استرالیا برای جلوگیری از انحصارگرایی، غولهای فناوری را جریمه میکند
استرالیا برای مهار انحصارگرایی، قانونی را پیشنهاد میکند که جریمهای سنگین برای شرکتهای فناوری در پی دارد.
استرالیا روز دوشنبه قانونی را پیشنهاد کرد که میتواند جریمههایی تا سقف ۵۰ میلیون دلار استرالیا (۳۳ میلیون دلار آمریکا) را برای شرکتهای فناوری جهانیای که شیوهی انحصارگرایی را در پیش میگیرند، تعیین کند.
براساس گزارش رویترز، قانون پیشنهادی به نهاد رقابت استرالیا این اختیار را میدهد که بر رعایت قوانین نظارت کند، به بررسی رفتارهای ضدرقابتی آنلاین بپردازد و شرکتها را جریمه کند. استیون جونز، معاون خزانهداری استرالیا، معتقد است اقتصاد دیجیتال چالشهایی برای چارچوب قانونی کنونی استرالیا ایجاد میکند.
جونز همچنین میگوید پلتفرمهای غالب میتوانند هزینههای بالاتری را دریافت کنند، گزینهها را کاهش دهند و از ترفندهای زیرکانه برای ترغیب مصرفکنندگان به استفاده از محصولات خاص استفاده کنند. در این شرایط نوآوری برای سایر پلتفرمهای و بازیگران ضعیفتر تقریباً غیرممکن بهنظر میرسد.
شرکتهای اپل، گوگل و متا که روی دانلود برنامهها و درآمد تبلیغاتی تسلط دارند، تاکنون عکسالعملی به قانون پیشنهادی نشان ندادهاند. فرایند گفتوگو در زمینهی قانونی پیشنهادی استرالیا تا ۱۴ فوریه ادامه خواهد داشت و بحثهای بیشتری برای آمادهسازی پیشنویس قانون انجام خواهد شد.
قانون استرالیا مشابه قانون بازارهای دیجیتال اتحادیهی اروپا، میتواند جابهجایی افراد بین خدمات رقابتی، مانند پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، مرورگرهای اینترنتی و فروشگاههای اپلیکیشنها را تسهیل کند. بر اساس مشاورههای کمیسیون رقابت و مصرفکنندهی استرالیا، دولت میتواند پلتفرمهایی را که بیشترین خطر آسیب به رقابت را دارند، شناسایی کند.
گزارش کمیسیون رقابت دربارهی خدمات پلتفرمهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ نشان داد که گوگل ۹۳ تا ۹۵ درصد از خدمات جستوجوی آنلاین در استرالیا را کنترل میکند؛ همچنین اپاستور اپل حدود ۶۰ درصد از بازار دانلود اپلیکیشن و گوگل پلی ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است. فیسبوک و اینستاگرام هم بهطور مشترک، ۷۹ درصد از استفاده از شبکههای اجتماعی را در استرالیا از آن خود کردهاند.