هوش مصنوعی

October 28, 2024
16:36 دوشنبه، 7ام آبانماه 1403
کد خبر: 176438

استفاده نظامی از هوش مصنوعی یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شد

منبع: پیوست

بررسی‌های Intercept نشان می‌دهد که واحد آفریقایی ارتش آمریکا یا AFRICOM به تازگی اولین قرارداد یک واحد نظامی برای استفاده از فناور‌ی‌های اوپن‌ای‌آی را با شرکت مایکروسافت منعقد کرده است. شرکت اوپن‌ای‌آی که در ماه ژانویه یکی از شروط منع استفاده نظامی از فناوری‌های خود را بی سر و صدا از شرایط استفاده خود حذف کرد می‌گوید ارتباط مستقیمی با این قرارداد ندارد و سوال خبرنگاران را به مایکروسافت ارجاع داده است.

مایکروسافت پیش از این در یک قرارداد بحث برانگیز ابری که با اعتراض آمازون، بزرگترین ارائه دهنده خدمات ابری، همراه شد به تامین کننده اصلی خدمات ابری برای پنتاگون تبدیل شده است.

واحد آفریقایی ارتش آمریکا به این دلیل مایکروسافت را به عنوان تامین کننده خدمات هوش مصنوعی برگزیده است که خدمات اوپن‌ای‌آی تنها از طریق پلتفرم ابری این شرکت (Azure) قابل دسترسی است. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری روی اوپن‌ای‌آی، انحصار فروش قدرت رایانشی به این شرکت و امتیاز ارائه خدمات آن از طریق پلتفرم ابری خود را کسب کرده است.

براساس مستندات منتشر شده در تاریخ ۳۰ سپتامبر که به بررسی اینترسپت رسیده است، درخواست AFRICOM برای قرارداد با مایکروسافت را آژانس سیسیتم‌های اطلاعات دفاعی آمریکا تایید کرده است. ارزش این قرارداد چیزی حدود ۱۵ میلیون دلار عنوان شده و AFRICOM دلیل استفاده از خدمات مایکروسافت و زمینه استفاده از آنها را اینگونه عنوان کرده است: «امکان پشتیبانی از بارکاری هوش مصنوعی/یادگیری ماشینی از اهمیت حیاتی برخوردار است. از جمله این خدمات می‌توان به جستجو، پردازش زبان طبیعی، [یادگیری ماشینی] و تجزیه‌تحلیل یکپارچه برای پردازش داده اشاره کرد.»

خدمات اوپن‌ای‌آی را مایکرسافت در اختیار مشتریان دفاعی قرار می‌دهد
مایکروسافت در ماه ژوئن ۲۰۲۳ شروع به فروش مدل GPT-4 اوپن‌ای‌آی به مشتریان دفاعی کرد. همچنین در سال جاری مشخص شد که اوپن‌ای‌آی نیز رویکرد خود به همکاری نظامی را تغییر داده است و از ماه ژانویه شاهد همکاری امنیت سایبری این شرکت با DARPA هستیم و قرار است از فناوری این شرکت برای طرح جلوگیری از خودکشی کهنه‌ سربازان استفاده شد.

مایکروسافت همچنین در ماه آوریل پیشنهاد استفاده از ابزار مولد تصویر DALL-E را در نرم‌افزار کنترل و اداره پنتاگون مطرح کرد. با این حال مستندات مربوط به قرارداد AFRICOM اولین موردی است که خرید محصولات اوپن‌ای‌آی توسط یک واحد نظامی که اهداف نظامی دارد را تایید می‌کند.

با اینکه مستندات AFRICOM اطلاعات کمی درمورد نحوه استفاده از ابزارهای اوپن‌ای‌آی ارائه می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که سابقه تاریک این واحد در کشتار شهروندان، شکنجه و فعالیت‌های پشت پرده با چارچوب امنیتی اوپن‌ای‌آی همخوانی داشته باشد.

دقت پایین ابزارهای هوش مصنوعی و نگرانی از تبعات سهمگین استفاده نظامی
اوپن‌ای‌آی به تازگی و پس از دستور کاخ سفید به پنتاگون برای تسهیل استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مقاله‌ای را برای تشریح «نگاه به هوش مصنوعی و امنیت ملی» منتشر کرد . براساس این مقاله، اوپن‌ای‌آی «ارزش‌های دموکراتیک»، «حقوق بشر» و «مسئولیت‌پذیری» را سرلوحه مسیر خود می‌داند. همچنین براساس این مقاله اوپن‌ای‌آی معتقد است که استفاده از اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی در حوزه دولتی و امنیت ملی باید با «نظارت، دستور‌العمل‌های شفاف استفاده و استاندارد‌های اخلاقی» همراه باشد. با این حال بیان این شرکت را می‌توان واکنش مستقیم به ممنوعیت استفاده از ابزارهایی دانست که با «ارزش‌های دموکراتیک همخوانی ندارند.»

فعالان این حوزه اما تعریف اوپن‌ای‌آی از وضعیت ابزارهای هوش مصنوعی را گمراه‌کننده می‌دانند و نگران تبعات احتمالی آن هستند. هیدی خلف، پژوهشگر ارشد موسسه AI Now، می‌گوید: «بسیار نگران کننده است که [AFRICOM] به وضوح به استفاده از ابزار اوپن‌ای‌آی برای تجزیه تحلیل یکپارچه در پردازش داده برای همسویی با اهداف ماموریتی USAFRICOM اشاره می‌کند. به ویژه از آنجایی که می‌گویند این ابزارها طبق باور آنها باعث افزایش بهره‌وری، دقت و مقیاس‌پذیری می‌شوند. این در حالی است که مشخص شده است این ابزارها بسیار دقت پایینی دارند و به کرات خروجی ساختگی ارائه می‌کنند. این ادعاها نشان از ناآگاهی نگران کننده تامین کنندگان این فناوری از خطرات بالای این ابزارها در محیط ماموریتی دارد.»

همکاری با واحد آفریقایی ارتش آمریکا شاید آغازگر مسیری باشد که نقش ابزارهای خودکار را در فعالیت بخش نظامی افزایش دهد و این در حالی است که بسیاری نگران ایفای نقش این ابزارها در حوز‌ه‌هایی هستند که شاید پای جان انسان‌ها را به میان بکشد. پیشروی در این مسیر در حالی انجام می‌گیرد که کاخ سفید در بیانیه رسمی بر همسویی با ارزش‌های دموکراتیک تاکید کرده و اینترسپت در گزارش خود به تخلفات متعدد واحد آفریقایی ارتش آمریکا و همچنین ضعف شدید اطلاعاتی این واحد اشاره می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.