هوش مصنوعی

November 3, 2024
13:10 یکشنبه، 13ام آبانماه 1403
کد خبر: 176898

هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری غول‌های فناوری برای هوش مصنوعی

منبع: پیوست

به نظر با وجود واکنش منفی که بازار سرمایه سه ماهه پیش نسبت به مخارج سنگین غول‌های فناوری در حوزه هوش مصنوعی و چشم‌انداز مبهم درآمد این فناوری داشت، بزرگترین شرکت‌های آمریکایی به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر روی هوش مصنوعی ادامه می‌دهند. بلومبرگ می‌گوید تنها چهار شرکت بزرگ اینترنتی و نرم‌افزاری آمریکا در سال جاری بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار روی زیرساخت و توسعه هوش مصنوعی هزینه می‌کنند.

شرکت‌های آمازون، مایکروسافت، متا و الفابت سرمایه‌گذاری‌ روی هوش مصنوعی را امسال به اوج تازه‌ای می‌رسانند و بزرگترین ذی‌نفع این روند شرکت انویدیا است که به تازگی با رشد خیره کننده ارزشش به حدود ۳.۳ هزار میلیارد دلار رسید.

مدیران شرکت های بزرگ فناوری این هفته در تماس خود با سرمایه‌گذاران هشدار دادند که روند سرمایه‌گذاری تهاجمی ممکن است در سال آینده نیز ادامه یافته و یا حتی بیشتر شود.

غول‌های فناوری در تلاشند تا برای توسعه دیتاسنترهای مورد نیاز برای هوش مصنوعی به چیپ‌های پیشرفته انویدیا دسترسی پیدا کنند و بحث انرژی نیز به یکی دیگر از موضوعات مهم تبدیل شده است. گزارش‌های جدیدی نشان از قرارداد‌های متعدد بین شرکت‌های انرژی و فناوری دارد و حتی شاهد احداث نیروگاه هسته‌ای برای پاسخ به این تقاضا هستیم.

اینطور که به نظر می‌رسد حتی وال‌استریت هم نسبت به بازدهی مثبت این سرمایه‌گذاری‌های گسترده و سوددهی آینده آنها متقاعد شده است.

اندی جسی، مدیرعامل شرکت آمازون، در تماس خود با سرمایه‌گذاران هوش مصنوعی را «فرصتی به طرز عجیب بزرگ دانست که شاید یک بار در طول عمر ما رقم بخورد.» این دیدگاه را می‌توان توجیه هزینه‌کرد ۷۵ میلیارد دلاری این شرکت در سال ۲۰۲۴ دانست. تحلیلگران این سطح از مخارج آمازون را خیره‌کننده خواننده‌اند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نیز یک روز قبل از مدیرعامل آمازون به افزایش سرمایه‌گذاری روی مدل‌های زبانی هوش مصنوعی و دیگر پروژه‌های آینده نگر متعهد خورد. هزینه‌کرد متا در سال جاری ممکن است به ۴۰ میلیارد دلار برسد. در عین حال بودجه کپکس الفابت نیز بالاتر از انتظارات وال استریت بود و مدیر ارشد مالی این شرکت افزایش قابل توجهی را برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده است.

اپل نیز که به سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی سوگند خورده است خدمات جدیدی از جمله یک سیری جدید را در بسته اپل اینتلیجنس در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما نتایج ضعیف این شرکت در سه ماهه جاری نشان می‌دهد که این محصولات تاثیر به‌سزایی در افزایش مشتری نداشته‌اند.

نتایج مالی غول‌های مالی در این هفته ضد و نقیض بود. سهام آمازون و الفابت، شرکت مادر گوگل، پس از عملکردی بهتر از انتظارات افزایش یافت و بخش مهمی از این رشد را مدیون بهبود واحد رایانش ابری هستند. اما سهام متا و مایکروسافت پس از طرح‌های سوال برانگیزه مخارجی و رشد نا امید کننده در بخش ابری ریزش کرد.

الفابت، مایکروسافت و متا در پیش بازار روز جمعه کمی رشد داشتند اما آمازون پیش از آغاز به کار بازار ۶.۷ درصد رشد کرد. اپل نیز در این روز ۱.۱ ریزش داشت.

دلیل عملکرد ضعیف مایکروسافت به نبود مشتری ابری مربوط نیست بلکه این شرکت نتوانسته با سرعت کافی زیرساخت خود را برای پاسخ به تقاضا افزایش دهد. ساتیا نادلا روز چهارشنبه در تماس با سرمایه‌گذاران گفت: «تقاضای بسیار زیادی را خیلی سریع شاهد بودیم.» و افزود که ظرفیت لازم برای پاسخ به این تقاضا را «نمی‌شود یک شبه ساخت.»

مایکروسافت در سه ماهه گذشته ۱۴.۹ میلیارد دلار خرج کرده است که یک رشد ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد امی هوود، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، به سرمایه‌گذاران گفت که این شرکت سعی می‌کند تا عرضه دیتاسنتری خود را متعادل کند.

تحلیلگران نسبت به بهبود روند عرضه دیتاسنترنتی مایکروسافت نگاه مثبتی دارند. یک مشکل متوسط را در بخش ابری مایکروسافت شاهد هستیم اما سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به ویژه همکاری نزدیک با اوپن‌ای‌آی یک چشم انداز مثبت را به گفته تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان رقم می‌زند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.