فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

November 3, 2024
11:13 یکشنبه، 13ام آبانماه 1403
کد خبر: 176879

آمازون عرضه نسخه پیشرفته الکسا با هوش مصنوعی مولد را عقب انداخت

منبع: دیجیاتو

آمازون هنوز برای عرضه نسخه پیشرفته الکسا آماده نیست.

به نظر می‌رسد الکسای جدید هنوز در مرحله توسعه مانده و آمازون دسترسی به مرحله بتا ازجمله فاز جدید «Let’s Chat» را قطع کرده است؛ درنتیجه، عرضه که برای اواخر 2024 برنامه‌ریزی‌ شده بود، به سال آینده موکول می‌شود.

گویا دلیل این تأخیر و پیشرفت‌نکردن در توسعه الکسای آمازون، مشکل مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) است. الکسای جدید برای درک سؤالات پیچیده‌تر کاربران طراحی شده است اما براساس گزارشی از TheVerge، به احتمال زیاد در برخی از اساسی‌ترین کارهایی که نسخه قدیمی می‌توانست به‌راحتی انجام دهد، مانند ایجاد تایمر یا کار با چراغ‌های هوشمند، شکست می‌خورد.

برنامه قبلی آمازون برای معرفی نسخه جدید الکسا
آمازون ابتدا قصد داشت نسخه جدید هوش مصنوعی الکسا خود را اکتبر معرفی و عرضه کند اما این جدول زمانی تا سال آینده تمدید شده است. در جدول زمانی اولیه، برنامه‌ریزی شده بود نسخه جدید الکسا را 17 اکتبر عرضه کنند اما آمازون تصمیم به تغییر این برنامه گرفت و از آن تاریخ برای معرفی سری جدید کتابخوان‌های Kindle خود استفاده کرد. آگوست، اخباری منتشر شد مبنی‌بر اینکه الکسای جدید با هوش مصنوعی Claude آنتروپیک و با هزینه اشتراک ماهانه ارائه می‌شود.

با افزایش محبوبیت ChatGPT در تابستان 2023، «اندی جاسی»، مدیرعامل آمازون، می‌خواست ببیند نسخه پیشرفته‌تر هوش مصنوعی الکسا می‌تواند با دیگر سرویس‌های هوش مصنوعی رقابت کند یا خیر که ظاهراً عملکرد الکسا قانع‌کننده بود؛ بنابراین جاسی و همکارانش احساس کردند مهندسان آنها می‌توانند نسخه بتا را تا اوایل 2024 بسازند. بااین‌حال، آمازون نتوانست ضرب‌الاجل خود را رعایت کند.

باوجود برنامه‌ریزی ضرب‌الاجل جدید، نسخه تازه الکسا هنوز راه زیادی تا رفع مشکلات خود دارد. برخی از کارمندان به بلومبرگ گفتند این مشکلات ارتباطی به پرسنل ندارد و ریشه آنها مربوط به مدیریت و فقدان «دیدگاه قانع‌کننده برای الکسای مبتنی‌بر هوش مصنوعی» است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.