می‌دهد: ما تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ معامله را ثبت کرده‌ایم، اما به دلیل نداشتن ارتباط پلتفرم پیمون با سامانه‌های نیروی انتظامی، امکان راستی‌آزمایی این معاملات را نداریم. مرکز تبادل اطلاعات نیز در رابطه با حل این مشکلات مکاتباتی با نیروی انتظامی انجام داده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند. این مسائل و عدم اطلاع‌رسانی درست از مزایای پلتفرم‌هایی نظیر پیمون، باعث شده که کاربران برای استفاده از این پلتفرم‌ها ترغیب نشوند.

طبق گفته دادرس اطلاع از اصالت خودرو، اطمینان از اهلیت افراد و شفاف‌سازی مراحل معامله، بخش مهمی از مزایای این پلتفرم است. او در این باره تشریح می‌کند: اگر اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه انجام شود، کاربران قطعاً به استفاده از پلتفرم‌های آنلاین مانند پیمون علاقه‌مند خواهند شد. ما برای توسعه بازار، مذاکراتی را با بنگاه‌های معاملاتی و دفاتر ثبت اسناد انجام داده‌ایم و در جهت همکاری‌های بیشتر در حال پیشروی هستیم.

منتظر روشن شدن جزییات هستیم

آرمین نشاط قائم مقام مدیرعامل شیپور به عنوان یکی از پلتفرم‌های واسط خرید وفروش خودرو درباره ورودشان به حوزه معاملات آنلاین خودرو می‌گوید: جلساتی با ستاد اقتصاد دیجیتال و ذینفعان بازار داشته‌ایم و مشکلی در رابطه با پیاده‌سازی این پلتفرم‌ها در شیپور نداریم چون در واقع ما به دنبال تسهیل کردن فرآیندهای اجرایی کاربران هستیم. اما تا زمانی که زیرساخت‌های فنی لازم فراهم نشود وارد این حوزه نخواهیم شد. ما باید از تجربه کاربران مطمئن باشیم و پس از آن وارد این حوزه خواهیم شد.فعلا تصمیم قاطعانه‌ای در این باره نگرفته‌ایم و منتظر روشن شدن جزییات بیشتری از این مسئله هستیم.

در نهایت دیوار و همراه مکانیک هم به نظر می‌رسد تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند و اظهار نظر در این مورد را به شفاف‌تر و دقیق‌تر شدن جزئیات موکول کرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.