فناوری اطلاعات

November 10, 2024
15:25 یکشنبه، 20ام آبانماه 1403
کد خبر: 177359

مقابله اتحادیه اروپا با سلطه غول‌های فناوری

منبع: ایسنا

اتحادیه اروپا با معرفی قوانین جدید و مجازات متخلفان، تلاش کرده است با نفوذ روزافزون شرکت‌های بزرگ فناوری که منافع مصرف کنندگان را به خطر انداخته و رقیبان کوچک‌تر آنها را از بازار حذف می‌کند، مقابله کند.

رگولاتورهای اروپایی، در سال‌های اخیر، تحقیقاتی را درباره شرکت‌های بزرگ فناوری به جریان انداخته اند. برخی از اقدامات انجام شده به این ترتیب هستند:

قانون بازارهای دیجیتال

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با هدف محدود کردن قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری و تضمین امکان رقابت منصفانه‌تر برای رقیبان کوچک‌تر آنها به اجرا درآمد.

به گفته منابع آگاه، اپل قرار است تحت این قانون جریمه شود که در این صورت، نخستین شرکتی خواهد بود که تحت این قانون جریمه خواهد کرد. این جریمه احتمالا در نوامبر اعلام می شود اما ممکن است زمان آن تغییر پیدا کند.

تحقیقات درباره اپل، بخشی از سه تحقیقی است که کمیسیون اروپا به عنوان دیده بان رقابت اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

کمیسیون اروپا همچنان مشغول تحقیقات درباره احتمال نقض مقررات توسط گوگل است و شرکت متا را در ژوییه متهم کرد در پرداخت جدید یا موافقت با مدل تبلیغات، به قانون بازارهای دیجیتال عمل نکرده است.

اتحادیه اروپا در سپتامبر سال ۲۰۲۲، از ۲۲ خدمات دروازه بان که توسط آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت، بایت دنس (شرکت مادر تیک‌تاک) اداره می‌شوند، نام برد و به آنها ۶ ماه مهلت داد تا تمهیدات قانون بازارهای دیجیتال را رعایت کنند.

شرکت‌های متا و تیک تاک در نوامبر برای عنوان دروازه بان درخواست تجدیدنظر کردند و درخواست تیک‌تاک در فوریه برای حذف نامش از این فهرست، رد شد. اپل در آوریل اعلام کرد به تعامل با کمیسیون برای رعایت این مقررات ادامه خواهد داد.

قانون خدمات دیجیتالی

شرکت‌های بزرگ فناوری تحت قانون خدمات دیجیتالی که سال گذشته به اجرا درآمد، ملزم هستند اقدامات بیشتری برای مقابله با محتوای مضر و غیرقانونی در پلتفرم‌های خود انجام دهند.

کمیسیون در ماه مه اعلام کرده بود پلتفرم‌های فیس‌بوک و اینستاگرام شرکت متا برای نقض احتمالی مقررات محتوای آنلاین اتحادیه اروپا در ارتباط با ایمنی کاربران خردسال تحت تحقیقات قرار دارند و این تحقیقات ممکن است به صدور جریمه‌های سنگین منتهی شود.

ضد انحصارطلبی

گوگل در ۱۸ سپتامبر، در مبارزه با جریمه ضد انحصارطلبی ۱.۴۹ میلیارد یورویی (۱.۶۶ میلیارد دلار) که پنج سال قبل به دلیل ممانعت رقیبان در تبلیغات جست و جوی آنلاین وضع شده بود، برنده شد.

یک هفته قبل، در ۱۰ سپتامبر، گوگل در مبارزه علیه جریمه ۲.۴۲ میلیارد یورویی (۲.۷ میلیارد دلاری) که از سوی رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا برای استفاده از سرویس مقایسه قیمت خرید برای کسب برتری غیرمنصفانه در برابر رقیبان اروپایی کوچک‌تر صادر شده بود، شکست خورد.

همان روز اپل در مبارزه با دستور رگولاتورهای رقابت اتحادیه اروپا برای پرداخت ۱۳ میلیارد دلار بخشودگی مالیاتی به ایرلند شکست خورد. این حکم در راستای مقابله با قراردادهای سخاوتمندانه میان شرکت‌های چند ملیتی و کشورهای اتحادیه اروپا صادر شده بود.

رگولاتورهای اروپایی در ژوییه اعلام کردند اپل موافقت کرده است سیستم پرداخت موبایلی خود را به روی رقیبان باز کند تا تحقیقات ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا فیصله پیدا کند.

بروکسل اپل را در مارس، ۱.۸۴ میلیارد یورو به دلیل ممانعت از رقابت رقیبان پخش موسیقی آنلاین از طریق اعمال محدودیت‌هایی در فروشگاه اپ استور، جریمه کرد.

کمیسیون اروپا در ژوئن، مایکروسافت را متهم کرد به شکل غیرقانونی، برنامه چت و تماس ویدیویی تیمز را با محصولات آفیس عرضه کرده است. این کمیسیون همچنین سرگرم تحقیقات از شیوه های نرم افزار امنیتی مایکروسافت است.

دولت‌های اروپایی

کشورهای اروپایی هم علیه شرکت‌های بزرگ فناوری اقداماتی انجام داده اند.

رگولاتور ضد انحصارطلبی انگلیس در ششم سپتامبر دریافت گوگل از موقعیت برتر خود در تبلیغات دیجیتالی برای محدود کردن رقابت، سوءاستفاده کرده است. یک ماه قبل از آن، این رگولاتور تحقیقاتی را از آلفابت (شرکت مادر گوگل) و همکاری آمازون با استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک آغاز کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، سایر اقدامات شامل جریمه علیه متا در ایتالیا بر سر شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه و جریمه فرانسه علیه گوگل به دلیل نقض مقررات مالکیت معنوی اتحادیه اروپا است.

در این بین، رگولاتور اسپانیایی تحقیقاتی را درباره رفتار ضد رقابتی فروشگاه اپ استور اپل در ژوییه گشود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.