تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 2, 2024
13:24 دوشنبه، 12ام آذرماه 1403
کد خبر: 178820

بررسی حقوقی پرونده شکایت «دیوار» از کاربر متخلف

وکیل دعاوی «دیوار» می‌گوید که در پرونده انتشار آگهی‌های تکراری در این پلتفرم، خسارت مالی صرفاً به دیوار وارد شده و سایر کاربران زیان مالی ندیده‌اند.
یکی از فروشگاه‌ها با انتشار ۴۱ هزار آگهی روی پلتفرم «دیوار» باعث شد شرکت دیوار از این وی شکایت کند. دیوار در بیانیه خود درباره این شکایت نوشته است که این کاربر با انتشار آگهی‌های متعدد و تکراری باعث شده است تا در لیست آگهی‌های دسته «آشپزخانه» در پلتفرم دیوار اختلال ایجاد شود و آگهی‌های منتشرشده را بسیاری از کاربران نبینند.

احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی دیوار، درخصوص نحوه بروز این تخلف به زومیت می‌گوید:

کاربری که از او شکایت کردیم، در دسته‌بندی «آشپزخانه» پنل کسب‌وکاری داشته و بسته‌ای خریده بود و در آن آگهی منتشر کرده است. این کاربر با وجود باگی که در پلتفرم وجود داشته و با استفاده از سیستم رباتیک بیش از ۴۰ هزار آگهی منتشر کرده بود که بعضی هم تکراری بوده‌اند.
– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»
به گفته آقامحمدی، دیوار پیش‌از اینکه فرایند ثبت شکایت را شروع کند، این باگ را کشف و برطرف کرده است؛ بنابراین، در‌حال‌حاضر در پلتفرم دیوار این باگ وجود ندارد. با‌این‌حال، همان‌طور‌که اقدام کاربر مذکور باعث دیده‌نشدن آگهی‌ سایر کاربران شده، طبعاً به دیوار هم خسارت مالی وارد شده است. وکیل دعاوی شرکت دیوار در‌این‌باره توضیح می‌دهد:

خسارت اولیه ناشی از این عمل متوجه دیوار شده است؛ چون تعداد زیادی آگهی روی پلتفرم منتشر شده که بابت انتشارشان هزینه‌ای به دیوار پرداخت نشده و عملاً رایگان بوده است. البته دلیل شکایت ما از این کاربر خسارت مالی و غرامت نیست. ما این دغدغه را داریم که بازار ایجادشده روی دیوار فقط در دست گروهی خاص نباشد و آگهی همه کاربران اصطلاحاً بالا باشد و دیده شود.
– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا این تخلف به خسارت دیدن کاربران و کسب‌وکارهای آگهی‌دهنده دیوار هم منجر شده است؟ آقامحمدی در پاسخ می‌گوید: «خسارت مالی ۱/۷ میلیارد تومانی که در بیانیه‌ به آن اشاره شد، به دیوار وارد شده و خسارتی نیست که متوجه کاربران شده باشد. کاربران فقط ازنظر دیده‌نشدن آگهی‌های‌شان از این اتفاق متأثر شده‌اند؛ چون آگهی را منتشر کرده‌اند؛ اما نتیجه و بازخورد لازم را دریافت نکرده‌اند.»

به گفته وکیل شرکت دیوار، دغدغه این شرکت فراهم‌کردن بستری است که کاربران بتوانند به‌صورت یکسان در آن دیده شوند و حتی کاربران و کسب‌وکارهایی که تمکن مالی مطلوبی دارند، نباید با کاربری که فقط یک آگهی منتشر کرده، تفاوتی داشته باشد. دیوار برای رسیدن به همین هدف تیمی مجزا نیز راه‌اندازی کرده است:

ما امسال تیمی را راه‌اندازی کردیم به نام «تیم بررسی استفاده منصفانه کاربران از دیوار» که وظیفه‌شان بررسی همین است که هیچ کاربری نتواند همه ۵۰۰ آگهی اول دیوار را برای خود کند. حتی اگر کاربران عادی یا حرفه‌ای (کسب‌وکاری) ما در ازای این کار پول پرداخت کنند و آگهی‌های‌شان را نردبان کنند، چنین امکانی را نخواهند داشت. به همین دلیل، اگر کاربران از بسته‌های آگهی‌ رایگانی که به آن‌ها داده می‌شود، سوءاستفاده‌ کنند، آگهی‌های رایگانشان حذف می‌شود. همچنین، دیوار از انتشار آگهی‌های تکراری جلوگیری و تکراری‌ها را حذف می‌کند.
– احسان آقامحمدی، وکیل دعاوی «دیوار»

با درنظرگرفتن همین رویکرد است که دیوار از این کاربر شکایت کرده است. وکیل دعاوی دیوار می‌گوید: «کاربر متخلف با انتشار آگهی‌های تکراری لیستینگ آگهی‌ها را خراب می‌کرد. کاربران ما در تماس‌های مکرری که با دیوار برقرار می‌کردند، به همین موضوع اشاره می‌کردند و می‌گفتند آگهی‌های تکراری این فروشگاه در صدر لیست قرار گرفته است و آگهی‌های ما دیده نمی‌شود. دیوار با طرح این شکایت قصد دارد از این رویه‌های غیرقانونی جلوگیری کند.»

چه مجازاتی در انتظار این کاربر متخلف است؟
آقامحمدی می‌گوید که موارد قانونی متعددی می‌تواند درخصوص این پرونده صدق کند: «طبق مستندات قانونی، اقدام این کاربر هم می‌تواند در بحث کلاه‌برداری رایانه‌ای مشمول ماده ۷۴۱ قانون مجازات قرار بگیرد و هم با تفسیر موسع می‌تواند مشمول بحث تحصیل مال ازطریق نامشروع موضوع قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاع، اختلاس و کلاه‌برداری شود.»

به گفته این وکیل، قانون درباره چنین پرونده‌هایی مجازات متفاوتی، از حبس تا جزای نقدی، برای متخلف در نظر گرفته است. یکی از انواع مجازات در‌نظر‌گرفته‌شده نیز استرداد وجه یا امتیازی است که فرد به دست آورده و این یعنی باید مبلغ به‌دست‌آورده را برگرداند.

کاربر متخلف دیوار در حالی ممکن است به پرداخت جزای نقدی در ازای وارد‌کردن ۱/۷ میلیارد تومان خسارت به دیوار محکوم شود. آقامحمدی دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به اهمیتی که این باگ داشت و وسعت امکان تخلفی که روی پلتفرم ما ایجاد می‌کرد، مبلغ زیادی برای گزارش این باگ به کاربر تعلق می‌گرفت.» گفتنی است که پاداش گزارش ایرادهای فنی دیوار در‌حال‌حاضر تا یک‌میلیارد تومان و مبلغ دقیق هر گزارش از باگ‌های این پلتفرم را تیم فنی دیوار تعیین می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.