اطلاعات جعلی ساخته شده با هوش مصنوعی 87 درصد کاربران را فریب میدهد
شرکت Adobe روز گذشته نتایج «مطالعه اصالت در عصر هوش مصنوعی» را منتشر کرد که در آن بیش از 2 هزار کاربر آمریکایی در مورد اطلاعات نادرست آنلاین پیرامون انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و فریب خوردن توسط هوش مصنوعی اظهار نظر کردند.
همان طور که از قبل هم پیش بینی میشد 94 درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند که نگران انتشار اطلاعات نادرست تاثیرگذار بر انتخابات آتی هستند و تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان یا به عبارت دیگر 44 درصد آنها توضیح دادند در سه ماه گذشته گمراه شدند و اطلاعات نادرست را در مورد انتخابات آمریکا به اشتراک گذاشتند.
«جیس جانسون» از مدیران ارشد Adobe توضیح داد: «بدون در اختیار گرفتن راهی برای تایید صحت محتوای دیجیتال، به نقط شکستی نزدیک میشویم که در آن مردم آنچه را که در دنیای آنلاین میبینند باور نخواهند کرد».
بر اساس این نظرسنجی مشخص شد ظهور هوش مصنوعی مولد یکی از مهمترین عوامل برای فریب مردم در مقابل اطلاعات نادرست بوده است. به طور کلی که 87 درصد پاسخ دهندگان اظهار داشتند این فناوری باعث شده است تشخیص اطلاعات درست از دادههای جعلی آنلاین برای آنها بسیار چالش برانگیز شود.
مواجهه اطلاعات نادرست کاربران را به قدری نگران کرده است که آنها در بیشتر موارد امور را به دست خود میگیرند و عادتهای خود را تغییر میدهند تا از مصرف بیشتر اطلاعات نادرست جلوگیری کنند. به عنوان مثال، 48 درصد پاسخ دهندگان توضیح دادند که استفاده از یک رسانه اجتماعی خاص را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست در آن متوقف کردهاند. در این میان 89 درصد کاربران هم بر این باورند که پلتفرمهای اجتماعی میبایست اقدامات سختگیرانهتری را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات جعلی اعمال کنند.