شکست تردز در جذب مهاجران ایکس از بلو اسکای
تردز، اپلیکیشن مینیبلاگری شرکت متا، در جذب کاربرانی که ایکس را به مقصد یک پلتفرم جدید ترک میکنند عملکرد خوبی نداشته است و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب دونالد ترامپ، شاهد مهاجرت گسترده کاربران به بلو اسکای هستیم.
به گزارش از فایننشال تایمز، دادههای وبسایت آماری سیمیلاروب نشان میدهد که میزان استفاده از اپلیکیشن بلو اسکای در آمریکا و انگلستان با رشد ۳۰۰ درصدی به ۳.۵ میلیون کاربر روزانه رسیده است. رشد این وبسایت و اپلیکیشن ناشی از مهاجرت گسترده دانشگاهیان، روزنامهنگاران و سیاستمداران منتصب به طیف چپ سیاسی است.
پیش از تاریخ پنج نوامبر، تردز در آمریکا پنج برابر بلو اسکای کاربر فعال روزانه داشت. با این حال این اپلیکیشن کوچک که توسط جک دورسی، مدیرعامل سابق و بنیانگذار توییتر، راهاندازی شده است و تنها با ۲۰ کارمند به فعالیت مشغول است، فاصل خود را کاهش داده است و تردز تنها ۱.۵ برابر این اپلیکیشن کاربر فعال روزانه در آمریکا دارد.
در حالی شاهد رشد بلو اسکای در آمریکا و انگلستان هستیم که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به تازگی تصمیم به کاهش نقش محتوای سیاسی در اپلیکیشنهای خود از جمله اینستاگرام و فیسبوک گرفته است.
این اقدام را بسیاری به عنوان پاسخ به اختلاف نظر دو حزب در حوزه آزادی بیان تفسیر کردهاند. ترامپ که مدتها است شبکههای اجتماعی را عامل سانسور صدای خود میداند پیش از این متا را «دشمن مردم» تعریف خوانده بود و حتی زاکربرگ را به مجازات زندان تهدید کرده بود. ترامپ ماه گذشته اما از عملکرد زاکربرگ تقدیر کرد و گفت او تصمیم گرفته از انتخابات بیرون بماند.
با این حال در شبکه اجتماعی ایکس و تحت رهبری ایلان ماسک، نظارت محتوایی کاهش یافته و شاهد انتظار محتواهای بحثبرانگیزتری هستیم.
تردز از زمان آغاز به فعالیت خود رد جولای سال گذشته، روی تعامل با محتوای حسابهای غریبه تمرکز کرده است و درست شبیه به اینستاگرام شاهد پیشنهاد محتوا از حسابهایی هستیم که شما آنها را دنبال نمیکنید. اما به تازگی این شرکت از رویکرد خود عقبنشینی کرده است.
متا به تازگی امکانی را برای کاربران فراهم کرده است تا «فیدهای شخصیسازی شده» پیرامون موضوعات خاص یا افراد خاص بسازند و تجربهای شبیه به بلو اسکای را در این اپلیکیشنها رقم بزنند.
بسیاری این اقدام را تلاش متا برای جلوگیری از رشد بلو اسکای و بهرهبرداری از روند مهاجرت کاربران تقسیر کردهاند.
متا می؛وید: «ما دائم قابلیتها و بروزرسانیهایی را برای تردز عرضه میکنیم-دهها مورد تنها در چند مها گذشته-تا خدمترسان بیش از ۲۷۵ میلیون کاربر تردز باشیم و در مسیر خدمترسانی به این جامعه در حال رشد، چیزهای بیشتری را به اشتراک میگذاریم.»
متخصصان اما تصریح کردهاند که زمان عرضه این قابلیت باعث جذب کاربرانی که به دنبال محتوای لحظهای هستند، نشده است.
کیتی هاربات، مدیر سیاست سابقی که پیشتر در انتخاب استراتژی انتخاباتی متا نقش داشته است، میگوید: «شاهد لحظهای هستیم که آنها باید تصمیم بگیرند که آیا محتوای سیاسی و [گفتمان] در لحظه را بازگردانند یا خیر. به ویژه اگر ارقام مربوط به بلو اسکای در سطح بالایی بماند.»
با این حال دیگران بلو اسکای را گزینه جایگزین روشن برای ایکس تعریف میکنند که به مقصد اصلی مهاجران این پلتفرم تبدیل شده است. از نگاه این متخصصان، تردز به دلیل نقش و رویکرد متفاوت خود، پیشنهاد متفاوتی هم برای کاربران دارد.
بلو اسکای در سال ۲۰۱۹ و توسط دورسی با هدف ترویج یک استاندارد یا پروتکل آزاد برای شبکههای اجتماعی معرفی شد. این استاندارد به دیگر توسعه دهندگان نیز اجازه ساخت و توسعه میدهد.
در حال حاضر اما این شرکت را جی گرابر، فعال حقوق دیجیتال و مهند نرمافزر، رهبری میکند و کاربران میتوانند در یک رابط کاربری شبیه به ایکس، پیامها و تصاویر خود را به اشتراک بگذارند. قابلیتهای جدید این پلتفرم به رشد آن کمک کرده و برای مثال براساس یکی از این قابلیتها، کاربران میتوانند تنها با یک کلیک، گروهی از حسابها را دنبال کنند.
اما رشد انفجاری بلو اسکای باعث شده تا در روزهای اخیر شاهد قطعی و مشکلات متعددی در این پلتفرم باشیم و سوالاتی درمورد روند ادامه کار مطرح شود. این شرکت با بودجه محدودی که اولین بار توییتر در اختیار شرکت گذاشت آغاز به فعالیت کرد و بعدها نیز از سوی چندین حامی خصوصی حمایت شد.
آدام موسری، رئیس تردز، هفته گذشته اعلام کرد که این اپلیکیشن نیز «تنها در ماه نوامبر ۱۵ میلیون ثبت نام جدید داشته و [پیش از آن هم] سه ماه را نیز با بیش از یک میلیون ثبت نامه روزانه پشت سر گذاشته بود.»