تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 30, 2024
13:51 شنبه، 10ام آذرماه 1403
کد خبر: 178641

خلا قانونی عمده‌ترین چالش حقوقی پلتفرم‌ها

منبع: پیوست

خلا قانونی و برخوردار نبودن حوزه اقتصاد پلتفرمی از قوانین مشخص و روزآمد از عمده چالش‌های حقوقی‌ای است که پلتفرم‌ها با آن دست به گریبان‌‌اند. با توجه به اینکه تنها ۲.۵ درصد مبادلات الکترونیکی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، عقب ماندن قانون از ساماندهی این حوزه، منجر به بروز مشکلات متعددی می‌شود که تنها پلتفرم‌ها طرف حساب آن نیستند و کاربران و حتی خود مراجع از این شرایط متاثر می‌شوند.

در دومین روز از رویداد ایران دیجیتال باقر انصاری، دانشیار دانشکده حقوق بهشتی اعلام کرد که پلتفرم‌ها از سه سمت مراجع قانونی، خود پلتفرم و کاربران متوجه چالش می‌شوند. چالش تعامل با مراجع حکومتی، چالش با دیگر پلتفرم‌ها و کاربران تجاری و نهایی سه طرف حساب پلتفرم‌ها در زمینه بروز چالش است. مسئولیت ناشی از محتوا، عیب و نقض محصول، نقض مالکیت‌های فکری و غیره از جمله مسئولیت‌های سکوهای دیجیتالی است.

انصاری مهم‌ترین چالش مطرح از سمت کاربران را اعتماد آنها اعلام کرد. نقض حقوق مالکیت فکری، نقض داده‌های شخصی و حریم خصوصی،چالش مرتبط با تبلیغات هدفمند و شخصی‌سازی شده و چالش قیمت‌گذاری کالا و خدمات را از دیگر چالش‌های جدی از سمت کاربران برای پلتفرم‌ها دانست.

ضرورت تمایز بین پلتفرم‌ها و خدمات واسط و غیرواسط به اعتقاد انصاری نقطه شروع برای مقابله با چالش‌ها باید باشد.

انصاری در رابطه با حد و حدود مسئولیت پلتفرم‌ها گفت: پلتفرم‌ها اصولا مسئولیتی ندارند مگر زمانی که مرتکب تقصیر باشند. این قاعده کلی در عموم کشورهاست.

اطلاع به پلتفرم از سمت مراجع قانونی راهکار موثر و رایج در اغلب کشورها است. پس از اطلاع در صورت رفع مشکل از سمت پلتفرم مشکل دیگری به وجود نخواهد آمد. اما در غیر این صورت باید به صورت قانونی با پلتفرم برخورد شود.

او همچنین اشاره کرد که باید ضوابط دسترسی مراجع به داده‌های پلتفرمی و پلتفرم‌ها به داده‌های کاربران به صورت شفاف مشخص شود.

او قاعده‌مند شدن وضعیت تعامل پلتفرم‌ها با مراجع عمومی را از دیگر نکات حائز اهمیت در ساز و کار اقتصاد پلتفرمی دانست.

شفاف شدن عملکرد پلتفرم‌هه برای کل کاربران و افکار عمومی از طریق روش‌های گوناگون مانند انتشار گزارش، شفاف شدن وضعیت تبلیغات تجاری و بلاگرها، قابل اعتماد بودن رتبه‌بندی‌های اعلام شده و قاعده مند شدن حق بی‌نامی در فضای مجازی و حمایت از حقوق کاربران کودک و حمایت از کارگران پلتفرمی از این موارد مرتبط با شفافیت پلتفرم‌ها است.

رویکرد نظام‌های حقوقی
در این رویداد که به همت گروه علمی-تحلیلی طیف برگزار شد، زهرا محسن‌پور عضو انجمن تجارت الکترونیکی مسئولیت مطلق، مصونیت مطلق و مسئولیت مشروط را سه رویکرد نظام‌های حقوقی مختلف نسبت به پلتفرم‌ها برشمرد.

او سومین رویکرد را شامل مزایای ۲ رویکرد دیگر و در صدد رفع و برطرف کردن چالش‌های آن رویکردها دانست.

محسن‌پور این رویکردها را مانند طیفی می‌داند که نظام حقوقی کشورها روی آن قرار می‌گیرند. نظام حقوقی کشور ما ما شامل هر دو طرف طیف است. از منظر قانونی در سمت مصونیت مطلق و از سمت رویه و اجرایی در طرف دیگر طیف قرار دارد.

ساماندهی از طریق ابزارهای موجود و تصویب قانون برای همین منظور در بلندمدت یکی از راهکارهایی است محسن‌نژاد برای تاثیرگذاری قوانین این حوزه مطرح کرد.

احسان آقامحمدی، مدیر دعاوی پلتفرم دیوار نیز فقدان قوانین صریح و شفاف و هچنین رسیدگی‌های غیرتخصصی به پرونده‌های این زمینه توسط مراجعی که اطلاعات چندان مرتبطی با این حوزه ندارند را چالش‌های حقوقی و قانونی پلتفرم‌ها خواند. او به نداشتن قانون مشخص درباره این شیوه از کسب‌وکار اشاره کرد که نبود آن مقدار قابل توجهی منجر به تحمل دشواری از سمت پلتفرم‌ها شده است.

حمید قهوه‌چیان، مدیر رگولاتوری هلدینگ دیجی‌کالا بیش از دو سوم مشکلات مربوط به پلتفرم‌ها را مرتبط با خلا‌ قوانین دانست و گفت که باید اصلاحات قانونی صورت بگیرد زیرا که تصویب قوانین خوب و درست در بهبود اوضاع موثر می‌تواند باشد.

او همچنین افزود که نظارت پیشینی بر پسینی در این زمینه برتری دارد و متاسفانه نظام حقوقی از بازار و تحول عقب افتاده است.

قهوه‌چیان به استناد آمار منتشر از مراجع ذی‌صلاح این حوزه اعلام کرد که تنها ۵ درصد از مبادلات کل کشور الکترونیکی است و از این میزان تنها ۲.۵ درصد در فضای مجازی صورت می‌گیرد. برای نظا‌م‌مند کردن این ۲.۵ درصد خرده فروشی آنلاین انقدر عقب مانده‌ایم. او همچنین گفت که در حال حاضر نبود قوانین یک چالش به شمار می‌آید و نظارت مداوم بر فعالیت یک موضوع دیگر است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.