تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 29, 2024
12:25 جمعه، 9ام آذرماه 1403
کد خبر: 178513

مدیرعامل دیجی‌پی: اولویت در حکمرانی داده، ارائه خدمات مناسب‌تر مالی به کاربر است

منبع: دیجیاتو

امینی معتقد است اگر افراد سواد مالی را یاد بگیرند، اکوسیستم تجارت الکترونیک بزرگ می‌شود.

مدیرعامل دیجی‌پی با بیان اینکه اولویت ما این است که خدمات مناسب‌تر مالی به افراد بیشتری ارائه دهیم، گفت: «حکمرانی داده، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهره‌برداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم که موفق شویم خدمت مورد نظر مشتری را به او ارائه دهیم.»

هومن امینی در پنل حکمرانی داده در یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، اظهار کرد:

«قبل از این‌که بخواهیم وارد فضای مالکیت دیتا شویم، باید به این موضوع اشاره کنم که یکی از دغدغه‌ی مهم ما آموزش سواد مالی به مشتریان است. با این سواد مالی، مشتری با علم و آگاهی اجازه می‌دهد داده‌های دیجیتالش برای احراز هویت و اهلیت در فرایندهای فین‌تکی و و لندتکی مورد استفاده قرار بگیرد. ما برای این کار معمولا وقتی مشتری ثبت‌نام می‌کند، در شرایطی از او اجازه می‌گیریم که اطلاعات را برای اعتبار مالی استفاده کنیم.»

او با بیان اینکه دغدغه بخش قابل توجهی از مشتریان این است که اصولا چطور می‌توانند وام یا اعتبار بگیرند، ادامه داد: «۱۵ تا ۲۰ درصد از تماس‌هایی که با همکاران من در دیجی‌پی گرفته می‌شود مربوط به چگونگی دریافت اعتبار است و بیشتر از اینکه نگران محافظت از اطلاعاتشان باشند، دغدغه‌ی این را دارند که چگونه می‌توانند مشمول دریافت اعتبار و وام شوند.»

مدیرعامل دیجی‌پی افزود:

«بُعد دوم ماجرا هم این است که چالش بسیاری از مشتریان ما فراموشی در پرداخت اقساط است و حتی در این مورد استقبال می‌کنند که ما از داده‌های دیجیتال استفاده کنیم و پرداخت اقساط را به آنها یادآوری کنیم. همینطور استقبال می‌کنند تا در مواردی به آنها کمک شود که رتبه اعتباری بهتری بگیرند و در فرایند شمولیت مالی به آنها کمک کنیم.»

امینی اظهار کرد: «مسئله ما با نهادهایی که دیتاهای متعددی از کاربران دارند و این دیتاها کمک می‌کند تا مشتری را بهتر بشناسیم، این است که پروتکل‌های دیتا پرایوسی را رعایت کنیم، به همین دلیل برای خودمان یک ورژن داخلی برای امنیت داده درست کرده‌ایم و استقبال می‌کنیم که دیتایمان بزرگتر شود.»

مدیرعامل دیجی‌پی تاکید کرد: «حکمرانی دیتا در نظر ما، بیشتر به این معنی است که عملیات دریافت، ارتباط و بهره‌برداری از دیتاها را به نحوی انجام دهیم تا موفق شویم خدمت مورد نظر مشتری را به او ارائه دهیم. این فرایند طبیعتا با حفظ محرمانه بودن اطلاعات و افراد است، ولی اولویت اول این است که خدمت مناسب‌تری به افراد بیشتری ارائه شود.»

امینی با اشاره به اینکه جواب‌های متعددی به این سوال می‌توان داد که چطور اعتبارسنجی دقیق و به‌روز داشته باشیم، گفت: «ما سعی می‌کنیم در حوزه فین‌تک به کاربر توضیح دهیم که اعتبارسنجی چطور اتفاق می‌افتد. از طرفی سعی می‌کنیم بفهمیم چه فیچرهایی پرسونای بهتری از کاربر به ما می‌دهد که بتوانیم خدمت بهتری به او ارائه دهیم.»

مدیرعامل دیجی‌پی افزود: «از مبحث حکمرانی دیتا در حوزه‌ی مدیریت ثروت و بیمه هم استفاده می‌شود. یعنی در این اکوسیستم سعی می‌کنیم به فردی که نمی‌توانسته کالایی را بخرد کمک کنیم توانمند شود و خرید کند و از سوی دیگر، به فردی که منابع مالی را جمع‌آوری می‌کند تا در آینده خرید کالایی داشته باشد، کمک می‌کنیم تا به نقطه مورد نظرش برسد و با سیاستگذاری و هدفگذاری مالی، به نتیجه‌ی بهتری دست یابد.»

تأثیر سواد مالی در بزرگ شدن اکوسیستم تجارت الکترونیک
مدیرعامل دیجی‌پی ادامه داد: «اگر افراد سواد مالی را یاد بگیرند اکوسیستم تجارت الکترونیک بزرگ می‌شود و در غیر این صورت کسب و کار مالی کار نمی‌کند. از طرفی، بیگ‌دیتا این فرصت را می‌دهد که خدماتی در شان مشتری و باکیفیت ارائه دهیم تا مشتری هم با دسترسی بهتر به شمولیت مالی، فعالیت بیشتری در فضای دیجیتال داشته باشد.»

او با بیان اینکه با بهینه کردن گردش منابع مالی سعی می‌کنیم سرویس و خدماتمان را بهتر کنیم، گفت:

«وقتی فرد در زمان خرید با خطای کافی نبودن موجودی روبه‌رو می‌شود می‌توانیم با اعتبارسنجی فوری، به او خدماتی ارائه دهیم که با وجود کمبود موجودی، خریدش را کامل کند، این در حالی‌است که این فرد شاید پیش از این از سمت بانک‌ها امکان دریافت تسهیلات را نداشته است. با این نگاه، هم‌افزایی خدمات فین‌تک و مالی در اکوسیستم‌هایی که دیتامحور هستند کاملا معنادار است و موجب ارزش افزوده‌هایی می‌شود که در غار تنهایی تفکر سنتی یک بانک یا شرکت سنتی خیلی معنا ندارد.»

مدیرعامل دیجی‌پی گفت: «در صحبت‌های ریاست بانک مرکزی هم مطرح شد که بانک‌ها تخصصی‌تر می‌شوند و اثر آن در شرکت‌ها ادامه پیدا می‌کند؛ یعنی از بانک‌ها شروع می‌شود ولی در بانک‌ها پایان پیدا نمی‌کند و در شرکت‌های فین‌تکی ادامه خواهد یافت. با این نگاه، به نظر من تهدیدی برای بانک‌ها یا شرکت‌ها وجود ندارد، بلکه یک فرصت است برای کشف منابع درآمدی جدید و بهینه کردن هزینه‌ها در اکوسیستم فناوری مالی.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.