بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2024
14:35 دوشنبه، 28ام آبانماه 1403
کد خبر: 177848

شکایت مردم از فروشگاه‌های اینترنتی پیگیری می‌شود؟

منبع: ایسنا

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: مردم برای شکایت صنفی قادر به پیگیری رسمی نیستند و این مسئله به اتاق اصناف باز می‌گردد.

رضا الفت نسب با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه دریافت مجوز کسب‌وکارهای آنلاین اظهار کرد: ۸۲۰۰ اتحادیه صنفی در کشور داریم و از کسب‌وکارهای آنلاین درخواست داشتند تا برای دریافت مجوز به این اتحادیه‌ها مراجعه شود. از طرفی هر فعالیت صنفی ملزم به دریافت مجوز از اتحادیه مربوطه است و سال 1396 آئین‌نامه‌ای نوشته شد و اتحادیه کسب‌وکار مجازی به وجود آمد؛ ولی چالش مجوزهای متعدد را در بحث صنفی پیشرو نداشتیم

وی در عین‌ حال به چالش‌های مختلف دیگر اشاره کرد و افزود: چالش‌های کوچک و بزرگ باعث شده اکوسیستم کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به سال‌های قبل امید لازم را ایجاد نکند و با وجود این که افراد ذوق و شوق قبل را ندارند و برخی به فکر مهاجرت هستند، فقر منابع انسانی کسب‌وکارها را آزار می‌دهد.

الفت نسب از قول‌هایی در دولت برای رفع محدودیت‌ها خبر داد و افزود: امید داریم وضعیت بهتری را در این اکوسیستم شاهد باشیم.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه اتحادیه‌ها ملزم به تشکیل کمیسیون شکایت و بازرسی هستند، افزود: اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی طی سه سال اول فعالیت، چنین کمیسیونی داشت و امروز این مهم فعال نیست و در سه سال گذشته تعطیل شده است. مردم برای شکایت صنفی قادر به پیگیری رسمی نیستند و این مسئله به اتاق اصناف باز می‌گردد.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی تأکید کرد: کسب‌وکارها باید حقوقی را ناظر بر مصرف‌کننده، رعایت کنند در غیر این صورت مجوز کسب‌وکار تعلیق شده و شاغلان باید پاسخگو باشند.اخیراً اما صدور مجوز راحت شده و هر کس قادر به دریافت مجوز است و بازوی نظارتی هم وجود ندارد. درگاه ملی مجوزها اتفاق خوبی بود؛ ولی در برخی حوزه‌ها شبیه فروش آنلاین طلا باید سخت‌گیری‌هایی اتفاق افتد تا مشکلاتی نظیر سکه ثامن رخ ندهد.

شکایات مردمی به نتیجه نمی‌رسد

در ادامه عمران واحدی – کارشناس فضای مجازی در حوزه کسب‌وکار – با بیان اینکه بسیاری وبگاه‌ها با داشتن اینماد، در زمان پرداخت مشتری را با مشکل روبه‌رو می‌کنند و شکایت مردمی هم به نتیجه‌ای نمی‌رسد، گفت: اگر مردم شکایتی را ثبت کنند، بعضاً به نتیجه نمی‌رسند.

وی افزود: این نخستین چالش بوده و بعضاً موجب بی‌اعتمادی می‌شود.

واحدی تأکید کرد در زمان صدور گواهی باید بر پرداخت‌ها نظارت صورت گیرد تا پیگیری مردمی در کوتاه‌ترین مدت اتفاق افتد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.