تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 2, 2024
13:29 دوشنبه، 12ام آذرماه 1403
کد خبر: 178822

یک سازمان کانادایی از گوگل شکایت کرد

منبع: زومیت

سازمان نظارت بر بازار کانادا با متهم‌کردن گوگل به اقدامات ضدرقابتی در بازار تبلیغات آنلاین، خواهان واگذاری پلتفرم‌های تبلیغاتی این شرکت شد.
سازمان نظارت بر بازار کانادا با به‌جریان‌انداختن اقدام حقوقی علیه شرکت آلفابت، مالک گوگل، این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت خود در بازار تبلیغات آنلاین متهم کرد. این نهاد ادعا می‌کند که گوگل از روش‌های ناعادلانه‌ای برای حفظ کنترل بر فناوری تبلیغات دیجیتال استفاده کرده است. شکایت نهاد ناظر کانادایی هم‌سو با دیگر پرونده‌های ضدرقابتی در سراسر علیه غول فناوری قرار می‌گیرد.

به‌گزارش بلومبرگ، سازمان نظارت بر بازار کانادا ادعا می‌کند که گوگل ابزارهای تبلیغاتی خود، شامل سرور تبلیغات DFP و بستر AdX را به‌گونه‌ای به هم مرتبط کرده است تا در حراج‌های تبلیغاتی آنلاین مزیتی ناعادلانه به‌دست آورد. این سازمان ادعا می‌کند این روش باعث برتری ابزارهای گوگل شده و به رقابت آسیب زده و به ضرر تبلیغ‌دهندگان و ناشران بوده است.

سازمان نظارت بر بازار کانادا با ارائه‌ی پرونده‌ی خود به دیوان رقابت، سه درخواست اصلی زیر را مطرح کرد:

واگذاری ابزارهای DFP و AdX
جریمه‌ی مالی معادل سه برابر سود حاصل از اقدامات گوگل یا ۳ درصد از درآمد ناخالص جهانی گوگل در‌صورت ممکن‌نبودن تعیین سود دقیق
صدور حکم دادگاه برای توقف رفتارهای ضد‌رقابتی ادعاشده
دن تیلور، معاون بخش تبلیغات جهانی گوگل، در بیانیه‌ای از عملکرد این شرکت دفاع و به وجود «رقابت شدید» در بازار تبلیغات اشاره کرد. او گفت که خریداران و فروشندگان تبلیغات گزینه‌های متعددی دارند و گوگل قصد دارد اتهامات وارده‌ی نهاد نظارتی کانادا را در دادگاه رد کند.

شکایت سازمان نظارت بر بازار کانادا در حالی مطرح شده است که اخیراً وزارت دادگستری ایالات متحده و چندین ایالت پیشنهاد اعمال تغییرات اساسی بر گوگل، از‌جمله احتمالاً فروش کروم، مرورگر وب این شرکت را مطرح کرده‌اند. تحقیقات مشابهی نیز در بریتانیا در حال انجام است.

ارزش بازار تقریبی ۲ هزار میلیارد دلاری شرکت آلفابت، مالک گوگل، بر اهمیت پرونده‌های ضدانحصاری علیه این شرکت می‌افزاید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.