رسانه‌های اجتماعی

November 4, 2024
17:42 دوشنبه، 14ام آبانماه 1403
کد خبر: 177073

اینستاگرام و توئیتر چگونه محتواهای منتشرشده را تعدیل‌ می‌کنند؟

منبع: مهر

عضو هیئت‌علمی ایرانداک با اشاره به تعدیل‌گری محتوا در پلتفرم‌های مختلف گفت: پلتفرم‌ها با استفاده از تعدیل‌گران انسانی و همچنین هوش مصنوعی محتواهای منتشر شده را تعدیل می کنند.

سمیه لبافی در کرسی ترویجی «اخلاق و سیاست هوش مصنوعی» از سری پیش‌نشست‌های هشتمین دوره جایزه ملی فناوری اطلاعات که در ایرانداک برگزار شد، با پرداختن به موضوع «تعدیل‌گری هوشمند در شبکه‌های اجتماعی» با اشاره به محتوای جعلی و اخبار جعلی گفت: مسئولیت پلتفرم‌ها در قبال اجتماع حکم می‌کند که آن‌ها تعدیل‌گری در محتوا داشته باشند و این اقدام از ابتدای توسعه پلتفرم‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: به گفته زاکربرگ، بنیان‌گذار «متا»؛ «بیش از ۱۸ هزار نیروی انسانی تعدیل‌کننده محتوا به ۷۰ زبان در متا وجود دارد».

عضو هیئت‌علمی ایرانداک خاطر نشان کرد: همچنین در کنار تعدیل‌گری محتوا با استفاده از نیروی انسانی تعدیل‌گری هوشمند محتوا نیز وجود دارد که در اسناد و شیوه‌نامه‌های استفاده از پلتفرم‌ها نیز این موضوع تاکید می‌شود که پلتفرم بنا به مسئولیت خود در این حوزه کار می‌کند.

وی در خصوص انواع تعدیل‌گری توضیح داد: پیش تعدیل‌گری ، پساتعدیل‌گری، تعدیل‌گری واکنشی و تعدیل‌گری توزیع‌شده انواع تعدیل‌گری هستند. پیش تعدیل‌گری بررسی محتوای منتشرنشده توسط تعدیل‌گران انسانی است. در پساتعدیل‌گری محتوای منتشر شده توسط تعدیل‌گران انسانی بررسی می‌شود. تعدیل‌گری واکنشی؛ اقدام تعدیل‌گران به محتوایی است که توسط کاربران گزارش شده است. تعدیل‌گری توزیع‌شده نیز شامل استفاده از روش‌های مختلف از جمله تعدیل هوشمند، تعدیل انسانی و تعدیل کاربری برای تنظیم محتوا است.

تعدیل‌گری محتوا در اینستاگرام

وی به ارائه نمونه‌هایی از تعدیل‌گری پلتفرم‌های مختلف پرداخت گفت: اینستاگرام پیش و پس از انتشار به تعدیل‌گری می‌پردازد. پیش از انتشار با استفاده از راهکارهایی مانند آموزش و ترویج آگاهی رسانه‌ای، ارتقای الگوریتم‌ها، طراحی سیستم برای کاهش اثرات الگوریتمی انتشار گسترده محتوای جعلی، آموزش کاربران جهت تشخیص اخبار جعلی و اعتبارسنجی حساب‌های معتبر و رسمی، تعدیل‌گری انجام می‌دهد.

لبافی خاطر نشان کرد: پس از انتشار نیز اینستاگرام از طریق همکاری با سازمان‌های صحت‌سنج اطلاعات، کاهش دسترسی و قابلیت انتشار، گزارش کاربران ، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و بررسی و علامت‌گذاری محتوای مشکوک، همکاری با خبرنگاران و رسانه‌ها، محدود کردن حساب‌های کاربری مشکوک و همکاری با خبرنگاران مستقل تعدیل‌گری انجام می‌دهد.

توییتر چگونه محتوا را تعدیل می‌کند؟

وی درباره تعدیل‌گری توییتر توضیح داد: این پلتفرم نیز تعدیل‌گری پیش از انتشار و پس از انتشار دارد. پیش از انتشار از طریق ارائه راهکارهای پیش‌دستانه، ارتقای الگوریتم‌ها، بررسی حساب‌های مشکوک، آموزش کاربران، اعتبارسنجی حساب‌ها، همکاری با محققان، اطلاع‌رسانی و آموزش، تحلیل و مدیریت روندهای واکنشی، تشویق به اطلاع‌رسانی کاربران، تحلیل الگوهای رفتاری، ارائه ابزارهای گزارش‌دهی به کاربران، ارائه آموزش و منابع و ارزیابی مستمر و بهبود سیاست‌ها تعدیل‌گری می‌کند.

وی افزود: توییتر پس از انتشار نیز با بررسی و علامت‌گذاری محتوای مشکوک، گزارش کاربراین، همکاری با سازمان‌های صحت‌سنج اطلاعات، همکاری با خبرنگاران و رسانه‌های معتبر، ترویج منابع معتبر، همکاری با سازمان‌های مستقل، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، محدود کردن انتشار و دسترسی به حساب‌های مشکوک و اعمال قوانین سخت‌تر به تعدیل‌گری محتوای منتشرشده می‌پردازد.

لبافی با بیان این‌که تعدیل‌گری هوشمند و با استفاده از هوش مصنوعی مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند، توضیح داد: مشکلاتی از قبیل عدم درک موضوع بحث توسط هوش مصنوعی، مشکلات سوءگیری و نژاد پرستانه و دو قطبی شدن فضای شبکه اجتماعی نیز مسائلی است که در پی تعدیل‌گری هوشمند پلتفرم‌ها ایجاد می‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.