هوش مصنوعی

November 2, 2024
16:03 شنبه، 12ام آبانماه 1403
کد خبر: 176847

گوگل قابلیت جستجو را در پلتفرم هوش مصنوعی خود ادغام کرد

منبع: Peivast

گوگل روز پنجشنبه و ساعاتی پیش از عرضه ChatGPT Search از اوپن‌ای‌آی، قابلیت‌های جستجوی لحظه‌ای را برای پلتفرم هوش مصنوعی جمنای فعال کرد و توسعه دهندگان این پلتفرم حالا می‌توانند به اطلاعات لحظه‌ای از موتور جستجوی این شرکت در اپلیکیشن‌های خود دسترسی پیدا کنند. رویکرد دو شرکت در مورد جامعه هدف متفاوتی است و اوپن‌ای‌آی کاربر نهایی را مستقیما هدف گرفته در حالی که گوگل جامعه توسعه دهندگان را مخاطب خود می‌‌داند و خدمات جستجو از طریق اپلیکیشن‌های آنها در اختیار کاربر نهایی قرار می‌گیرد.

این قابلیت که «Grounding with Google Search» نام دارد برای هدف گیری توسعه دهندگانی عرضه شده است که به دنبال ساخت اپلیکیشن هوش مصنوعی هستند.

لوگان کیلپتریک، یکی از رهبران محصولی گوگل، در مصاحبه‌ای با ونچربیت در این باره گفت: «ما روی ارائه پاسخ‌های تکمیل شده با جستجو در روند کاری توسعه دهنده تمرکز داریم. ما از آنچه گوگل به طرز منحصر‌به‌فردی انجام می‌دهد یعنی دسترسی‌پذیر کردن جهان اطلاعات از طریق جستجو، بهره‌ می‌گیریم.»

این سیستم به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی خود را با داده‌های جستجویی که با ارجاع و منبع کامل شده‌اند، تکمیل کنند. هزینه این خدمت ۳۵ دلار در ازای هر ۱۰۰۰ پرسش است که نشانگر پیش‌نیاز‌های آموزشی چشمگیر برای ترکیب جستجو و هوش مصنوعی است.

این فناوری از سیستم «بازپس‌گیری پویا» استفاده می‌کند که به صورت خودکار زمان مراجعه به جستجو برای پاسخ را تشخیص می‌دهد. همچنین هر پرسش نمره‌ای بین ۰ و ۱ می‌گیرد و رخدادهای روز نمره بالا (۰.۹۷) و پرامپت‌های خلاق نمره پایین (۰.۱۳) دریافت می‌کنند. این کار به مدیریت هزینه و زمان پاسخ در کنار حفظ دقت کمک می‌کند.

یک جدال ۴۹ میلیارد دلاری برای آینده جستجو

اقدام گوگل برای ادغام جستجو با پلتفرم هوش مصنوعی در لحظه مهمی صورت گرفته است. این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری ۴۹.۳ از تبلیغات جستجو درآمد داشته اما با فشار روز افزون از سوی رقبا روبرو است. اداره این سیستم‌ها به منابع رایانشی گسترده‌ای نیاز دارد.

ادغام این دو خدمت همچنین سوالاتی را در مورد نحوه کسب درآمد ناشران مطرح می‌کند. گوگل و اوپن‌ای‌آی هردو برای دسترسی به اطلاعات با سازمان‌های بزرگ خبری قرارداد‌هایی را منعقد کرده‌اند که البته جزئیات مالی آن عمومی نیست. با این حال چندین ناشر از جمله نیویورک تایمز به دلیل استفاده از محتوای خود از شرکت‌های هوش مصنوعی و به ویژه اوپن‌ای‌آی شکایت کرده‌اند.

چرا قابلیت ChatGPT Search اوپن‌ای‌آی می‌تواند نحوه دسترسی ما به اطلاعات را متحول کند

چند ساعت پس از بیانیه گوگل، اوپن‌ای‌آی نیز از ChatGPT Search رونامیی کرد که رویکرد تازه‌ای را نسبت به مخاطبان اطلاعات در پیش می‌گیرد. در حالی که گوگل روی ارائه ابزار به توسعه دهندگان تمرکز دارد، خدمات اوپن‌ای‌آی مستقیما در اختیار کاربر نهایی قرار می گیرد و کاربران می‌توانند اطلاعات مختلف را به صورت لحظه‌ای و از طریق جستجو با ChatGPT دریافت کنند. همچنین در این خدمت فعلا خبری از تبلیغات نیست.

شرتا باسو مالیک، مدیر محصول گوگل برای Gemini API، در مصاحبه‌ای با ونچر بیت گفت: «مسیر ما استفاده از موتور جستجوی گوگل به گونه‌ای خلاقانه و از طریق نقطه‌های دسترسی مختلف است. شما از طریق AI Studio و رابط‌های برنامه‌نویسی جمنای به آن دسترسی دارد و ممکن است در نهایت به یک قابلیت بومی در مدل هوش مصنوعی نیز تبدیل شود.»

این مرحله از رقابت اوپن‌ای‌آی و گوگل ممکن است نحوه دسترسی به اطلاعات را به طور کامل دگرگون کند. کاربران به جای بررسی نتایج جستجو ممکن است تنها به پاسخ سیستم‌های هوش مصنوعی براساس منابع مختلف اتکا کنند. با این حال سوالاتی درمورد دقت هوش مصنوعی، نحوه درآمدزایی منابع و امکان ساخت یک مدل تجاری پایدار براساس این روش مطرح است.

ارائه همزمان این دو قابلیت نشان از تغییر ماهیت رقابت بین سه‌گانه گوگل، مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی دارد.

گوگل همچنان پیشتاز مطلق صنعت جستجو است و برتری‌هایی از لحاظ زیرساخت و درآمد تبلیغاتی در اختیار دارد اما اوپن‌ای‌آی برتری خود را از اقبال مشتریان هوش مصنوعی می‌گیرد. مایکروسافت نیز با توجه به دسترسی ویژه به ابزارهای مایکروسافت و همچنین سرمایه‌ بسیار بالای خود کمی از هردو جهان را در اختیار دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.