امنیت

فناوری اطلاعات

November 24, 2024
17:33 یکشنبه، 4ام آذرماه 1403
کد خبر: 178192

آش نخورده و دهان سوخته با یک تماس تلفنی

منبع: ایسنا

با فراگیر شدن نوعی کلاهبرداری تلفنی، به شهروندان توصیه شده که برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام شیادان و کلاهبرداران، به افراد ناشناسی که با آنها تماس تلفنی می‌گیرند، اعتماد نکرده و هرگونه کد و یا رمز که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.

به دست آورن پول زیاد آن هم بدون زحمت رویایی است که می‌تواند افراد را وسوسه کند؛ موضوعی که چند سالی است با اجرای ترفندهای مختلف مورد سوءاستفاده کلاهبرداران حرفه‌ای قرار گرفته است.

کلاهبرداری تلفنی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند سودجویان را علی‌رغم توصیه‌های انجام شده به این هدف یعنی دریافت پول زیاد برساند.

اگرچه بارها هشدار داده شده که کاربران در دام سودجویان نیفتند اما همچنان هستند کسانی که به واسطه انواع روش‌های کلاهبرداری مانند تماس‌ تلفنی و برنده شدن در مسابقه فریب کلاه‌برداران را می‌خورند و با مشکلات مالی روبه رو می‌شوند.

در این روش کلاهبرداری گفته می‌شود که فرد، برنده جایزه‌ای فوق‌العاده در یک مسابقه شده که هیچ وقت در آن شرکت نکرده است، بنابراین زمانی که گفته می‌شود برای دریافت جایزه مبلغی پرداخت یا درخواست می‌شود که اطلاعات شخصی و محرمانه مالی در اختیارشان قرار گیرد، باید به صورت محتاط اقدام کرد چراکه سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه به جزئیات حساب مالی نیاز ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می‌کند.

نکته مهم این است کاربر حق دارد درباره هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهد، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهد، تماس بگیرد، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کند و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشد؛ زیرا افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند، از این‌که اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار فرد قرار دهند، خوشحال می‌شوند.

در همین رابطه چند وقتی است نوعی کلاهبرداری که از سال‌های گذشته هم رایج بود و بسیاری از افراد را به بهانه دریافت جایزه مورد سوء استفاده قرار داد، فراگیر شده است.

اخیرا برخی کاربران در فضای مجازی با انتشار ویدیوهایی از مواجهه خود با این کلاهبرداری صحبت کرده و توضیح می‌دهند که فرد کلاهبردار با برقراری تماس و معرفی خود از یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی اعلام می‌کنند که آنها برنده چند میلیون جایزه از سوی یک اپراتور تلفن همراه شده اند. در این روش تلاش می‌شود با روش‌های جلب اعتماد اطلاعات حساب فرد برای برداشت از حساب مالی وی گرفته شود که در این مرحله حتما نیاز است افراد از ارائه چنین اطلاعاتی خودداری شود.

از آنجایی که در سالیان گذشته، مدام شاهد انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها مانند تماس‌های تلفنی مبنی بر برنده شدن در قرعه‌کشی یا دریافت جوایز ویژه از سوی اپراتورها که یک مشکل شایعی بود؛ اپراتورهای تلفن همراه نیز به این موارد واکنش نشان و اقداماتی را برای آگاهی‌بخشی به مشترکان انجام می‌دادند. واکنش‌های رایج این اپراتورها اغلب به شکل موارد زیر بود:

1. اطلاعیه‌ها و پیامک‌های هشدار: اپراتورها اغلب پیامک‌هایی به کاربران ارسال می‌کردند که تأکید می‌کرد این شرکت‌ها هرگز از طریق تماس تلفنی برندگان قرعه‌کشی یا جوایز را اعلام نمی‌کنند و تنها از طریق درگاه‌های رسمی مانند وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های اپراتور (همراه من یا ایرانسل من) این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

۲. فهرست درگاه‌های رسمی: اپراتورها به‌طور مکرر فهرست درگاه‌های رسمی خود مانند وب‌سایت‌ها، سامانه‌های پیامکی و اپلیکیشن‌ها را منتشر می‌کردند تا کاربران فقط از این کانال‌ها استفاده کنند.

۳. هشدار به مشترکان برای عدم ارائه اطلاعات شخصی: به کاربران توصیه می‌شد که اطلاعات شخصی، رمزها یا شماره کارت بانکی خود را به هیچ عنوان در اختیار تماس‌گیرندگان مشکوک قرار ندهند.

۴. ارائه روش گزارش‌دهی تخلفات: حتی در مواردی همراه اول و ایرانسل از مشترکان می‌خواستند موارد مشکوک را از طریق مراکز تماس‌شان، گزارش‌دهی کنند.

۵. کمپین‌های آگاهی‌بخشی: این اپراتورها با استفاده از تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کردند کاربران را نسبت به شگردهای جدید کلاهبرداران مطلع سازند.

نکته حائز اهمیت این است این اقدامات تأثیر مثبتی در کاهش کلاهبرداری داشت اما همچنان اپراتورها بر ضرورت هوشیاری کاربران تأکید دارند. مسئله‌ای که اواخر تابستان سال جاری سرهنگ کامران ملکی- فرمانده انتظامی شهرستان فردیس- اعلام کرد که در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتا شهرستان فردیس و اعلام اینکه پس از دریافت تماس تلفنی از افراد ناشناس، مبالغی از حساب بانکی آنها برداشت شده، رسیدگی به موضوع در دستور کار کاشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

وی توضیح داد با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اعضای یک باند کلاهبرداری با شهروندان به صورت تلفنی تماس گرفته و با ترفند اینکه در قرعه کشی خودروسازان و یا اپراتورهای تلفن همراه برنده شده‌اید، کدهایی را به تلفن همراه آنها ارسال و پس از دریافت کدها اقدام به انتقال موجودی حساب آنها به افراد دیگر می‌کردند.

این مقام مسئول همچنین به شهروندان تأکید کرد برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام شیادان و کلاهبرداران، به افراد ناشناسی که با آنها تماس تلفنی می‌گیرند به هیچ وجه اعتماد نکرده و هرگونه کد و یا رمز که از طریق پیامک برای آنها ارسال می‌شود را در اختیار هیچ شخصی قرار ندهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.